Eindsprint Deel 9 : Water Gieten + Effecten
EINDSPRINT DEEL 9 ga vooral zitten want is nogal groot einsprintstuk geworden
De voleinding nadert vrienden,
maar natuurlijk niet zonder eerst nog een heel verhaal op te hangen over het grote waterwerkplan zelf…
Met ook een stukje over de stand van zaken zoals die waren vorig jaar tijdens
de noeste arbeid om dit project te voltooien voor 1 Oktober.
Ik doe het ook omdat een actueel verslag niet plaats heeft gevonden destijds,
en vanwege een dergelijk verslag veel meer text en foto’s zou hebben opgeleverd, kan hetgeen kwaad even een paar regels
op te stoken om dat gemis een beetje goed te maken als u het niet erg vindt om nog even door te lezen.
Zit weliswaar een triestige noot in, maar wil het toch even vertellen...
Geen zin in lezen ? gewoon efkes doorscrollebollen tot u (de) sterretjes ziet
Welnu…
In den beginne was het plan eenvoudig : er moet water op het dio, incl. toevoer en afvoer.
Zorgeloos (jaren) af en aan verder bouwend voorzag ik geen ingewikkelde toestanden…
Maar ja, nu was er een doel gesteld en ik had dus nog maar twee maanden voor een
hele rits klusjes…
Het was nu toch wel tijd dus om eens ernstig over dat watergieten na te denken.
Waar moest ik zoal rekening mee houden ?
A .Schedel als eerste in water : maar Kever moet dan mee in dat zelfde water.
B. Schedel moet dan rechts klaar want : Kever erop verhindert later bijwerken.
C. Paddo moet dan eigenlijk ook in het water, maar : ik kan dan niet meer bij de Waterbraker waaraan de watervloed moet ontspruiten die terecht moet komen op het reeds gegoten resin water.
D. Tegelijkertijd moet dus de linkerkant + voorkant van de Schedel ook al gedaan zijn, alsmede de afwerking
van de ligging ervan in het water.
E. En hoe voorkom ik intussen dat mijn giethars de drain inloopt, want die loopt anders vol (wat dus niet mag volgens het plan), maar toch moet de hars erin lopen en onderin een laagje vormen….
Was het duidelijk zo ?....ik zeg u, bij mij duizelde het even…
Ik had nog nooit water gemaakt met giethars ooknie en zou het fout gaan haal je het niet zomaar weg....ay
Gelukkig heb ik ooit van Mr.Cactus geleerd niet te “peeuwen” in zulks toestand
Simpel even ontwinden met thee en pafke doet wonderen !
Dan rustig bekijken en zien !
en wa zaggikdan ?
De hele plas water kon uiteraard ook in “sub assemblies” gegoten worden
De giethars die ik heb is daar geschikt voor wist ik (in theorie) dus was niet bang voor
zichtbare overgangen van laagjes de verschillende laagjes.
Het zag er al meteen een stuk minder eng uit
Ben meteen plan gaan trekken…. en maakte notities betreffende :
Waar + wanneer gieten ?
Welk object moet vóór het gieten, tijdens het gieten, of zo mogelijk/handiger ná het gieten geplaatst ?
Vanaf nu werkte ik dagelijks werkbriefjes bij wat goed heeft geholpen.
Maar toen....
Dan was er 18 September 2016, (nog 12 dagen tot de deadline) en die begon met triest nieuws…
In de ochtend was mijn vader overleden….kwam niet onverwacht en was feitelijk een verlossing voor hem, maar
evengoed staat de wereld even op z'n kop. Een bewogen dag dus…. inclusief alle aanverwante zaken die erbij komen...
Kon de kalmte goed bewaren en ’s avonds toch even (met gemengde gevoelens) aan de bouwtafel geschoven.
Wat er allemaal door het hoofd ging zal ik u besparen behalve de uitkomst :
Niet bij de pakken neerzitten, maar gewoon alles door blijven doen !
