Afgelopen weken werden de decals geplaatst op onze Boeing 737-100. Hierbij vinden jullie dus een kleine update aan ons topic Duo bouw Boeing 737.
Aanbrengen decals -100
Voor de decals voor de B737-100 maak ik zoals eerder gezegd gebruik van drie verschillende decal vellen (zie hiervoor post Nr #20 van dit topic), namelijk het decal vel van 26Decals, het decal vel van F-DCAL en het decal vel van Nazca Decals (foto Nr 46).

Foto Nr 46
De verschillende decal vellen die zullen worden gebruikt op onze Boeing 737-100.
We beginnen met de decal van het cockpit venster. Dit is de meest belangrijke decal omdat hierop alle andere decals worden afgestemd. Voor dit venster gebruiken we de decal van F-DCAL. Zoals jullie kunnen zien heb ik het midden van de decal aangeduid met een dun strookje tape. De zijkanten van de decal worden gepositioneerd ten opzichte van de verflijnen (foto Nr 47). De geplaatste decal is flinterdun en zet zich mooi op het oppervlak van ons vliegtuig. De decal is niet zo groot en het aanbrengen vormt geen probleem. Het plaatsen van de volgende decals (blauwe stroken op de zijkanten met de raampjes en deuren) zal iets delicater worden temeer omdat deze decals dienen te worden versneden. De decals van F-DCAL zijn immers ontworpen voor een Boeing 737-200 maar dienen hier te worden geplaatst op een type 737-100 dat op schaal zo’n 13 mm korter is.

Foto Nr 47
Plaatsing van de eerste decal, het cockpit venster.
Naar gewoonte bij moeilijk aan te brengen decals maak ik eerst een fotokopie van de decals welke ik dan even op het model leg. Dit laat mij toe om na te gaan of alles in de juiste verhouding zit en of ik geen probleem kan verwachten bij het aanbrengen van de decal.
Voor de huidige bouw moet de decal in verschillende stukken worden gesneden zodat deze past op onze 737-100. Op foto Nr 48 zie je de test met de versneden fotokopie van F-DCAL. Het geheel ziet er vrij goed uit. De decal sluit vooraan redelijk goed aan op het cockpit venster, de nooddeur bevindt zich op de juiste plaats ten opzichte van de vleugels en de achterste deur bevindt zich op de juiste plaats ten opzichte van het kielvlak. Het aantal raampjes klopt met de werkelijkheid al dient hier gezegd dat bij de verschillende vliegtuigen van Lufthansa het aantal raampjes juist achter de voorste deur kon variëren. Ook bij onze “City Jet 737 Flensburg D-ABED” is het aantal raampjes achter de voorste deur in de loop van de eerste jaren gewijzigd.

Foto Nr 48
Plaatsing van een fotokopie van de decal zodat ik een zicht krijg op de afmetingen van de decal.
Ziezo, de eerste decal staat er op (foto Nr 49). Het was wel een beetje stressen maar de decal sluit vrij goed aan op de cockpit. De vensters van de cockpit worden later nog geaccentueerd met een zilveren decal die op de eerste decal wordt geplaatst. De overgang van de donkerblauwe band met de zwarte neuskegel zal worden uitgevoerd met een stukje reserve decal. Bij het verven van de neuskegel diende ik een beetje te gissen tot waar de decal zou komen. Het is nooit perfect in te schatten tot waar het soort decals zoals hier worden gebruikt bij plaatsing zullen komen en ik had er bij het verven al een beetje rekening mee gehouden dat ik de aansluiting met de zwarte neuskegel zou moeten uitvoeren met een stukje zwarte decal. Na het aanbrengen van nog een beetje Micro Sol gaat het model een uurtje of twee aan de kant alvorens de decal aan de rechterkant wordt geplaatst.

Foto Nr 49
Aanbrengen eerste decal op de linker kant.
Blijkbaar loopt de puzzel iets moeilijker dan gehoopt. De overlangse decal diende reeds in drie stukken te worden gesneden en op het model aan mekaar gezet (foto Nr 50). Nu blijkt het achterste stukje van de decal een viertal mm te kort. Gelukkig heb ik het kielvlak geverfd waardoor ik de decals van het kielvlak kan gebruiken om de ontbrekende stukjes op te vullen (foto Nr 51).

