De 1/1 Beurlys heeft nog meer van die leuke dingen, zoals de luchtinlaten voor de koeling van de remmen :
Ik loop al een tijdje te denken hoe ik die buizen zou maken, en vandaag heb ik een poging gedaan. Eerst nemen we een stuk messing buis, diameter 12 mm :
Dit gaan we dan op allerlei plaatsen van gleufjes voorzien, stukjes weg halen, buisje een bocht geven, naar achter toe wat smaller maken, naden dicht solderen, plamuren, schuren, en een paar uur later ziet het er dan zo uit :
De vorm zit er aardig in, maar langs de binnenkant is het nogal hobbelig. Dus proberen we om dit probeersel als mal te gebruiken. Het dunste vel plasticard wat ik had genomen, een hele hoop strips gesneden, en beginnen vlechten tot ik een soort van omhulsel kreeg. De messing buis voorzichtig uit het plastic vlechtwerk gehaald en voorzien van een rijkelijke laag lijm :
En 1 zijde met Epanol plamuur (verdund met water) besmeurd euuhh besmeerd :
Nu zal het wel lukken om de buitenkant mooi glad en egaal te krijgen, maar de binnenkant is nog een ander verhaal. Als het niet moest lukken om het uit plasticard te maken, kan ik nog altijd de messing mal in 2 zagen en proberen om 2 helften te vacu-formen. Niet dat ik ervaring heb met het vacu-formen, maar voor alles is een 1ste keer hé ?
Wordt vervolgd.