Om jullie honger te stillen heb ik me er maar even aangezet dus hier wat leesvoer, de rest volgt later.
Als eerste de vooras, die was zowel links als rechts aan de uiteinden afgebroken, geen punt. Druppeltje secondenlijm en de boel zit weer redelijk strak aan elkaar.
https://flic.kr/p/DdD9Qb]
P5312022.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
Maar ja, als het al eens gebroken is dan zal dat ongetwijfeld weer gebeuren dus............. gaat er een nieuwe vooras uit messing gekunsteld worden. De plastieke geplakte versie kon mooi als maat object dienen en na een avondje stoeien met drafsight (een volledige en gratis autocad programma) stond er een vooras in 2d op papier. Maar de vooras is uitgevoerd als een H balk constructie dus ik ben nog niet klaar
Maar eerst moest ik zien hoe ik de tekening waar ik bijna 4 uur aan heb gewerkt op een messing plaat kon krijgen. Beetje surfend over het web kwam ik de term transferfolie tegen, wacht even ik heb nog van dat transparante spul liggen waar ze vroeger sheets voor een presentatie mee maakten, en het kon nog door de laser printer ook. Dus printen dat spul en gewapend met transparant en strijkbout de garage in getogen. Plaatje op de messingplaat geplakt, strijkbout aangeslingerd en erop gezet en na 5 minuten wachten eens voorzichtig gekeken en HOERAAAAAAA het werkt, de tekening stond op het messing.
https://flic.kr/p/DdDaxJ]
P6072023.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
Daarna met de boormachine rondom gaatjes geboord om het figuurzagen te vergemakkelijken
https://flic.kr/p/21ixQXo]
17938221384_e95c02efd3_o.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
Gaten kaas
https://flic.kr/p/21ixRUU]
18373666910_38f5d096c8_o.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
En uitgezaagd.
https://flic.kr/p/21ixSvy]
18564767081_d817736180_o.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
Nu beginnen de fijn-slijp werkzaamheden.
De fijnslijp werkzaamheden zijn gedaan en het middenstuk is klaar.
https://flic.kr/p/21ixT6m]
IMG_20150607_183807.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
https://flic.kr/p/21ixW9W]
img_20150607_183819_18651978539_o.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
Tevens een drietal strips van 0,5 mm dik en 8 mm breed messing geknipt voor de onder en bovenzijde van de H balk en de uitsparing voor de fusees en tevens twee bussen gedraaid waar straks de fusees middels pennen in bevestigd worden.
https://flic.kr/p/21ixWLh]
IMG_20150607_183828.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
Van 3 mm triplex heb ik een mal gezaagd, de plaat triplex op een plaatje mdf geschroef, de hele santemekraam erin gestoken en gefixeerd en daarna de boel gesoldeerd.
Dit is de tussenstand. Nu moeten er nog twee kleine plaatjes op de 'vlakke' stukken gesoldeerd worden waarop het verenpakket bevestigd wordt en dan het meest penibele, zowel aan de linker als rechter zijde moet er dwars door de constructie twee gaten geboord worden waarin weer een bus komt brrrrrrrrrrrrrrr
Als laatste worden dan een stuk tussen de bussen uitgezaagd/geslepen en dan kan ik de fusees gaan maken.
https://flic.kr/p/21ixY5j]
P6092024.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
De gaatjes voor de bussen boren ging wonderbaarlijk goed.
Ook het solderen ervan ging met wat natte lappen, om de rest tegen verhitting te beschermen ook goed.
https://flic.kr/p/21mmovt]
P6102027.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
https://flic.kr/p/21mmoUp]
P6102028.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
https://flic.kr/p/21mmpeH]
P6102029.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
Volgende fase, het uitzagen van de fusees en de fusees zelf.
De fusees.
De fusees heb ik gemaakt van een stuk 6 kant messing, deze afgedraaid op de maten en op de uiteinden draad getapt waarop de wielmoer bevestigd word.
De fusees op de as zijn uitgezaagd, afgevlakt en het geheel pas gemaakt.
De achteras.
Inmiddels kent de aap het kunstje
en heb ik dus dezelfde werkwijze gevolgd als bij de vooras.
Het stuk uit de kit
https://flic.kr/p/21mmpxD]
P6142030.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
De uiteinden zijn ook weer gedraaid van 6 kant messing en voorzien van sleuven waarin de uiteinden van de as gesoldeerd is.
https://flic.kr/p/21mmq3B]
P6142031.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
https://flic.kr/p/21mmqGc]
P6142033.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
In de as-constructie moeten nog 2 gaten geboord worden waarin ook weer bussen komen voor de positionering van het verenpakket.
