Het maakt niet uit of je een kant en klare gebruikt of er zelf een maakt, bijvoorbeeld met olieverf. Het is ook erg eenvoudig. Je kunt kiezen om het met penseel aan te brengen of met de airbrush.
Als ik het heb over 'verweren' dan bedoel ik niet dat de aluminiumcorrosie er vanaf spat of dat er plaggen gras op de vleugels liggen. Ik ben in veel gevallen voorstander van een bijzonder genuanceerde verwering. Kijk naar foto's van het echte exemplaar, die zeggen meer dan duizend woorden.
(Copyright flevoaviationhobby, educational purposes only, picture will be deleted upon first request)
Zelf zou ik het met olieverf aanpakken, omdat dat nog makkelijker is dan het aanbrengen van een filter en je er meer mee kunt.
Bijvoorbeeld, zie de foto hierboven, paneel linksbovenaan (onder het cockpitglas). In dat paneel zie je verschillende tinten zilver: licht, donker, iets wat er tussenin zit. Je moet wel goed kijken, maar dan zie je het. Het oog neemt het automatisch voor waar aan en staat er niet bij stil... als modelbouwer is het de uitdaging om er wél bij stil te staan. En dan zie je ineens die verschillende nuances. Meestal zijn die verticaal gericht, zelfs bij een vliegtuig omdat een vliegtuig meestal niet vliegt maar stil staat en de zwaartekracht zorgt voor verticale verwering.
Met olieverf kun je heel eenvoudig uitproberen. Pak bijvoorbeeld een ietsiepietsie klein puntje donkergrijze olieverf (of zwart, of donkerbruin) en doe dat op het model. Echt een puntje van minder dan een millimeter groot. Maak dan je penseel (plat) een beetje vochtig met terpentine, en droog het dan volledig af op keukenrol. Echt, erop drukken. Totdat je denkt dat het compleet droog is. Want dan zit er toch nog iets van vocht op. Daarmee ga je dan de olieverf in het model inwerken. Zo krijg je die kleurnuances, iets wat heel gemakkelijk gaat. Na 10 minuten weet je ongeveer hoe de verf reageert.
Op de foto boven zie je ook een paar vuil-aflopers. Dat kun je ook proberen na te bootsen met olieverf, of je gebruikt bijv. streaking grime van AK interactive (dat zou ik daarvoor weer gebruiken, omdat dat middeltje gemakkelijk te gebruiken is).
Eenmaal in de wereld van de olieverf gestapt, wil je niet meer zonder. Het voordeel is dat het zo'n eenvoudige techniek is en dat je er zoveel mee kunt, o ja en dat je alles weer kunt weghalen als het niet bevalt... en dat je op dag 1 kunt beginnen en dag 2 gewoon verder kunt gaan omdat de olieverf zo langzaam droogt. Het nadeel is, dat je lang moet wachten voordat je verder kunt met je model. Om dit te voorkomen, kun je het beste de olieverf op een stukje karton doen een half uur voordat je ermee gaat werken. Zo trekt de olie eruit, droogt de verf sneller en is hij makkelijker te hanteren.
En als olieverf moeilijk klinkt... think again; ik denk dat het juist de makkelijkste en meest vergevende schildertechniek is die ons modelbouwers ten dienste staat. Ten onrechte hebben veel modelbouwers drempelvrees hiervoor.