@Danny: goed te lezen en een goed streven: gebruik de informatie die je krijgt
52. De photo etch die Eduard voor de Dornier heeft geleverd is, moet ik toegeven, moeilijk om in elkaar te zetten. Ik heb het plan opgevat om ook de bommenruimte te maken alvorens te primen etc., dan kan dat mooi in één ruk door.
In die bommenruimte bevinden zich 4 rekken, als je voor de tien 50KG-bommen kiest zoals ik doe. Er zijn verschillende combinaties mogelijk maar ik vind dat de mooiste. Je kunt ook twee 250KG-bommen pakken of veertig 10KG-bommen, maar die laatste vind ik er iets minder geslaagd uitzien omdat de bommen gephotoetched zijn. Bovendien werden de 10KG-bommen niet vaak ingezet. De extra brandstoftank overigens wel, die had ik waarschijnlijk gebruikt als dit een Battle of Britain-vliegtuig zou worden maar ik heb voor een andere uitvoering gekozen.
De rekken heeft Eduard als photo etch verzorgd. Als je pas begint met photo etch... neem echt iets anders, trust me.
Hoe dan ook. Begin je met het buigen van zo'n photo etched onderdeeltje, dan is het altijd zaak om eerst goed na te denken over de volgorde. Ik koos in eerste instantie voor het buigen van de binnenste vouw, daarna de buitenste vouw. Dat bleek niet echt een goede keuze. Later bleek dat er überhaupt niet echt een goede keuze was.
53. Het moet allemaal netjes recht staan.
54. Probleem was, dat de buitenste vouw niet helemaal gemaakt kon worden, althans niet met mijn photo etch benders. De combinatie lange vouw + zeer krappe ruimte tussen de twee vouwen staat daaraan in de weg. En dan wordt het lastig. Op de volgende foto is te zien wat ik bedoel.
55. Op allerlei manieren heb ik geprobeerd dat te herstellen, maar omdat het zo'n lange vouw is is dat bijzonder moeilijk. Dan weer kreeg ik een te scherpe hoek in de eerste vouw, dan weer een te stompe hoek in de tweede, dan weer omgekeerd, plus er was weinig grip om de onderkant vast te houden omdat niets én dun én tegelijkertijd sterk genoeg was om dat vast te houden. Een vijltje was net te dik.
56. Hier zie je dat ik een beetje hopeloos met een vijltje bezig ben die ik tegen de onderkant druk. Die onderkant is ontzettend fragiel en buigt om bij het minste of geringste. Veel fragieler dus dan de te vouwen oppervlaktes.
57. Dan toch nog maar een keer kijken in alle dozen of er niet iets op maat gesneden kon worden dat er precies tussen plaste... dun éen sterk genoeg. Toen vond ik mijn oude bankpas, die ik zou gaan gebruiken als lijmplankje. Afgesneden...
58. En dat past precies, bijna perfecte hoogte. Terwijl ik druk zette op het strookje bankpas, kon ik de vouwen recht gaan zetten. Met veel moeite lukte dat uiteindelijk. Wat een opluchting! Ik ben hier ruim een uur mee bezig geweest!
59. Een roedel afwerpmechanismen zat vredig te drogen in het lamplicht. Voor alles heb ik Gator Glue gebruikt.
60. De afwerpmechanismen kunnen als het ware draaien om hun eigen as, zo dun zijn de bevestigingspunten op het rek. Nadat ik alles had vastgelijmd, heb ik om die reden een vijltje in positie gebracht zodat de onderdeeltjes konden drogen.
61. Het bevestigen van de vijf plateautjes was een crime. Die moeten IN het verkregen rekje worden geschoven en dat past allemaal maar net. Nadat elk plateautje is geplaatst, moeten er op het rek twee lipjes worden omgebogen die aan het respectieve plateau vast komen te zitten. De door Eduard gesuggereerde volgorde zou ik de volgende keer niet meer aanhouden. Je kunt beter eerst de vijf plateautjes in het rek plaatsen (nog niet lijmen), dan het eerste mechanisme plaatsen, dan het eerste plateau vastlijmen en de lipjes ombuigen, dan het tweede mechanisme plaatsen, tweede plateau vastlijmen, lipjes ombuigen, et cetera. Zo beschadig je de mechanismes niet.
Hier is het hele onderdeel klaar. Dit gaf een zeer grote voldoening, omdat het toch allemaal goed is gelukt en omdat het verschil met de Airfix-versie natuurlijk aanzienlijk is.
Totaal bestede tijd: 27 uur.