nieuwe trap en terrein-bekleding 7 jan 2014
Hello stelletje fantasten
Ben wat stiller met het toetsbord, maar niet met de handjes hè
Vorig jaar (jawel) is er nog wat geknutseld aan de ondergrond..
hoog tijd voor een opdeet dus !
En waaro waren we gebleven ?
De trap
Gehouwen uit een stuk gegoten gipsrots weet je nog ?
Ik vond 't al lange tijd nix meer, die gipstraprots, ook omdat ik Olga (vanwege stand van haar benen) niet fijn
plaatsen kon op die korte treden.
Op een avond heb ik het dio in z'n nekvel gegrepen en ben met schuim aan de slag gegaan.
Kep een stuk schuim in een passende basisvorm gesneden en vasgeplak met van die witte Plakzut Voor Alles (PVA)
Toen hoop kleine stukjes schuim ertegenaan geplaak (wilde beetje 'vreemde' rotsen, alsof men een trap had aangelegd met 'restjes'...)
↓
Nu even niet letten op het koperdraadjesgeraamte ! verderop komt daar een heel verhaal over..
Toen dus de trap gaan bekleden met stukjes snuitpapier gedrenkt in een mixel van :
- Houtlijm, Water, Tegellijm (poeder). Iets dikker dan melk...soort van dikke karnemelk zegmaar.
- Spul in middelgroot plat bakje doen. Ongeveer maatje velletje toilet papier.
- Velletjes of reepjes tissue even in het mengsel leggen (beide zijden mag) en dan over de schuimstukjes draperen met kwast.
- - Zachte kwast om met zachte hand het weke papier te modeleren.
- - Harde kwast om het weke papier te tamponeren en in spleten en hoekjes te dwingen en zomeer.
TIP : Anders dan tissue wordt gedrenkt toiletpapier snel papperig. Het is dan bijv. goed bruikbaar als een soort papier maché om
iets te vullen of zichtbare naden en scheurtjes aan te smeren.
▼
Uiteindelijk ging ut er aldus uitzien na veel spielerei met veel kleine lapjes tissue..
Na droging is het fijne tissue helemaal hard. Dit fijn onstane detail (stugge fijne kwast en bijna papperige tissue) is
nu goed te schilderen als onkruid-achtige begroeisels lijkt me..
Ach kijk die snoes daar toch wandelen
De waterspuit
Naast de trap komt een waterspuit, zo was het idee...
Geraamte zag u reeds hiervoor, maar nu bekleed met de natte-tissue-methode zoals ook de trap is behandeld.
Behoedzaam een eerste laagje draperen en dit eerst laten drogen, omdat de tissue nu nog zééér makkelijk scheurt
Na droging is het stevig en kan men verder dichtbouwen met meer lapjes.
Na droging efkes Skullie er bij leggen, maar dat ging nie goe ? maar ik had 't toch goed bepaald al zeker ?
In de rode cirkel ziet u de stagnatie...stop skull met tanden in gaatjes >> gaat niet : spuitgat zit in de weg...????????
(en toen viel de euro..)
Oja das wáár ook....spuitgatmond moet andere kant op wijzen....
niet naar het blauwe gebied,
maar moet naar links wijzen, waar de uitholling voor de trap is (groene cirkel).
Verplaatsen van de skull is geen optie vanwege de kever en de paddo.
Opnieuw machen dammaarrr...
Komt mooi uit ook wel want : leuke "op herhaling" en kan ik alsnog beetje SBS doen
Met behulp van scalpel kwam de verkeerdomse waterspuit mooi los..
Leuk object voor de Creapy Scrapbox
(bijv. pootjes eronder, oogjes eraan...hup : alien
)
Nu dan... men neme stukjes koperdraad, vormen die naar believen en steken ze in den schuim :
Dit plaatje is enkel om het formaat van het strookje papier te tonen.
Dan even gedrenkt in de
water+ PVA+ tegellijm-mix.
Voorzichtig erover leggen en eventueel beetje vormen met vingers en/of zachte kwast.
Tissue scheurt erg makkelijk indien nat. Na droging (met föhn gaat snel) dichtmetselen met verse stukjes gedrenkte tissue.
Aldus..
Vloerbedekking van de Poel
Ook eens begonnen met de bodem aankleding (met een laagje water erover in gedachten).
Allerlei strooisels om maar-es ergens mee te beginnen :
1. brokjes vulkaangesteente. Vond ik in zakken aquarium bodembedekker.
2. Ook aquarium decoratie steentjes.
3. Fijn grint (Modelspoor strooisel).
4. Superfijn grint (grover dan zand, ook modelspoor strooisel).
5. Decoratie grint voor bloemstukjes.
6. Spoorbed keitjes, ballast-steentjes (modelspoor)
7. Kattebak grit (grof, best ongebruikt....).
Strooit u maar..
Ook deze trap met de tissue bekleed (treden volgen nog).
Geen stukjes schuim voor het steen-effect, maar diverse steentjes (voor harde effecten).
Rond de gaten werken van de draketanden..
Nog wat rotsgesteente maken voor de klimpose van Lucanis, want hier steunt zijn linker voorpoot op.
Vanaf de andere kant
De steentjes bepalen de uiteindelijke look van de 'rots', wat je kunt zien...
...aan de rotsen rond de trap. Die zijn net zo gemaakt. Ook de 'steendjeswand' van de trap wordt nog bekleed.
Voor dit soort rotsen (veel hoog en diep detail) is er nu juist met toiletpapier gewerkt.
Zonder te drenken maakte ik de ondergrond (schuim+steentjes) nat met de mix en met een zachte kwast (in de mix gedoopt),
smeerde ik als het ware het papier rond en over de steentjes. Net zo vaak stripjes en stukjes toevoegend tot ik tevreden was.
wat zien ik ?...onkruid??
Plantenspul
Als toetje 3 plaatjes van voorbereidingsexperimenten voor de flora.
Gemaakt met sprues en een klein vlammetje (
klein olielampje is ideaal)
De tentakels zijn gemaakt van grof gecoat ijzerdraad (tuinier draad) bedekt met een laag tegellijm (oplos) en
bestrooid met het superfijne kiezel. De voet is van putty.
Een rietje is ook leuk te vervormen boven een vlammetje..zijn nu alien plant stammetjes ofzo..
So far so goed als ik zo vrij mag zijn
Gaatnie hard dit dio (ook alweer met wat anders bezig...)
maar zo af en toe al knutselend wegdromen bij de mogelijkheden met deze is wel erg leuk
goede bekomst en bedankt voor 't kijken
Tot de volgende !
groete met groene sproete
Petur