Hierbij een nieuwe update aan onze Duo bouw Boeing 737-100 en 737-200.
Na het verven van onze Boeing 737-100 gaan we vandaag over tot het verven van onze Boeing 737-200.
Verfschema -200
We blijven bij de maatschappij Lufthansa. In juli 1988 werd het vliegtuig met registratie D-ABFW “Wolfsburg” in een experimenteel nieuw kleurenschema gezet. Het vliegtuig vloog enkele maanden in deze nieuwe outfit doch dit schema werd voor de Lufthansa vloot niet weerhouden omdat noch de personeelsleden, noch de klanten voor dit nieuwe kleurenpallet te vinden waren. Het feit dat de zilveren opschriften “Lufthansa” moeilijk te lezen waren was niet vreemd aan de beslissing om uiteindelijk bij het oude schema te blijven.
Hoe dan ook, ikzelf vind het gekozen kleurenschema wel iets hebben en bijgevolg kies ik voor onze 737-200 voor de registratie D-ABFW met de livery uit 1988.
De romp van het vliegtuig is grotendeels wit. Het kielvlak en de onderkant van de romp zijn in een gele kleur gespoten. Onderkant vleugels, motoren en fairings zijn geel. Bovenkant vleugels en stabilo’s (zowel onderkant als bovenkant) zijn wit. Op
Foto Nr 36 vind je het vliegtuig D-ABFW “Wolfsburg” (foto Airplane-Pictures.net)
De decals voor dit vliegtuig komen uit het assortiment van F-DCAL. (
foto Nr 37).
Foto Nr 36
Boeing 737-200 Lufthansa in experimenteel schema (foto Airplane-Pictures.net).
Foto Nr 37
Decal vel F-DCAL experimenteel schema 737-200 Lufthansa.
Alvorens aan het eigenlijk verfwerk te beginnen volgt eerst nog een kleine herstelling.
Bij de eerste verflaag bleken nogal wat onregelmatigheden op de romp zichtbaar te zijn. Het ging hier vooral om onregelmatigheden aan de naad bovenaan de romp en in de zones ter hoogte van de ramen. De romp van ons vliegtuig werd bijgevolg op deze plaatsen geschuurd met schuurpapier van verschillende korrel (320, 400 en 600 -
foto Nr 38. Na de schuurbeurt werd het model nog even afgewassen en gedroogd waarna de uiteindelijk witte verflaag kon worden gezet (drie laagjes Revell enamel wit zijdemat Nr 301). Op
foto Nr 39 zie je het vliegtuig na de eerste verflaag. Romp en bovenkant vleugels alsmede de stabilo’s zijn volledig in het wit.
Foto Nr 38
Herstelling romp 737-200.
Foto Nr 39
Romp + vleugels 737-200 in witte kleur.
Na deze eerste verflaag volgt het afplakken van het kielvlak dat in het geel moet worden gezet (
foto Nr 40). Doordat het hier om een experimenteel kleurschema gaat op een vliegtuig dat lang geleden (eind jaren tachtig) slechts enkele maanden in deze outfit heeft gevlogen zijn er niet zoveel foto’s van dit toestel te vinden. Een aantal profielfoto’s zijn wel beschikbaar maar naar bepaalde details (kleur en details bovenkant vleugels, kleur stabilo’s enz…) is het een beetje zoeken. Ook de exacte kleurcode van het geel is nergens te vinden en beschrijvingen en aanduidingen bij decal vellen en bouwdozen zijn niet eenduidig.
Hoe meer foto’s, tekeningen en schema’s ik bij mekaar zocht, hoe meer soorten geel ik vond.
Uiteindelijk koos ik voor een kleur die naar mijn aanvoelen beantwoordde aan de kleuren die ik op de meeste van de foto’s uit mijn documentatie terugvond (
foto Nr 41). De foto’s die ik afdrukte waren wel iets fletser van kleur dan deze op het PC scherm.
Als basis nam ik de zijdematte enamel verf van Revell (Nr 32310), in hun catalogus aangeduid als “Lufthansa geel”. Bij deze kleur werd zo’n 30 à 35 % wit (SM 301) toegevoegd.
Eens geverfd, ziet het kielvlak er zo uit (
foto Nr 42) .
Foto Nr 40
Afplakken kielvlak
Foto Nr 41
Samenstelling gele kleur
Foto Nr 42
Kielvlak in gele kleur
Ook de onderkant van de romp krijgt dezelfde gele kleur. Ik koos er voor om het kielvlak en de onderkant van de romp apart af te plakken en te verven. Het afplakken en verven is al moeilijk genoeg en ik wil bovendien het verfwerk niet complexer maken dan het al is. Net zoals voor onze Boeing 737-100 neem ik hier de tijd en ga ik rustig te werk.
Op
foto Nr 43 zie je de voorbereidingen (op testmodel) voor het verven van de onderkant van het vliegtuig. Na drie laagjes van de gele kleur ziet onze Boeing er zo uit (
foto Nr 44). Nu kunnen de details (zilvergrijze zones) op de motoren worden aangebracht. Op
foto Nr 45 zie je het eindresultaat.
Foto Nr 43
Voorbereiding afplakken romp op testmodel.
Foto Nr 44
Onderkant geverfde romp.
Foto Nr 45
Onze Boeing 737-200 in zijn experimentele Lufthansa outfit uit 1988. Ook de motoren, stabilo’s en wielluiken werden in de gepaste kleur geverfd.
Rest nu nog een laagje matte vernis ter bescherming van het model en een laagje glansvernis (Revell Nr 32101) waarna we ook hier kunnen beginnen aan het plaatsen van de decals.
Net zoals onze Boeing 737-100 gaat ook dit model een tijdje aan de kant. De vernislagen zullen wel kortelings worden gezet maar het aanbrengen van de decals zal ook hier een werkje vormen voor de lange winteravonden. Het aanbrengen van de decals is immers vrij complex (verwerken van vier verschillende decal vellen op de vliegtuigen). Tevens moeten de decals op het eerste vliegtuig (blauwe band met deuren en raampjes) worden verknipt en aangepast aangezien deze decals zijn ontworpen voor een Boeing 737-200 en zij moeten worden aangebracht op de kortere 737-100.
Tot de volgende voor het plaatsen van de decals…