Er was tijd voor ma, tijd om met m’n zus de aardebestelling van pa te regelen, tijd voor de dagelijkse dingen en ook nog tijd om gericht door te werken aan het diorama.
Wat het dio betreft :
Het ging er nu om het dio op tafel te zetten in Veldhoven, of het nu gedaan was of niet. Ook wilde ik daarmee het diorama opdragen aan mijn pa.
Bovendien : “.. wie zegt dat ik het niet gedaan zou kunnen krijgen ?...”
12 dagen dus nog…en er moest nog zat gebeuren…. bij deze een kleine bloemlezing :
Paddohoed-kleur afwerken + grijphandjes maken van putty,
Olga + zwaard + skull-trofee zat nog niet eens primer op, water en watereffects toevoegen aan Drain + Waterbraker, Paddo plaatsen,
dio-base moest rondom opnieuw een toplaag vanwege met stift aangebrachte text…
En dan de REST nog…maar goed….motivatie was er en efficiënte benutting van tijd was het resultaat.
Al met al intense en drukke 12 dagen, maar toch voelde alles op zijn plek te zijn…
Bent u er nog ?
Mooi
Dan gaan we nu verder met de vorderingen op het diorama (ja veel plaatjes nu inderdaad
Veel van hierboven genoemde klusjes zijn inmiddels al voorbij gekomen in de vorige updates,
maar ja, op een gegeven moment is de chronologie maar overboord gezet voor
het heil van overzicht per onderwerp.
****************************************de sterretjes****************************************
Update Diorama : Water Gieten en Maken van Watereffecten.
So denn, snorkels bij… spatflappen om… we gaan water maken, joechei.
Toetsdinges is watergekoeld, net als mijn kop… dus….daar gane we dan…
Toestand voor het gieten begon :
Plan :
-De complete waterpartij in gedeeltes gieten.
-Daarna watereffecten aanbrengen
-Na gieten en effecten wordt de oever rond de 'poel' afgewerkt met groenvoorziening.
Spullen voor water :
↓ Setje twee Komponenten Giethars (2k) voor gieten van volume.
↓↓ Acryl ‘gel’ voor de watereffecten zoals rimpels en 'schuim'.
De 2K giethars is helder, hardt langzaam uit in ± 24 uur (vloeit lang door na het gieten), geurt niet, wordt niet warm.
Door de langdurige vloeibaarheid kunnen ook heel kleine belletjes goed uit de gegoten hars ontsnappen.
Hars en harder moeten 1:1 gemengd worden (volume eenheden). (Dit zeg ik omdat er gietharsen zijn die net zo 1:1 gemengd
moeten worden, maar waarbij de hoeveelheden afgemeten worden op gewicht.
Er kan goed kleur doorheen gemengd worden. Acryl werkt prima, andere verfjes of pigmentjes heb ik geen ervaring mee.
De set van Mr.Boat bevat tevens een mengbeker, spatel, twee handschoentjes en een heldere gebruiksaanwijzing op 2 pagina's.
De "Water Effects" van "Woodland Scenics" is een schitterend dik gel-achtig goedje op acryl basis.
Met name omdat je de effecten op voorhand kunt fabriceren.
Zodra het droog is kan het aangebracht worden op al eerder gegoten water en/of landschap.
Je kunt er ook acrylverf door mengen voor wild water effecten.
"Woodland Scenics" heeft o.a. een mooi
"How To" filmpje over werken met "Water Effects" (vanaf 2:43 specifiek over "Water Effects").
Scheelt mij een hoop woorden, gezien ik geen foto's heb gemaakt van mijn werkwijze.
↓
Eigen Voorbeeld van "Water Effects"
Een paar foto's ter verduidelijking van hoe ik het gebruikt heb.
Ik had geen gecoat papier, dus bracht ik het in strepen aan op een plastic deksel van een bewaardoosje.
Clear Sheet komt het moeilijker van los en bleef soms gewoon aan vastzitten.
