Modelbouw gaat bij mij in fasen. Soms heb ik zin in uiterste detaillering, soms out of box, soms iets wat ertussenin zit.
Deze week had ik zin voor iets wat ertussenin zat.
Het wordt een Dornier 17 bommenwerper in een mij tot heden onbekende schaal, 1:72. Zie voor een inleiding hier.
Allereerst een overzicht van de verbeterpunten en aandachtspunten t.o.v. de Airfix- en de Eduard-onderdelen. Het gaat hier, op een enkele uitzondering na, alleen om de tips die specifiek betrekken hebben op deze kit.
De nummers zijn de paragrafen in dit topic waar e.e.a. behandeld is. Ik bespreek alles chronologisch, in de volgorde waarin ik het tegengekomen ben. Let wel: niets moet, alles mag; als ik iets aanpas wil dat niet zeggen dat het zo moet. Dit is enkel bedoeld als handreiking aan modelbouwers die deze schitterende, fantastisch gegoten Airfix-set wil bouwen.
#0: plan de bouw goed. Ikzelf hanteer een grotendeels andere volgorde dan die van de instructies. Grootste afwijkingen voor zover hieronder niet besproken: plaatje 32 -> uitlaat wordt pas na het spuiten van het vliegtuig bevestigd. Plaatjes 34-37: de motor wordt pas na het spuiten bevestigd. Paragraaf 38: eerst dunner schuren en gereed maken voor het spuiten. Uiteindelijk zal, anders dan volgens plan van Airfix, de motor daarin geschoven worden en het geheel bevestigd. Wel is het noodzakelijk een motor te dryfitten. Plaatjes 69-74: de ruitjes en de MG15's worden bevestigd voor het airbrushen van de body.
#2: de ribben aan de bovenste flaps kunnen het beste worden afgebroken en vervolgens op hun plek gelijmd.
#4: let op dat de bovenste flap goed wordt geplaatst, het past nét. Let uitzonderlijk goed op als je CA gebruikt, wat ik eigenlijk afraad.
#19: verwijder onverklaarbaar plastic van de MG15's.
#23: plaats photo etch op en schilder alle MG15-cartridges. Airfix vergeet er in zijn instructies maar liefst 21... ook Eduard vergeet de meeste en is bovendien niet consequent.
#25 let op een mogelijk verwrongen balk nabij de pilotenstoel, corrigeer dit voordat je er niet meer bij kunt.
#29: voordat je de zuurstoftankbak zijn curve geeft, eerst de vouw maken.
#36: per ongeluk niet in mijn topic beschreven, maar wel belangrijk: op deze foto zie je dat ik plaatje 6 van de Airfix-handleiding heb genegeerd. Dit is niet mijn idee maar iets wat ik al in twee bouwbeschrijvingen van dit model had gelezen. Plaatje 6 is een utopie. Plaats C8 als een sandwich, niet eerder dan bij het tegen elkaar lijmen van de romphelften...
#43: dryfit alles grondig, maar vooral de achterste stoel. De pootjes stonden bij mijn Dornier veel te dicht bij elkaar.
#45: verdun het instrumentenpaneel.
#46-49: maak de klokkenkasten als je het visueel aantrekkelijk wilt maken vanaf de voorzijde (dit zal uiteindelijk goed zichtbaar zijn).
#71-74 (in navolging van #52-61): maak een stappenplan voor je met de bommenrek begint. En koop liefst een potje Gator Glue.
#67: bij de 50KG-bommen: maak kerfjes en lijm de PE niet aan elkaar. Alternatief: solderen.
#69: bekabel de klokkenkasten van het instrumentenpaneel.
#75: verdun de bommenluiken (ook als je niet met photo etch gaat werken).
#78: overweeg de ejector pin marks in de bommenruimte weg te halen (zeker als de bommenrekken er niet voor komen te staan).
