De samenstelling van de hydraulische cilinders voor het neerlaten van het ploegmes en het onder een hoek kunnen plaatsen van het ploegmes. Dit geeft de machinist de mogelijkheid om het mes in de grond te laten zakken. Dit is ruig werk want zelfs kurkdroge grond wordt met het brute geweld van dit mes opengespleten. En mede doordat de machinist ook de mogelijkheid heeft om het mes onder een hoek te zetten kan hij de diepte hiermee bepalen.
In ons model hiervan zijn de cilinders beweegbaar geplaatst in het chassis en kan het mes dus net zoals het origineel zakken en kantelen gaan. Dit is wel een werkje wat wat inzet vereist om ervoor te zorgen dat de cilinders straks op het model goed en soepel kunnen bewegen. Als ze strak bewegen of zelfs erg zwaar bewegen zullen de inwendige zuigers in de cilinders eraf breken gaan uiteindelijk. En dat willen we uiteraard niet!.
Meng heeft de zuigerstangen in de kit bijgevoegd in metaal. Dit geeft een realistisch uiterlijk eraan maar ook de nodige stevigheid. Aan de linkerkant zien we de zuiger zitten welke in de cilinder komt. En aan de rechterzijde het bevestigings oog. Waar Meng ook aan heeft gedacht is om de zuigerstangen daar waar het bevestigings oog komt de topzijde inwendig rond te maken. Hierdoor past het oog perfect in de zuigerstang zoals erboven is getekend in rood en geel.
In onderstaande foto zien we de twee kleinere zuigerstangen voor de hoek plaatsing en de twee grotere zuigerstangen voor het op en neerhalen van het ploegmes.
Tijdens de samenstelling van de cilinders heb ik ervoor gekozen om alles goed soepel te kunnen laten bewegen door er dunne olie in de cilinders aan toe te voegen. Dit is geen verplichting uiteraard. Ik doe er niet veel olie bij maar genoeg om alles soepel te houden en ook mede te voorkomen dat eventuele lijm in de cilinders de zuigers vast lijmen. Immers lijm hecht niet op olie dus twee vliegen in een klap!.
En in de binnenzijde van de cilinders zitten aanspuitingen. Deze moeten eerst verwijderd worden voor dat de zuigers kunnen worden geplaatst. Anders loopt alles meteen vast!.
Eenmaal goed samengevoegd ziet het er dan zo uit..
Nadat ze goed zijn uitgehard de buitenzijde ontvetten met alcohol zoals spiritus bijvoorbeeld omdat de verf/paint later er niet op gaat hechten. Erg belangrijk!.
Voorzien van de lak en de eerste weathering zien ze er dan zo uit. Klaar voor de montage op het chassis..
Ze zijn hier prima beweegbaar...