Dit voorbeeld laat een in vorm geknipt stukje zien. Was een proefstukje voor de "Drain" en is op deze foto's al ¾ jaar oud.
Gedroogd blijft het lang soepel en sticky (vooral aan zichzelf). Zelfs na weken doet het nog makkelijk wat jij wil en blijft
dus heel lang soepel. Na zo'n tijd heeft het wel duidelijk vormgeheugen gekregen en plakt ook niet meer aan zichzelf.
Dit stukje is ongeveer 8cm lang.
Zelfde stukje (¾ jaar oud dus), maar dan opgerold. Moest wel wat helpen vanwege dat vormgeheugen.
Water Gieten op Diorama :
De giethars mengen :
Het afmeten van de giethars en de harder geschiedde in kleine 25cm³ medicijn bekertjes waarop streepjes per cm³.
De giethars komponenten zijn fijn te schenken, dus precies afmeten ging prima met behulp van die streepjes op de bekertjes.
Per 20cm³ gemengde giethars was 1 a 2 drupjes Tamiya acrylverf voldoende voor een duidelijk kleureffect zonder
veel verlies van helderheid.
Ik gebruikte XF-15 Light Green (bijna gifgroene kleur) en soms mengde ik een portie hars met 1:1 groen en geel voor variatie.
(Regel 1 bij natuur namaken : Variatie !)
De Planning in 7 Stappen
(enkele stappen reeds te zien)
↓
STAP 1 : Waterbraker Bassin
Ik ben met dit plasje begonnen, zodat het vast taaier kon worden terwijl ik verder ging met een andere gieting.
Dat deed ik omdat taaie hars moeilijk kleine belletjes laat ontsnappen. Die belletjes wilde ik er hier juist in vanwege
de waterstroom uit de "Waterbraker" die in dit plasje plonst.
Hier bijna geen bellen...
... en hier na stevig omroeren.
↓
STAP 2 : Poel
-Het meest spannende deel, want hier mocht het water eigenlijk niet weglopen de "Drain"in..... wat dus wel gebeurde...
Een beetje was niet erg, maar het bleef maar lopen.
Om de stroom zoveel mogelijk tegen te houden besloot ik een dammetje te leggen met kiezelsteentjes (was ik eerst niet van plan, kwam toch leuk uit achteraf
)
-De kiezelsteentjes hielpen wel iets, maar de giethars was
UUUUuuuuuurenlang onstuitbaar en
bleef gestadig zijn weg langs de steentjes vervolgen. Heb het voortdurend terug zitten scheppen (uren lang) tot het zo traag ging
dat wat er nog zou weglopen de "Drain" in te verwaarlozen zou zijn.
-Heb nog geprobeerd met een föhn het uitharden te versnellen, en dat mag dan zo zijn (volgens de instructies), maar tegelijkertijd wordt de
hars dan toch weer even heel vloeibaar en daar had ik dus even he-le-maal geen behoefte aan..... exit föhn !!
-De ondoorzichtige kleur in de stroom ontstond omdat : ik had met acrylverf fijne sliertjes aangebracht in de giethars als een
soort 'pre-watereffect', maar door het steeds omhoog scheppen van de hars vermengde de verf met de hars.
↑Een onaangename ontdekking : de hars kroop tegen de oever op....
Dat giethars (en andere kunststof 'watertjes') vrijwel altijd iets tegen randen 'opkruipt' vanwege "adhesie" was me bekend, maar
had niet verwacht dat het dóór bleef kruipen. Er ontstond door de fijne structuur van de bodembedekking een capilaire werking.
Het 'kroop' ook in de plukken 'riet' waardoor de 'halmen' strak tegen elkaar gingen zitten. Die heb ik een paar keer terug moeten spreiden met een naald.
-Had ik dat beseft, had ik veel van het fijne materiaal pas na het gieten aangebracht..... weeral iets geleerd
De rietplukken die in stap 4 nog moesten toegevoegd zou ik dus gaan doen door gaatjes in de uitgeharde giethars te boren en
daar de plukken in te lijmen.