Foto Nr 50
Achterste decal is enkele mm te kort.

Foto Nr 51
Vervanging van achterste decal kan worden uitgevoerd met een stukje decal uit het niet gebruikte kielvlak.
Bezint voor ge begint
. Ik ben ondertussen al zo’n vier uur bezig om de overlangse decal op de linkerkant te plaatsen. Decal van 737-200 naar -100 (bestaat normaal uit twee stukken), hier te zetten in vijf stukken die allemaal moeten worden aangepast en liefst op zo’n manier gezet dat de aansluitingen niet opvallen... Maar allez, ze staan er op en ik ben wel tevreden over het resultaat
(foto Nr 52).

Foto Nr 52
De overlangse decals aan de linker kant staan er op.
De kleinere logo’s, opschriften en registratie van het vliegtuig zijn een mix van F-DCAL en 26Decals. Het logo met de gestileerde kraanvogel op het kielvlak moet iets nader worden bekeken. Het gaat hier om een gele afbeelding op een donkerblauwe ondergrond en hopelijk is de gele kleur van de 26Decal dekkend genoeg. Eens geplaatst blijkt het logo op het kielvlak goed mee te vallen. In tegenstelling tot de blauwe kleur van het decal vel van 26Decal (dat absoluut niet beantwoordt aan het Lufthansa blauw) is de gele kleur van het staartlogo wel correct. Tevens is de kleur van het logo voldoende dekkend en vormt het een mooi contrast met de blauwe ondergrond (foto Nr 53).

Foto Nr 53
Plaatsing van het gele logo op het kielvlak.
Naast het aanbrengen van de kleinere decals en details op de romp dient de neussectie nog te worden gecorrigeerd (Foto Nr 54). Het zwart bovenaan de neus moet van het cockpitraam worden doorgetrokken tot aan de zwarte neuskegel. Het cockpitraam zelf moet nog worden afgeboord met een zilveren decal.

Foto Nr 54
De neussectie dient nog een beetje te worden gecorrigeerd.
Ziezo, alle decals zitten er op (foto Nr 55). Nu kan het model een tijdje aan de kant in afwachting van het aanbrengen van de laatste vernislagen.

Foto Nr 55
Alle decals zijn geplaatst. Het model kan nu aan de kant in afwachting van enkele lagen vernis.
Tot de volgende voor het aanbrengen van de decals op onze Boeing 737-200…
Aanbrengen decals -100
Voor de decals voor de B737-100 maak ik zoals eerder gezegd gebruik van drie verschillende decal vellen (zie hiervoor post Nr #20 van dit topic), namelijk het decal vel van 26Decals, het decal vel van F-DCAL en het decal vel van Nazca Decals (foto Nr 46).

Foto Nr 46
De verschillende decal vellen die zullen worden gebruikt op onze Boeing 737-100.
We beginnen met de decal van het cockpit venster. Dit is de meest belangrijke decal omdat hierop alle andere decals worden afgestemd. Voor dit venster gebruiken we de decal van F-DCAL. Zoals jullie kunnen zien heb ik het midden van de decal aangeduid met een dun strookje tape. De zijkanten van de decal worden gepositioneerd ten opzichte van de verflijnen (foto Nr 47). De geplaatste decal is flinterdun en zet zich mooi op het oppervlak van ons vliegtuig. De decal is niet zo groot en het aanbrengen vormt geen probleem. Het plaatsen van de volgende decals (blauwe stroken op de zijkanten met de raampjes en deuren) zal iets delicater worden temeer omdat deze decals dienen te worden versneden. De decals van F-DCAL zijn immers ontworpen voor een Boeing 737-200 maar dienen hier te worden geplaatst op een type 737-100 dat op schaal zo’n 13 mm korter is.

