Paddo Putty Progress nummer zoveel !
Hi fellow earthlings
het is me onlangs weer 'ns gelukt die Paddo te vangen (sinds dat ding benen heeft ?!.... nu begrijp ik ouders
die kids hebben die net leren lopen
)... gevangen dus... en toen-ie dan eindelijk een paar uurtjes
stil wilde zitten heb ik 'm wat putty en kraaltjes kunnen voeren
Ik was dus druk geweest met een anatomisch verantwoorde overgang van
looptentakels naar torso.
Nu dan verder geborduurd op het torso met GreenStuff en Milliput en ijzerdraadjes en kraaltjes...
Vond het idee dat Mr. Paddo wilde manen zou hebben wel fraai..
Eerst heb ik met 9 bolletjes Milliput 9 aanhechtpunten gemaakt, waar ik de manen in kon gaan steken.
(zijn eigenlijk tentakels die ook kunnen grijpen gelijk een wurgslang )
Met gecoate binddraad (voor planten) stuk voor stuk de manen in vorm gebogen.
De toegevoegde puttydetails en de try-out van de manen :
Aan die "losse" koperdraadjes zullen geselecteerde kraaltjes geregen worden.
Geselecteerd op grootte en/of kleur, zoals al een stukje te zien is hier.
Die draadjes waren tijdens het opvullen (van de looptentakels in het midden) al in de fimo verankerd en meegebakken.
Wist toen nog niet wat er precies er mee gedaan zou gaan worden, maar ze zaten er toch maar mooi en
de koperdraadjes buig je rustig efkes opzij voor werkzaamheden ter plekke. Nu zullen het "tastsprieten" en andere dingussen worden...
Omdat de negen tentakels individueel áán de Paddo gevormd zijn en daarbij op elkaar afgestemd, moest ik ze goed apart houden.
Op papier heb ik de locaties (gaten) genummerd, en de tentakels zelf in de rand van een strook golfkarton gestoken met nummerherkenning.
En jawel...ondanks dit onfeilbare, ik mag wel zeggen brilliante systeem, heeft er tóch een mysterieuze mix-up tussen
de nummers 3 en 5 plaatsgegrepen...of was het 4...
... focussen is voor mij de grootste uitdaging van dit alles, écht
Vond deze draadjes wel mooi dun voor het manen-effect, maar wilde ze toch ietsje meer tentakelig...
Niet alleen voor looks, maar ook om de dunne ijzerdraadjes een beetje stevigheid mee te geven,
waardoor ze ook beter hun vorm behouden en liefst óók nog flexibel om een stootje te kunnen opvangen...
Coaten met iets ?? fimo ? putty ? tegellijm ? gips ? UV-lijm ? (da's supergaafspul maar heb ik nognie... waarom eigenlijk niet ???)
Meteen al dikkere of stuggere koper- of ijzerdraad gebruiken wilde ik liever niet, want de
dunnere plantenbinddraad kon ik heel makkelijk in vorm buigen terwijl ze los in het torso gestoken zaten.
Affijn..
na 3 quart kussensloop gerookt te hebben was ik er wel uit... omwikkelen met gerolde sliertjes GreenStuff....
9x sliertje maken en 9x met de vingertoppen de gecoate ijzerdraadjes
voorzichtig omwikkelen... vooruit ! maken ! hup !
De sliertjes zijn ± 0,8mm dun en na 30 min. harden nog steeds goed rekbaar en meeplooiend met wat er onder zit.
Een vastgelijmd kraaltje geeft houvast tijdens de montage in het gat van het aanhechtpunt.
Die eindmontage zal ik met superlijm en Milliput doen.
Verklaring volgend plaatje :
Putty hardt langzaam uit. Het wordt steeds taaier. De hechting wordt ook trager, maar niet slechter.
Je moet dan meer tijd, of veel meer tijd nemen om bijv. een sliertje op een startpunt vast te drukken/smeren.
Dus om zoveel mogelijk te profiteren van de nog soepele putty is als eerste bij meerdere tentakels alvast de sliert vastgemaakt.
(vers geknede putty hecht in seconden, en dat gaat trager naarmate de putty uithardt en taaier wordt).
Het kan uiteraard ook met superlijm maar daar heb ik niet altijd zin in en is ook niet altijd nodig.
Het schoot me te binnen dat er nog iets verzonnen moest worden voor de ketting van Olga.
Het leek me wel schattig als Paddo zélf de ketting vast zou houden,
dus ik bedacht dat hij en/of zij met één van de 9 tentakels die ketting zou vasthouden.... hoe doen we dat, want
het liefst maak de ketting pas vast aan de tentakel als zowel Olga en ook de Paddo vast op het dio staan.
De tentakel heb ik om een asje gewikkeld (2 slagen) met dezelfde diameter als de fijne ketting.
Aldus :
En zo ziet dat er dan uit... vind het geheel meer balans in het detail hebben zo... de "manen" geven de Paddo ook wat vaart lijkt 't...
Have a close look...
OKeej dan, dit onderste deel is wel aardig naar m'n zin zo ! De "manen" ga ik pas definitief vastzetten als het torso
geschilderd is.... tussen 9 sprieten door schilderen zie ik niet zitten al zit ik uiteraard te popelen om ze te monteren
De Paddo Hoed
ja o ja die was er ook nog die hoed.... met van die fourageurs erop, zo heb ik ze ooit benoemd, vanwege
hun grijpgrage karakter
Hier het prille begin met dik ijzerdraad moeizaam om de hoed heen gebogen.
En dit zijn de definitieve fourageurs. Dik koperdraad (veel buigzamer) met extra pen eraan gesoldeerd voor
een zekere zit in de torso van schuim en omwikkeld met platte putty "lint".
Maar zoals ik reeds eerder zei : de fourageurs wil ik nu monteren aan de hoed in plaats van aan het torso.
Dus de vorkjes een kwart slag omgebogen en gecontroleerd of die sprieten mooi om de hoed lopen en naar wens aangepast.
En dat is nou zo mooi van die GreenStuff...het buigt mooi mee
De boel vol geplempt met superlijm (CA-lijm) en toen met brokjes Milliput opgevuld voor looks en stevigheid.
En zo heurt dat dus te zitten.... nu nog vingers of handjes verzinnen....
En de oplettende kijkert zag vást dat dit...
... stiekum was opgevuld met dit :
Slot Akkoord van dit Epistel
Dit wassumdan voor deze aflevering en er kunnen nog zat bij komen, want ik begin wat te twijfelen aan
deze hoed.. nee niet
mijn hoed, de Paddohoed bedoel ik
....
Ik vind op de foto's dat onderste deel er juist zo gaaf uitzien
zonder die hoed namelijk...
Het model groeit, kundigheid ook... ben nu in staat waar te maken wat ik eerder niet durfde...
Hoed is niet verloren van ik heb de originele voet nog... zowizo niet verloren want was erg leuk om te maken
en blijft een uniek object... heeft u..heb jij daar !
misschien een leuk idee voor deze hoed ? gooi maar in de groep !
maarrr...weet nog nie zeker, eerst maar even goed over piekeren...
bedankt voor uw interesse....vragen, suggesties, kritiek, sbs-verzoekjes... zeg 't maar..
......... wat zegt U ? iedereen al in dromenland ??...ach... dromen is óók echt.... alleen ánders echt...
groetels