↓Hier↓ is te zien wat sliertjes verf voor effect opleveren. Dotje verf aanbrengen met tandsteker en dan door de hars trekken.
Wanneer de giethars nog vers is heeft de verf echter toch de neiging weer bij elkaar te trekken of ook wel op te lossen in de hars.
Misschien dat enamel of olieverf beter werkt voor zulke effecten ?
↓Hier zijn nog van die sliertjes verf te zien die bijna verdwenen zijn door het voortdurend vloeien van de hars.
Ook te zien zijn wat 'sporen' van luchtbelletjes. Gemaakt door wat te 'rommelen' in de hars zodra die iets taaier werd.
De hars vloeide steeds weer helemaal vlak. Dat deed het zelfs 10 uur na gieten nog feilloos al ging het dan traag.
Wanneer men 'echte' golfjes wil maken in deze hars zal men moeten wachten tot het bijna volledig uitgehard is...
↓
STAP 3 : Bos Dood Hout
Deze stap had weinig of niets met gieten te maken. Omdat ik bang was dat de hars ook hier helemaal in de fijn aangebrachte
mos textuur zou kruipen, besloot ik dit stukje terrein druppelsgewijs te vullen, liefst met iets taaier geworden hars.
Omslachtig gedoe echter en heb kruipen ook niet helemaal kunnen vermijden.
Bij A zie je de grens van de gieting voor de "Drain".
Bij B is te zien hoe met druppels werd gewerkt. Dit gebeurde op verschillende plekjes.
(Nu (vandaag) zou ik hars gieten en dan wachten tot die goed taai is. Dán de gedetailleerde takjes erin duwen.
En dan eventueel nog nabewerken nadat de hars compleet is uitgehard)
↓
STAP 4 : Poel + Kever
Tijdens deze stap moest tevens "Lucanis" de kever geplaatst worden.
De kever moest nauwkeurig geplaatst worden op de schedel. Dat leverde geen problemen op, immers, de hars bleef lang vloeibaar.
Op dit plaatje is de afwerking van de oever reeds gedaan, maar kwam eigenlijk pas na stap 7.
Ook hier is te zien hoe de hars de blauwe 'plantjes' in gekropen is. Ach wel...
Er was zelfs een lek tussen schedel en de "Waterbraker" waardoor het over de dio-rand liep.
Dit was eenvoudig te stoppen door toefjes mos ertussen te proppen.
Alhier ziet men hier de 'goeie' manier van gras (fijn riet) planten in giethars : wanneer het hard genoeg is om gaatjes te boren.
Men moet dan echter niet vergeten naderhand het gat weg te werken met een drupje hars.... oeps
↓
STAP 5 : Waterbraker Stromend Water
Zogezegd is nu de afwerking van de "Waterbraker aan de beurt.
Stukje heldere sprue op maat geknipt met genoeg overlatend aan de bovenkant voor montage in de "Waterbraker".
Dit gebruikte ik voor een mooie buiging in het water en was tevens een frame tegen inzakken of knikken.
Het water werd gemaakt van een lapje "Water Effects" dat rond de steun werd gedrapeerd.
Nogmaals, voor het maken van zo'n 'lap' water : zie
"Woodland Scenics" filmpje vanaf 2:41.
↓ Het uiteinde van de stroom en binnenkant mond ingekwast met "Water Effects" en dan gemonteerd. Kwartiertje laten drogen.
↓ Toen met pure "Water Effects" volume aangebracht onderaan.
Dan de golfjes er omheen gemaakt. Daarna wat in de 'gel' zitten frotten om het op neervallend water te laten lijken.
Tevens extra 'gel' op de waterstroom aangebracht.
Door te spelen met penseel en tandstekers kun je de dikke 'gel' omhoog 'trekken'.
Op de foto is het nog nat en wit maar na droging wordt het doorschijnend.
↓ Voor wilder effect is er dan nog een keer rondgegaan met de 'gel', maar nu met een beetje witte acryl erdoor gemengd.
