En dat de verf niet 100% juist ligt ben ik me ook van bewust
Daar ben ik dan blij om, je eigen tevredenheidsgraad leek mij namelijk wat hoger dan hoe je het nu formuleert.
Nu even dat polijsten , alleen de zeer exclusie bolides worden 1/1 zo gedaan en geen enkele serie auto en die hebben allemaal min of meer dat effect ( en weer niet om me eruit te praten ) en weet dat mijn auto in 1973 ook maar in gewone lakverf stond zonder een vernis laag
Ik ga proberen deze reactie(s) te schrijven op dusdanige wijze dat een lezer er iets aan kan hebben, dus onderbouwd. Zo zie ik de bedoeling van een forum.
Te beginnen met het bovenstaande citaat. Je gebruikt de omstandigheid dat 1:1-auto's meestal niet worden gepolijst, als argument om jouw 1:24-auto niet te polijsten. Om twee redenen gaat die vergelijking stuk.
Reden 1
De eerste reden is, dat jouw model 24 keer zo klein is als een echt exemplaar. Een stukje body van 1x1 centimeter op de body van jouw model, vertegenwoordigt dus een stukje body van 24x24 centimeter van de echte auto. Als er 1 millimeter diepteglooiing op jouw model zou zitten, zou er 2,4 millimeter diepteglooiing op het 1:1-model moeten zitten. Als er 10 oneffenheidjes op die 1x1 centimeter zitten, zouden die oneffenheden 24x zo groot worden.
Kijk bijvoorbeeld eens naar je eerste (nieuwe) foto, het schuin aflopende vlak tussen de twee photo etched typeplaatjes in. Daar zitten onregelmatigheden in, die mij eerder doen denken aan roestvorming onder de laklaag.
Reden 2
De tweede reden dat je vergelijking met 1:1-auto's spaak loopt, is dat die geautomatiseerd worden geschilderd, in een gecontroleerde ruimte. Stofdeeltjes zijn daar nagenoeg afwezig, laklagen worden vergevorderd tegen het perfecte aan afgeleverd. Om die reden is er eigenlijk geen of nauwelijks behoefte aan polijstwerk. Wij modelbouwers hebben die apparatuur natuurlijk niet ter beschikking, reden waarom we ons tot 'ouderwetse' hulpmiddelen moeten richten, zoals een handmatige airbrush en polijstspul. Diezelfde hulpmiddelen worden trouwens gebruikt bij de zeer exclusieve auto's en bij restaurateurs, omdat daar geen robots et cetera beschikbaar zijn. Vandaar het uitvloeisel van jouw voorbeeld, dat juist die exclusieve auto's wél gepolijst worden. Het is niet zo dat die laklaag vele malen beter zou zijn dan die van een fabrieksauto.
Conclusie: om redenen van schaalwerking en imperfecte methoden, is het dus van belang om meerdere laklagen aan te brengen, dan meerdere vernislagen en ten slotte zeer nauwgezet te polijsten, mits je het daaruit te verkrijgen resultaat beoogt.
De Datsun is zoals ik hem wilde hebben en inderdaad het zou beter kunnen als ik meerdere lagen verf moest leggen en meerdere lagen vernis maar ook hier heb ik een antwoordje voor ook mijn schuld , zoals jullie allemaal weten spuit ik graag met vernis uit een spuitbus nu ben ik ermee begonnen en kwam tot de vaststelling dat ik niet ging toekomen e, het was me toch gelukt om de hele auto ermee te doen tot de laatste druppel vernis , maar nu komt het die vernis van Cencys daar zijn ze mee gestopt en een ander merk vecht met deze vernis , dus was ik wel gedoemd om het zo te laten
Marc, je gebruikt vaak een interessante redeneertactiek, die van 'het is mijn schuld, doordat het iemand anders schuld is, maar ik kan er niets aan doen'. Ook hier snijdt je antwoord geen hout. Als de vernis op is, en hij is uitverkocht, en wordt nooit meer geleverd, en is ook nergens anders meer te verkrijgen; dan gebruik je toch gewoon andere vernis eroverheen? Goed de oude vernis laten drogen, uitharden, en dan kun je er gewoon andere vernis overheen doen (mits van het juiste type).
Maar de echte kern van de kwestie zit dieper: ook de onderliggende verflagen liggen al niet recht / glad. En daaronder, ligt waarschijnlijk de primerlaag niet recht / glad. Zoals Pascal hierboven al schreef, schuur eens tussen twee laagjes in en je zult zien dat het al vlakker wordt.
Waarom probeer je het afwerkingsproces niet eens gewoon zoals diverse leden je hebben aangeraden? Als dat dan teveel werk blijkt te zijn, kun je nog altijd terug naar je huidige methode.
M.A.W. ik ben er toch tevreden over
De Datsun is bijna af en staat naar mijn zin mooi te glimmen en geeft me een zalige herinnering naar 1973
Laten we het er dan toch over eens zijn, dat dit het belangrijkste doel van modelbouw is, dat het plezier geeft. In dit geval neemt je hobby je mee in een reis van nostalgie en herinneringen.
Ik ben vandaag elders, dus zal pas vanavond toekomen aan een eventuele beantwoording van nader in te nemen stellingen