#80: bij de riemen van de piloot is het zaak de inkervingslijnen van de gespen te negeren.
#85: denk ook aan de ejector pin marks aan de bovenzijde van het bommenruim.
#90: de MG15's lenen zich uitstekend voor vervanging door metalen of resin exemplaren.
#90: bedenk of de cockpit RLM02 of RLM66 moet krijgen. Zie discussie hierover in het begin van dit topic.
#104: van de 'plakkerige' Eduard photo etch is de lijmkracht niet te vertrouwen. Altijd extra lijm toevoegen anders zie je na een half jaar precies op plekken waar je niet meer bij kunt verzakte plaatjes e.d.
#106: gebruik olieverf om binnen een paar seconden de glinsterende Eduard-panelen een realistisch uiterlijk en dito kleur te geven.
#107: het voorste zijstoeltje is niet recht vast te zetten op de contacpunten. Gebruik hier CA-lijm als brug.
#112: bij mij stond de romp krom. Bekijk dit goed, het hele bouwsucces hangt af van een rechte romp. Immers, kromme romp = scheve vleugelzetting etc. etc.
#127: nacelles PE: lijm voor de nacelles 'het deksel' vast met een L-stukje.
#129: nacelles PE: schuur 'het deksel' aan de voorzijde kort, anders past het niet.
#130: nacelles PE: negeer de kier.
#132: nacelles PE: verdun de wanden.
#136: nacelles PE: veel dryfitten, geen CA gebruiken bij het plaatsen. De posities zoals aangegeven door Eduard, zijn incorrect.
#140: verdun de zijwanden van de motor. Niet alleen omdat dit realistischer is, ook omdat anders de motor niet past.
#146: wees extreem voorzichtig met het schoonmaken van de onderdelen van het landingsgestel.
#152: plaats de PE-deuren van de landingsgestelhuizen niet op het plastic. Gooi het plastic in plaats daarvan in de rommeldoos. Scratch een paar messingstripjes. Even makkelijk, veel realistischer.
#155: hol de uitlaten uit.
#171-182: overweeg de beglazing te vacuformen.
#189-191: maak de scharnieren voor de landingsgestelhuisdeuren.
#196: primen + RLM02 aandachtspunt!
#198: primen + RLM02 aandachtspunt!
#200-202: bedenk voor jezelf wat voor verwering op schaal 1/72 realistisch en wenselijk is.
#211: primen + RLM02 aandachtspunt!
#212: primen + RLM02 aandachtspunt!
#213: gebruik het Eduard-maskertje als template voor een binnenkant-masker.
#216: primen + RLM66 (of RLM02) aandachtspunt!
#219-220: je kunt kabels toevoegen voor de bediening van de bommenruimtedeuren, bijv. van Uschi van der Rosten draad met Gator's Grip glue.
#238: corrigeer een gietfout van Airfix aan de kielvlakken door wat simpel schuurwerk.
#239-245: corrigeer met een kleine ingreep de stand van het landingsgestel.
#246: plaats en verwijder de landingsgestelonderdelen enkel op de in deze paragraaf aangeduide drie plekken, om breuken te voorkomen.
#Komt nog: voeg scharnieren toe aan de kleppen, zodat ze bevestigd kunnen worden.
#Komt nog: spuit ruitje onderaan gondel van binnen RLM66.
#Komt nog: spuit frontje waar ruit tegenaan komt RLM66.
#Komt nog: spuit ruitjes bovenaan bommenrek van buiten RLM02.
#Komt nog: spatborden moeten ingedund worden.
#Komt nog: resin wielen.
#Komt nog: dunnere pitot.
#Komt nog: FuG12 dipoolantennes.
#Komt nog: bekleding voor zij-MG15's.
#Komt nog: antennedraad met keramische isolatoren.
Hier het voorblad voor de bouwinstructies:
Hier de aftermarket en literatuur:
1. En ik ben al begonnen met wat willekeurige photo etch. Tijd geleden, wel even wennen weer! Een stukje flap:
Deze week had ik zin voor iets wat ertussenin zat.