Oppassen met de hoeveelheid verf ! beter te weinig en nog een keer dan teveel wat niet terug te draaien is.
Achteraf had de impact van het vallende water wel wat heftiger gemogen, maar vind het er toch gaaf uitzien
↓
STAP 6 (geen geschikt plaatje van geschoten)
Nu moest het deel vanaf de Waterbraker tot aan de plas bij de Drain en langs de hoop dode takken opgevuld.
Ook de Paddo zou dan op zijn plekje gezet worden.
De Paddo moest dus klaar zijn (hoed kon er later op).
Ook de afwerking rond de schedel en van beide trappen onderaan moesten gedaan zijn. Vanwege de Paddo zou ik er niet meer bij kunnen.
- De enige 'moeilijkheid' hier was dat de hars achteraan (markering "6", onderste, uiterst rechts) ergens heenliep.
Ik had het terrein namelijk niet gewoon vlak gehouden, maar voorzien van verschillende hollingen en bollingen.
Er zat dus een verdieping (die niet te zien was door de begroeing) waardoor ik óók niet kon zien wanneer die vol was.
Via een holte in de begroeing ergens kon ik druppelsgewijs verse giethars toevoegen.
Langs de oever en de bos doodhout kon ik controleren wanneer het genoeg was.
↓
STAP 7 : Drain (stroomversnelling + waterval)
Hier was het laagje hars op de bodem reeds gegoten en hard.
Ook de stroomversnelling met effecten is gedaan ("Water Effects" + acryl wit).
↓ Waar ik eerder onbedoeld verf door de giethars had gemengd (zie STAP 2) gaf nu toch een mooi effect :
het vaal groene water onder de stromingseffecten. Had ik dat geweten had ik er extra belletjes in geroerd.
Nu weet ik het dus
Vers aangebracht hier zijn de effecten op de waterval en onderin de Drain (wordt nog doorschijnend).
↓ De waterval is feitelijk net zo opgebouwd als aan de Waterbraker.
Nu was het vallende water echter niet 1 lapje maar enkele smallere lengtes.
Die werden op het vaal groene deel en onderaan tegen het geharde 'water' geplakt (werkt als een sticker).
Dan nog extra "Water Effects" er over voor volume en vorm.
Hier begint de 'Water Effects"al iets te drogen...
... en nu is de 'gel'+ acryl wit voor de effecten aangebracht.... klaar !
Nu konden de Vliegenvangers geplaatst worden. Eerst dan het groen langs de oever.
De Vliegenvangers erbij alsook een paar Rabarbes plantjes (mmmm rabarbesjam... heeeeerlijk
Extra plaatjes van de Drain
De water effecten zijn nu helemaal droog.
↓
STAP 8 : Kever
Als stap vergeten aan te geven op de foto, en ook bijna vergeten in deze update
Het effect van rimpelend water om de poot van de Kever.
Is gemaakt met een penseel en ongekleurde "Water Effects".
Heb gemerkt dat de 'gel' goed te verdunnen is, maar bij erg verdund opbrengen gaat de glans er af.
Nat :
Opgedroogd, geen effects met wit. Dit is rustig water.
De grote bubbels in het water zijn geen luchtbellen, dat zijn siliconen balletjes. Dezelfde als op die blauwe plantjes.
Zzzzsssso..dan..... hoop dat de forum server niet ontploft van zo een update.... en gaat dat eigenlijk vlot op zo een smartfoon ?
Hoe dan ook, bedankt voor jullie belangstelling
ik hoop dat het duidelijk is, en mag graag vragen en commentaren horen..
Het is bijna gedaan volgens mij, zal nog kijken of er zaken vergeten zijn... u moogt het evenzo roepen hier...
Het lijkt zomaar of dat ik het verslag van een project van vorig jaar dit jaar nog gedaan krijg
Ik kan ieder geval alvast mooie eindfoto's gaan maken...
Mazzels