Goed voorbeeld van de reden waarom ik altijd zeg en altijd zal blijven zeggen... autobouwers, wacht nou toch met het spuiten van de body totdat het model in elkaar steekt. Of doe op z'n minst een uitgebreide dryfit.
Nog eens de samenvattende uitleg: motor komt vaak tegen motorkap aan, wegens de simpele reden dat de kitfabrikant geen rekening houdt met dikte van het plastic. De motor wordt zo precies mogelijk qua maten geconstrueerd. De motorkap komt in dezelfde buitenpositie... maar omdat het plastic zo dik is, komt de binnenzijde van de motorkap tegen de motor aan. Plastic van die motorkap is ongeveer 20x zo dik als staal op het echte model. Oplossing: motorkap dunner maken.
Zonde van het anders prachtig gelukte model.
Ik schrijf bovenstaande niet zozeer voor de verstokte ikwileerstspuiten-autobouwers want ik besef dat zij het nooit meer anders gaan doen; als wel voor de autobouwers die net beginnen en zich aan het oriënteren zijn op de mogelijkheden en voor- en nadelen van verschillende procédés en technieken. Wie de schoen past, trekke hem aan. Is trouwens echt iets typisch aan autobouwers, ik heb nog nooit een tankbouwer gezien die zegt 'laten we de romp en de toren nu eens eerst lekker in de verf zetten en dan de rest bouwen'. Meestal is het een kwestie van gebrek aan geduld, van wat ik hoor als ik met autobouwers spreek: ze willen de body laten drogen / polijsten etc. terwijl de rest van de auto opgebouwd wordt. Nu ja, een gebrekkig model is dan de mogelijke prijs die je daarvoor betaalt.
Zoals gezegd, de rest van de auto ziet er prachtig uit.