Het wordt een Dornier 17 bommenwerper in een mij tot heden onbekende schaal, 1:72. Zie voor een inleiding hier.
Allereerst een overzicht van de verbeterpunten en aandachtspunten t.o.v. de Airfix- en de Eduard-onderdelen. Het gaat hier, op een enkele uitzondering na, alleen om de tips die specifiek betrekken hebben op deze kit.
De nummers zijn de paragrafen in dit topic waar e.e.a. behandeld is. Ik bespreek alles chronologisch, in de volgorde waarin ik het tegengekomen ben. Let wel: niets moet, alles mag; als ik iets aanpas wil dat niet zeggen dat het zo moet. Dit is enkel bedoeld als handreiking aan modelbouwers die deze schitterende, fantastisch gegoten Airfix-set wil bouwen.
#0: plan de bouw goed. Ikzelf hanteer een grotendeels andere volgorde dan die van de instructies. Grootste afwijkingen voor zover hieronder niet besproken: plaatje 32 -> uitlaat wordt pas na het spuiten van het vliegtuig bevestigd. Plaatjes 34-37: de motor wordt pas na het spuiten bevestigd. Paragraaf 38: eerst dunner schuren en gereed maken voor het spuiten. Uiteindelijk zal, anders dan volgens plan van Airfix, de motor daarin geschoven worden en het geheel bevestigd. Wel is het noodzakelijk een motor te dryfitten. Plaatjes 69-74: de ruitjes en de MG15's worden bevestigd voor het airbrushen van de body.
#2: de ribben aan de bovenste flaps kunnen het beste worden afgebroken en vervolgens op hun plek gelijmd.
#4: let op dat de bovenste flap goed wordt geplaatst, het past nét. Let uitzonderlijk goed op als je CA gebruikt, wat ik eigenlijk afraad.
#19: verwijder onverklaarbaar plastic van de MG15's.
#23: plaats photo etch op en schilder alle MG15-cartridges. Airfix vergeet er in zijn instructies maar liefst 21... ook Eduard vergeet de meeste en is bovendien niet consequent.
#25 let op een mogelijk verwrongen balk nabij de pilotenstoel, corrigeer dit voordat je er niet meer bij kunt.
#29: voordat je de zuurstoftankbak zijn curve geeft, eerst de vouw maken.
#36: per ongeluk niet in mijn topic beschreven, maar wel belangrijk: op deze foto zie je dat ik plaatje 6 van de Airfix-handleiding heb genegeerd. Dit is niet mijn idee maar iets wat ik al in twee bouwbeschrijvingen van dit model had gelezen. Plaatje 6 is een utopie. Plaats C8 als een sandwich, niet eerder dan bij het tegen elkaar lijmen van de romphelften...
#43: dryfit alles grondig, maar vooral de achterste stoel. De pootjes stonden bij mijn Dornier veel te dicht bij elkaar.
#45: verdun het instrumentenpaneel.
#46-49: maak de klokkenkasten als je het visueel aantrekkelijk wilt maken vanaf de voorzijde (dit zal uiteindelijk goed zichtbaar zijn).
#71-74 (in navolging van #52-61): maak een stappenplan voor je met de bommenrek begint. En koop liefst een potje Gator Glue.
#67: bij de 50KG-bommen: maak kerfjes en lijm de PE niet aan elkaar. Alternatief: solderen.
#69: bekabel de klokkenkasten van het instrumentenpaneel.
#75: verdun de bommenluiken (ook als je niet met photo etch gaat werken).
#78: overweeg de ejector pin marks in de bommenruimte weg te halen (zeker als de bommenrekken er niet voor komen te staan).
#80: bij de riemen van de piloot is het zaak de inkervingslijnen van de gespen te negeren.
