Eindsprint Deel 2 : Terrein, Critters, Schedel, Olga
Hi Boys and Girls
moet maar effe doorbijten met het verslag.... voelt als huiswerk...
Komt omdat dio al af is... voor mij een beetje achteraf geneuzel als het ware...
Genoeg geklaagd ! weiter machen !! okee okee komt-ie dan
:
Dio Update
Het plannen was nogal een uitdaging :
Dat komt omdat de drie hoofdrol spelers (Paddo, Kever, Olga) met elkaar verbonden worden middels een ketting.
Bovendien moet er water gegoten gaan worden, waarbij de Paddo en de Kever met enkele
van hun poten in het water komen te staan.
Er hangt veel van elkaar af, vooral bedenken wat
moet vóór het gieten en wat erná
kan.
Eenmaal het water gegoten staan de Schedel, Paddo en Kever vast en moet het detail daarop en
er direct omheen gereed zijn omdat er dan weinig of geen ruimte meer is om aan te werken.
Vandaar ook dat bijv. die ketting nu al aan de Kever vastgemaakt is.
Hoe dan ook... als eerste mot natuurlijk..... de bodem.
Bij deze nog even een overzicht :
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Toevoegingen aan Terrein
Bodem van de Poel
-De kronkelsliertplant is draad dat is gedrenkt in groene Berka lijm. Na droging is het op de bodem vastgelijmd en geschilderd in
een donkerrode kleur. Ziet er wat vaal uit hier, maar na gieten van water zal de kleur weer helder worden,
-Graspollen komen uit een doosje.
-De donkere graspollen zijn herhaaldelijk aangestipt met dezelfde lijm om zo bolle uiteinden op te bouwen. (hier al in witte grondlaag)
-Ook nog toegevoegd enkele siliconen-bolletjes.
Nog meer graspollen en nu ook mos. Mos is dat zeer fijne strooivlokkenspul.
Poel plant
Helaas geen pix van het maken...
Heb gebruikt :
Stukje gecoat tuindraad met daarop: een toef MagicSculp met daarin geduwd: Silicon bolletje.
Dan een plukje synthetische kussenvulling op het draad gestoken en vanonder tussen de vingertoppen strak op een punt gedraaid.
Daar waar de pluk aansluit op de putty is het rondom vast gelijmd met CA.
De pluk in kleur gespoten en met geel de drybrush gedaan (maar nu juist met veel verf aan de kwast).
(Op deze foto zijn de koppen van putty nog niet in kleur afgewerkt)
Woekerbollen
Langs de Noordzijde van de Oostelijke trap is een nieuw soort "Bollekeskruid" gedaan
Gemaakt met MagicSculp, Microparels en GreenStuff.
Eerst werden de bollen door wat pareltjes gerold en dan met CA-lijm op de grond gelijmd.
Na harding werden de stelen erop gezet.
Oostelijke Trap
Toen al voort denderend meteen de hele trap van binnen en buiten in een basiskleur gezet.
Ook dan meteen maar het gesteente een kleur gegeven.
Tevens het Bollekeskruid geschilderd en na droging de verf van de microparels gekrabbeld met een tandsteker.
En welja, meteen ook maar wat graspollen poten.
Een paar graspollen smaakte naar meer en heb een zak gras gepakt en ben gaan zaaien...euhh plánten.
Met dikke witte lijm op de grond heb ik het gras in toefjes aangebracht en met stofzuiger beetje overeind 'getrokken'.
Ook wat Mini Natur Berkenloof erbij geplant.
Ook hier aan de Noordzijde graspollen en los gras, alsmede mos-strooivlokjes en ook nog
stukjes bodembedekker (vlokken op een mat : afscheuren of knippen)
Onderstaande foto toont ook goed het onderwater gras in de goot die naar de water afvoer put leidt.
De put is alvast bekleed met gepelde linzen en stukjes bodembedek-vlokken.
Verdere begroeing vanuit de put weet ik op dit moment nog niet.
Westelijke Trap
Ik was zo smakelijk an't kladderen dat ik deze trap ook maar ging aanpakken...
Voor de opbouw van de trap zie hier
Op de eerste foto hieronder is gedaan :
-Plukjes Heide (Mini Natur) op de stenen geplakt. (De rechte afknip randjes moeten nog bijgewerkt)
-Treden geverfd in een basis kleur van violet/bruin. Ook al zandbruinige wash gedaan.
-Gesteente is met een wash geverfd : bruinig groen.
-"Woekerkruid" (plooien in tissue) met donkergroen geschilderd.
-Ook is hier al mos aangebracht aan de voet van de trap.
Op de twee foto's hieronder is het gesteente overgetrokken met een wash: mix van "foundation white" en lichtbruin (Vallejo).
De foundation white gaat al snel schiften tijdens hevig verdunnen en geeft een mooi korrelig effect.
(Ik weet niet, maar volgens mij is die foundation white niet bedoeld om normaal mee te schilderen, want
gewoon een drup van dit op het "natte palette" wordt al vlot een beetje pudding-achtig ?)
Behalve de opgeplakte Heide is er dus nog geen extra groenspul aangebracht. Is puur de structuur van de tissue ! gaaf niewaar ?!
Niet gedacht dat het er zo mooi grillig uit zou komen zien
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Drakenschedel
Dan maar eens de schedel wederom gevat en er een verwering op losgelaten.
Ook schaduw en hooglichten aangebracht.
En nog extra woekergroen toegevoegd : gewoon mos, ingesmeerd met groene Berka lijm.
Daarop een paar dotjes bodembedek vlokjes.
Leuk
de schedel zou al een vignette op zichzelf kunnen zijn met elfjes en critters enzo
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Critters
Over critters gesproken... u hebt er al iets van kunnen zien.
Bij deze iets meer...
De "Crura Globem" (
zie hier prototype) brak tijdens het bewerken in drie stukjes (houten kraaltje tussen tang... te hard knijpen
)
Kon het met kleine toefjes GreenStuff herstellen gelukkig...
De steel-oogjes zijn getrokken sprue, door voorzichtig naar een kleine vlam te bewegen ontstaat een 'bolletje'.
Voilá.... één eersteklas paniekvogel (al valt dit critter niet in de luchtgeboren categorie) :
Roze verf erover, beetje rood voor wat accenten, witte drybrush voor het gebitje (oftewel tanden gepoetst
)
Lama Serpere sine Cuspis (Drasland Kruiper zonder Angel)
Dit diertje is ontstaan door spelen met restjes GreenStuff.
De Microparels doen het wel grappig op zo een creatuur.
Op de schedel geplakt en met stevig verdunde verf de kleur opgebouwd.
Lapis Salire (Steen Springer)
Ook van restjes GreenStuff.
Een putty werkje als dit start op een glad hard ondergrondje. Wat ik er ook mee doe, het blijft op het
plaatje zitten tot het uitgehard is. Dan met een plat mesje los steken.
Decapoda Humus (Landgarnaal)
Yep! ook deez is een critter dat ontstond door gerommel met stukjes GreenStuff.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Olga
Ook Olga moet nog zat aan gebeuren...
Was niet bijster te spreken over het gezicht en besloot haar een atmosferisch verantwoord masker te geven.
Met FIMO klei een beetje zitten spelen tot ik dit had :
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Epiloog van deze aflevering
U ziet... tot hier maar even... zou het vandaag (lees gisteren) nog posten,
maar zit alweer op de dinsdag hehe
Binnenkort weer verder se...
Groetels