Foto Nr 47
Plaatsing van de eerste decal, het cockpit venster.
Naar gewoonte bij moeilijk aan te brengen decals maak ik eerst een fotokopie van de decals welke ik dan even op het model leg. Dit laat mij toe om na te gaan of alles in de juiste verhouding zit en of ik geen probleem kan verwachten bij het aanbrengen van de decal.
Voor de huidige bouw moet de decal in verschillende stukken worden gesneden zodat deze past op onze 737-100. Op foto Nr 48 zie je de test met de versneden fotokopie van F-DCAL. Het geheel ziet er vrij goed uit. De decal sluit vooraan redelijk goed aan op het cockpit venster, de nooddeur bevindt zich op de juiste plaats ten opzichte van de vleugels en de achterste deur bevindt zich op de juiste plaats ten opzichte van het kielvlak. Het aantal raampjes klopt met de werkelijkheid al dient hier gezegd dat bij de verschillende vliegtuigen van Lufthansa het aantal raampjes juist achter de voorste deur kon variëren. Ook bij onze “City Jet 737 Flensburg D-ABED” is het aantal raampjes achter de voorste deur in de loop van de eerste jaren gewijzigd.

Foto Nr 48
Plaatsing van een fotokopie van de decal zodat ik een zicht krijg op de afmetingen van de decal.
Ziezo, de eerste decal staat er op (foto Nr 49). Het was wel een beetje stressen maar de decal sluit vrij goed aan op de cockpit. De vensters van de cockpit worden later nog geaccentueerd met een zilveren decal die op de eerste decal wordt geplaatst. De overgang van de donkerblauwe band met de zwarte neuskegel zal worden uitgevoerd met een stukje reserve decal. Bij het verven van de neuskegel diende ik een beetje te gissen tot waar de decal zou komen. Het is nooit perfect in te schatten tot waar het soort decals zoals hier worden gebruikt bij plaatsing zullen komen en ik had er bij het verven al een beetje rekening mee gehouden dat ik de aansluiting met de zwarte neuskegel zou moeten uitvoeren met een stukje zwarte decal. Na het aanbrengen van nog een beetje Micro Sol gaat het model een uurtje of twee aan de kant alvorens de decal aan de rechterkant wordt geplaatst.

Foto Nr 49
Aanbrengen eerste decal op de linker kant.
Blijkbaar loopt de puzzel iets moeilijker dan gehoopt. De overlangse decal diende reeds in drie stukken te worden gesneden en op het model aan mekaar gezet (foto Nr 50). Nu blijkt het achterste stukje van de decal een viertal mm te kort. Gelukkig heb ik het kielvlak geverfd waardoor ik de decals van het kielvlak kan gebruiken om de ontbrekende stukjes op te vullen (foto Nr 51).

Foto Nr 50
Achterste decal is enkele mm te kort.

Foto Nr 51
Vervanging van achterste decal kan worden uitgevoerd met een stukje decal uit het niet gebruikte kielvlak.
Bezint voor ge begint



Foto Nr 52
De overlangse decals aan de linker kant staan er op.
De kleinere logo’s, opschriften en registratie van het vliegtuig zijn een mix van F-DCAL en 26Decals. Het logo met de gestileerde kraanvogel op het kielvlak moet iets nader worden bekeken. Het gaat hier om een gele afbeelding op een donkerblauwe ondergrond en hopelijk is de gele kleur van de 26Decal dekkend genoeg. Eens geplaatst blijkt het logo op het kielvlak goed mee te vallen. In tegenstelling tot de blauwe kleur van het decal vel van 26Decal (dat absoluut niet beantwoordt aan het Lufthansa blauw) is de gele kleur van het staartlogo wel correct. Tevens is de kleur van het logo voldoende dekkend en vormt het een mooi contrast met de blauwe ondergrond (foto Nr 53).

Foto Nr 53
Plaatsing van het gele logo op het kielvlak.
Naast het aanbrengen van de kleinere decals en details op de romp dient de neussectie nog te worden gecorrigeerd (Foto Nr 54). Het zwart bovenaan de neus moet van het cockpitraam worden doorgetrokken tot aan de zwarte neuskegel. Het cockpitraam zelf moet nog worden afgeboord met een zilveren decal.

Foto Nr 54
De neussectie dient nog een beetje te worden gecorrigeerd.
Ziezo, alle decals zitten er op (foto Nr 55). Nu kan het model een tijdje aan de kant in afwachting van het aanbrengen van de laatste vernislagen.

Foto Nr 55
Alle decals zijn geplaatst. Het model kan nu aan de kant in afwachting van enkele lagen vernis.
Tot de volgende voor het aanbrengen van de decals op onze Boeing 737-200…