Stukje terminologie: dit vliegtuig heeft één hoogteroer.
Bedoel je daarmee de volledige neergelaten stand?
Het hoogteroer en de flaps van vliegtuigen staan, indien geparkeerd, vaak in de neergelaten stand (zwaartekracht); maar bij sommige 'veert' het hoogteroer nog een heel klein beetje naar boven. Dat is door de piloot ook in te stellen. Als je goed kijkt naar het hoogteroer zie je daar een soort contra-roertje. Heel klein, vaak niet meegegoten (op 1/32 wel denk ik). Dat contra-roertje is bedoeld om het vliegtuig horizontaal te stabiliseren wanneer je vliegt. Anders moet je de hele tijd tegen je stuurknuppel duwen c.q. eraan trekken. Dat contra-roertje heet het trimvlak. Mechanisch, bepaalt de positie van het trimvlak ook (mede) de positie van het hoogteroer in ruste. Het trimvlak van de Corsair bevindt zich in het midden van het hoogteroer. Overigens heeft ook het richtingroer een trimvlak.
Misschien nog iets om even naar te kijken.
beide in de normale positie is zonde omdat de mogelijkheid tot folded wings er gewoon is
Dat het zonde zou zijn, ben ik niet met je eens. Wat je kúnt tonen, wordt door modelbouwers mijns inziens ook wat vaak daadwerkelijk getoond. Ik begrijp dat ook wel, het minutieuze werk aan een radiaalmotor wil je als modelbouwer natuurlijk graag tonen en als vleugels opklapbaar zijn wil je graag de constructie tonen (en het feit dat het kan). Ik kies er meestal voor om de schoonheid van een vorm weer te geven, ofwel motorkap erop (of demonteerbaar) en in dit geval zou ik de vleugels mooi uitgeklapt tonen (of uitklapbaar). Daarbij komt, dat de Corsair een unieke vleugelvorm heeft, wat de vorm van het vliegtuig heel herkenbaar maakt. Door een vleugel ingeklapt weer te geven, blijft dit aspect onderbelicht.
Ik weet overigens niet of het heel regulier is dat dit toestel met één vleugel omhoog stond en één omlaag, volgens mij gingen die dingen altijd simultaan omhoog dan wel omlaag. Ik weet zelfs niet of het technisch mogelijk is, maar dat zou wellicht kunnen (heb je misschien ook al onderzocht).
Vanzelfsprekend is een en ander een kwestie van smaak; met deze post wil ik eens een frisse tegenwind geven versus de alom gangbare smaak die in modelbouwland heerst: als er een gedetailleerde motor in een kit zit, 'zou het zonde zijn' die niet te tonen; als er een compleet interieur in zit, 'zou het zonde zijn' dat niet te tonen. Het resultaat is, dat de best afgewerkte en met meeste zorg voorbereide modellen bijna allemaal dit soort verstoringen in de basale designlijnen tegenkomt. Vooral ook in diorama's wordt er altijd wel een reden gezocht en gevonden om bijvoorbeeld een motorkap te verwijderen (hoeveel vliegtuigen in diorama's staan voor een checkup of groot motoronderhoud in een hangar..... véél. Bijna allemaal zelfs...
Niet dat je het nu nog gaat aanpassen, maar misschien geeft deze post inspiratie om het een volgende keer anders te doen.
Voor het overige vind ik de voortgang voortreffelijk en ziet het er nog steeds prachtig uit.