#85: denk ook aan de ejector pin marks aan de bovenzijde van het bommenruim.
#90: de MG15's lenen zich uitstekend voor vervanging door metalen of resin exemplaren.
#90: bedenk of de cockpit RLM02 of RLM66 moet krijgen. Zie discussie hierover in het begin van dit topic.
#104: van de 'plakkerige' Eduard photo etch is de lijmkracht niet te vertrouwen. Altijd extra lijm toevoegen anders zie je na een half jaar precies op plekken waar je niet meer bij kunt verzakte plaatjes e.d.
#106: gebruik olieverf om binnen een paar seconden de glinsterende Eduard-panelen een realistisch uiterlijk en dito kleur te geven.
#107: het voorste zijstoeltje is niet recht vast te zetten op de contacpunten. Gebruik hier CA-lijm als brug.
#112: bij mij stond de romp krom. Bekijk dit goed, het hele bouwsucces hangt af van een rechte romp. Immers, kromme romp = scheve vleugelzetting etc. etc.
#127: nacelles PE: lijm voor de nacelles 'het deksel' vast met een L-stukje.
#129: nacelles PE: schuur 'het deksel' aan de voorzijde kort, anders past het niet.
#130: nacelles PE: negeer de kier.
#132: nacelles PE: verdun de wanden.
#136: nacelles PE: veel dryfitten, geen CA gebruiken bij het plaatsen. De posities zoals aangegeven door Eduard, zijn incorrect.
#140: verdun de zijwanden van de motor. Niet alleen omdat dit realistischer is, ook omdat anders de motor niet past.
#146: wees extreem voorzichtig met het schoonmaken van de onderdelen van het landingsgestel.
#152: plaats de PE-deuren van de landingsgestelhuizen niet op het plastic. Gooi het plastic in plaats daarvan in de rommeldoos. Scratch een paar messingstripjes. Even makkelijk, veel realistischer.
#155: hol de uitlaten uit.
#171-182: overweeg de beglazing te vacuformen.
#189-191: maak de scharnieren voor de landingsgestelhuisdeuren.
#196: primen + RLM02 aandachtspunt!
#198: primen + RLM02 aandachtspunt!
#200-202: bedenk voor jezelf wat voor verwering op schaal 1/72 realistisch en wenselijk is.
#211: primen + RLM02 aandachtspunt!
#212: primen + RLM02 aandachtspunt!
#213: gebruik het Eduard-maskertje als template voor een binnenkant-masker.
#216: primen + RLM66 (of RLM02) aandachtspunt!
#219-220: je kunt kabels toevoegen voor de bediening van de bommenruimtedeuren, bijv. van Uschi van der Rosten draad met Gator's Grip glue.
#238: corrigeer een gietfout van Airfix aan de kielvlakken door wat simpel schuurwerk.
#239-245: corrigeer met een kleine ingreep de stand van het landingsgestel.
#246: plaats en verwijder de landingsgestelonderdelen enkel op de in deze paragraaf aangeduide drie plekken, om breuken te voorkomen.
#Komt nog: voeg scharnieren toe aan de kleppen, zodat ze bevestigd kunnen worden.
#Komt nog: spuit ruitje onderaan gondel van binnen RLM66.
#Komt nog: spuit frontje waar ruit tegenaan komt RLM66.
#Komt nog: spuit ruitjes bovenaan bommenrek van buiten RLM02.
#Komt nog: spatborden moeten ingedund worden.
#Komt nog: resin wielen.
#Komt nog: dunnere pitot.
#Komt nog: FuG12 dipoolantennes.
#Komt nog: bekleding voor zij-MG15's.
#Komt nog: antennedraad met keramische isolatoren.
Hier het voorblad voor de bouwinstructies:
Hier de aftermarket en literatuur:
1. En ik ben al begonnen met wat willekeurige photo etch. Tijd geleden, wel even wennen weer! Een stukje flap:
Laatst bewerkt: