Hoofdsponsor

1/35 DKW F91/4 Munga

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Erwin
  • Startdatum Startdatum
ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB maar we zien wel want dit is een oude kit.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 8 januari 2025.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Gisteren clubvergadering in mijn club IPMS Gent en het thema voor de interne clubwedstrijd van 2025 werd bekend gemaakt: "Shelf Queens" !!
Wie niet zou weten wat hier met bedoeld wordt: je hebt een model in je bezit dat ooit eens werd opgestart maar dat nooit afgewerkt is geraakt. Het is nu het moment om dit boven te halen en af te werken. Het speelt geen rol of jij het zelf ooit gestart bent of niet.
Veel modellen dat ik zelf ben opgestart en niet afgewerkt heb ik niet maar ik bezit redelijk veel zaken die op één of andere manier bij mij een nieuwe thuis hadden gevonden i.p.v. in de vuilbak gekieperd te worden.

Eén van die modellen betreft een DKW Munga; een jeep type uit de jaren '50 - '60.
De vorige eigenaar was er aan begonnen maar uiteindelijk is dit hier beland en nu is het moment om dit kitje af te werken.

De kit is van CMK op schaal 1/35, full resin en een beetje scratch. Jammer genoeg steken er geen decals in de kit maar er zijn veel kleuropties.

Boxart.jpg

Parts 1.jpg

Dit zijn de onderdelen die nog niet verwerkt werden ...

Parts 2.jpg

en dit is hoever de vorige eigenaar het er af gebracht had.

Instructies 1.jpg

De instructies zijn duidelijk.

Instructies 2.jpg

en er zijn veel kleuropties.

Kleuren 1.jpg

Kleuren 2.jpg

Voorlopig gaat mijn voorkeur naar de rode Funkkommandowagen; er mag al eens iets gebouwd worden met veel kleur.

Stay tuned ...
 
Nooit van gehoord.
Is dat een merk op zich want is Duitse makelij ? als ik het begrijp.
Volg mee.
 
DKW is de afkorting van Dampf Kraft Wagen wat terug slaat naar de beginperiode van het auto bouwen met stoom als aandrijving.
De mensen hier noemden de DKW soms spottend Deutsche Kinder Wagen; het gebruik van een 2-takt motor was hier zeker niet vreemd aan.
DKW is echter één van de vier automerken die aanzet gaven tot Auto Union, nu gekend als Audi.

Toen de Munga in competitie getest werd door het Duitse leger was één van de concurrenten o.a. Porsche met zijn Jagdwagen maar die moest het afleggen omwille van productie en kostprijs. De Porsche Jagdwagen is bijna onbekend maar de meest gezochte Porsche dezer tijd.
 
Die heb wel genoeg zien rondrijden in allerlei kleuren.

Ik heb vroeger toen ik nog al mijn haar had een DKW bromfiets/motorfiets gehad ,was een ex politie brommer wel liefst 50cc en reed toch 90 km per uur met een drie versnelling handschakeling :-)

CIMG8258-scaled-2048x1536.jpg
 
Die heb wel genoeg zien rondrijden in allerlei kleuren.

Ik heb vroeger toen ik nog al mijn haar had een DKW bromfiets/motorfiets gehad ,was een ex politie brommer wel liefst 50cc en reed toch 90 km per uur met een drie versnelling handschakeling :-)

Bekijk bijlage 441477
Wel een mooie brommer, verzamel object deze tijd denk ik.
 
Bedankt voor jullie uitleg en ik ben weer wat slimmer.
Koele brommer ook.
 
Je kan in ieder geval uit leuke kleurtjes kiezen:-)

@Ron Die heb ik 47 jaar geleden ook gehad, zelfde kleur maar zonder "rijkspolitie" erop.
Als we toen eens wisten wat we nu weten was deze nooit naar de sloop gegaan......

Fred
 
@the--mouse Die ik had was eigenlijk gewoon een lichtte motorfiets met voetsteunen en kickstarter en dat rijkspolitie was bij de mijne snel verwijderd evenals al die zware spatborden 😇 Ze vragen er tegenwoordig 1000 tot 2000 eurries voor
 
Start gemaakt aan deze Munga en ontdekt waarom de vorige eigenaar er vermoedelijk met gestopt was.

Iets minder duidelijk in de instructies was/is dat je de achteras moet inbrengen tussen chassis en body alvorens deze beide verlijmd worden. Eens chassis en body verlijmd krijg je de achteras er niet meer tussen. Foutje blijkbaar bij de vorige eigenaar want deze moet nog gepoogd hebben om de achteras er in te krijgen waarbij een deel van de chassisbalken moet gebroken zijn. Jammer genoeg steekt dit stuk er niet meer bij.

