Tussen het maken van de tekeningen wordt er ook gewerkt aan de basis voor de romp.
De romp ga ik dus eerst maken/vormen oftewel "shapen" uit een blok styropor. Dus de zijkanten afschuinen de boeg in de juiste hoek en vorm brengen enz.
Dat is de eerste grote aankomende klus.
Hier zien we de twee helften nog los van elkaar liggen. Deze delen passen precies in elkaar en geven dan de romp weer.
Zowel in de lengte alsmede in de breedte zit er een meerwaarde aan van 3 mm. Dat heb ik express gedaan om genoeg speling te geven tijdens het vormen erin.
De hoogte is wel al goed ( 12 cm).
Rekening houdend met de latere dekbekleding geeft dat een prima speling eraan.
Ik moet wel schrijven dat ik wel minstens 10 keer de maten heb nagerekend. Zo ongelovig komt mij de romp lengte voor.
Het is ook weer wennen na de monster afmetingen van de laatste drie projecten. Verder is de romp van de Emma ook erg lang maar (in verhouding) smal.
En in het prikbord zijn de eerste tekeningen geplaatst. Deze gebruik ik als raadgever tijdens de eerste constructie stappen. Aan stuurboord hangen enkele tekst blaadjes op. Daar staan wat reminders in voor mij, dus waar ik op moet letten enz...
En dan nog de laatste update van de romp. Rene Lub maakte mij erop attent dat ik de aandrijf schacht (oftewel de scheg) was vergeten. En daar had hij inderdaad gelijk in. Dus in de onderstaande afbeelding zien we daar een verbetering in.
Deze dus is geschikt voor produktie onderhand.
Ron.