Heb dus getracht dit ontbrekende stuk te vervangen door iets scratch maar pogingen om het chassis te verlengen liepen verkeerd uit. Dan maar het zekere voor het onzekere genomen en er een stuk (bankkaart) opgelijmd zodanig dat er toch verbinding was tussen chassis, body en achteras. Niet direct de mooiste oplossing maar uiteindelijk zie je er straks niets meer van tenzij je de wagen zou omdraaien.

Chassis.jpg

De mooie en speciale vorm van uitlaat werd ook geplaatst alsook de trekhaak.

Exhaust.jpg

Aan de voorzijde werden enkele trekhaken en motorkap klemmen geplaatst.

Front.jpg

We kunnen stilaan aan een primer beginnen denken.
 
Ik denk dat er bij restauratie van old timers ook gegoocheld word met materialen.
Dus bankkaart doet zijn werk.
Slim bedacht.
 
Start gemaakt aan deze Munga en ontdekt waarom de vorige eigenaar er vermoedelijk met gestopt was.

Iets minder duidelijk in de instructies was/is dat je de achteras moet inbrengen tussen chassis en body alvorens deze beide verlijmd worden. Eens chassis en body verlijmd krijg je de achteras er niet meer tussen. Foutje blijkbaar bij de vorige eigenaar want deze moet nog gepoogd hebben om de achteras er in te krijgen waarbij een deel van de chassisbalken moet gebroken zijn. Jammer genoeg steekt dit stuk er niet meer bij.

Heb dus getracht dit ontbrekende stuk te vervangen door iets scratch maar pogingen om het chassis te verlengen liepen verkeerd uit. Dan maar het zekere voor het onzekere genomen en er een stuk (bankkaart) opgelijmd zodanig dat er toch verbinding was tussen chassis, body en achteras. Niet direct de mooiste oplossing maar uiteindelijk zie je er straks niets meer van tenzij je de wagen zou omdraaien.

Bekijk bijlage 441504

De mooie en speciale vorm van uitlaat werd ook geplaatst alsook de trekhaak.

Bekijk bijlage 441505

Aan de voorzijde werden enkele trekhaken en motorkap klemmen geplaatst.

Bekijk bijlage 441506

We kunnen stilaan aan een primer beginnen denken.
Is een zeldzame kit , heb er nog maar 1 gebouwd gezien onlangs op een beurs . Blijkbaar niet teveel problemen met de bouw. Willy.
 
Het dashboard staat er ook op al was er een kleine aanvulling bij nodig.

Dashboard.jpg

Maar zoals je ziet was er toch een probleem met het windscherm dat voorkeur gaf aan breken. Probleem hierbij is dat dit op een stuk resin gegoten is waardoor je het dus horizontaal moet afzagen van zijn ondergrond.
Hier nog in dryfit zal het weggenomen worden en bijgewerkt.

Front.jpg

Ook het rooster vooraan ligt op een vlakke resin ondergrond maar hier ging het lossnijden gemakkelijker. De beide koplampen al geplaatst; ontbreken nog de richtingsaanwijzers vooraan en een sirene.
 
Een eerste poging om de Munga te spuiten liep op niets uit en hij belandde in de remolie wat uiteindelijk niet zo een slim idee bleek te zijn vermits de verf wel verdween maar de resin bleef plakkerig. Wat opkuisen met white spirit op een wattenstaafje verbeterde de plakkerigheid enigszins maar uiteindelijk moest ie toch een weekje uitdrogen.

Dan maar poging 2 om er een kleurrijke versie van te maken gebruikt door een onderdeel van de Duitse brandweer.
Onderzijde in mat zwart, interieur olijfgroen en buitenzijde rood. Het rood is een Tamiya kleur maar op de foto's heeft dit een oranje tint die er in het echt niet is. Ook de donkergrijze zetels krijgen op de foto's een blauwe schijn die er niet is.

Paint 1.jpg

Paint 2.jpg

Paint 3.jpg

Er moet nog veel aan veranderen en bijgewerkt worden.
 
We zijn er bijna en de schilderwerken zijn zo goed al afgerond:

Bijna 1.jpg

Bijna 2.jpg

Aan de achterzijde van de voorruit zie je nog enkele bleke vlekken. Deze zijn afkomstig van de toen nog niet volledig uitgedroogde witte lijm (Tacky Glue) waarmee ik de cellofaan voorruit op het frame gekleefd heb.
De resin ruitenwissers zijn ook geplaatst alsook het opgevouwen dak.

Bijna 3.jpg

Bijna 4.jpg

Nog te doen:
- Tamiya panel wash
- Beveiligingslinten ter hoogte van de portieren
- Plaatsing opgevouwen raampanelen in pakket en antennes achteraan.
- enkele retouches.

Als het weder het toelaat zal ik morgen enkele foto's nemen buiten.
 
Mooi werk maar heb moeite om het model op zich knap te vinden.
Nu ik gelezen heb dat dit de voorganger is van de Bombardier Iltis die abl aankocht rond 1982.
Die vond ik al niet mooi van model.
 
Terug
Bovenaan