De draadeinden op het uiteinden worden later als alles past op maat gezaagd.
Bougies.
De bougies zijn bij de demontage gesneuveld, die zaten met een of andere bruislijm geplakt en ook na een een week in de vriezer gaf de lijm geen sjoege.
Van een stukje 6 kant messing de 'voet' gedraaid, daarin een M 1.6 draadeindje, daaroverheen een stukje evergreen 2.5 m met tot slot een moertje waarachter later het kabelschoentje komt te zitten.
https://flic.kr/p/21mmric]
P6232034.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
https://flic.kr/p/21mmrCR]
P6232035.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
https://flic.kr/p/21mmrUT]
P6232037.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
Zo langzaam aan gaan we het modelbouwen weer wat oppakken, en ik krijg er ook weer zin aan als je ziet wat ik vandaag kon afhalen.
8 perfect gelaserde voor en achterwielen uit 5 mm berkenhout. Alles dubbel voor de zekerheid.
https://flic.kr/p/21iybDY]
PA272068.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
En de eerste is ook al door de straalcabine geweest, met glasparel op ongeveer 4 bar gestraald om de zwarte aanslag van de laser eraf te krijgen, eitje al zeg ik het zelf, en gelukkig maar want als ik dat ook allemaal nog weg zou moeten schuren :crazy:
Nu de spaakjes mooi rondschuren.
En we gaan weer verder met de
Primer Cocks.
Allereerst een kleine uitleg over de werking van de Primer Cocks! Mijn excuses maar ik weet het Nederlandse woord niet, wellicht zijn hier hier mensen die dit wel weten.
Moderne carburateurs hebben twee controles op de luchttoevoer naar de motor. Er is een gasklep tussen de venturi en de motor die verandert de hoeveelheid brandstof / luchtmengsel naar de motor en is verbonden met het gaspedaal. De andere is de choke die voor de venturi zit, en verandert de verhouding van het brandstof / luchtmengsel bij de koude start. Een rijker mengsel, dat wil zeggen, meer brandstof en minder lucht, is nodig voor het starten van de motor, maar dit mengsel is te rijk als de motor eenmaal is opgewarmd.
Bij de Fiat zijn in plaats van de choke, er een soort kleppen op de cilinderkoppen waarmee men extra brandstof rechtstreeks in de cilinders kan laten komen. De Primer Cocks hebben bovenop de vorm van kleine trechters. Deze trechters worden gevuld met benzine, waarna de kleppen worden geopend, zodat de benzine rechtstreeks in de cilinders loopt, om zodoende een koude start te vergemakkelijken.
De kleppen van de Primer cocks hebben een taps toe lopende schacht die gaat in een taps toe lopend gat. Om te voorkomen dat de kleppen door de vibratie van de motor uit zichzelf open gaan, en je dus compressie verlies zou hebben zijn er veren opgezet. De veer wordt enkel met een splitpen op zijn plaats gehouden.
De Fiat Primer Cocks zijn weer een van de Pocher mysteries. Het was voor Pocher blijkbaar te moeilijk om ze op correcte wijze na te maken. En aangezien ze redelijk prominent bovenop het blok zitten gingen plastieke gevallen dus de afvalbak in. Hieronder zie je een aantal uitvoeringen van voorkomende Primer Cocks.
https://flic.kr/p/21iyc83]
Primer_cocks.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
Mijn versie ga ik als volgt maken, als eerste heb ik 4 messing kogels gedraaid van circa 4 mm doorsnee, in elke een gaatje van 2 mm geboord waardoor een messing buisje met een kelkje gestoken word. Dan nog eens haaks een gaatje door en door boren voor de vleugelmoer met daarop het veertje en de splitpen. (de vleugelmoeren
worden gekocht, de veren en splitpennen maak ik zelf)
Hier de eerste stap, 4 kogels gedraaid en een doorlopend gat geboord. Ik laat de kogel nog even aan de staaf messing vast zitten, dan heb ik tenminste voldoende materiaal om het spul vast te kunnen houden en 'klem' te zetten voor het 'haakse' gat.
En hier de plaats waar de Primer Cocks uiteindelijk moeten komen (rood omcirkelt).
https://flic.kr/p/21iycAs]
PB032070.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
https://flic.kr/p/21iydiQ]
PB042071.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
De pijpjes met kelkjes wilde ik eerst van 2mm messing buis maken om die dan vervolgens op te trompen zodat er een kelkje zou ontstaan maar na de eerste poging bleek dat er een wel heel erg klein kelkje zou komen, amper genoeg voor een paar druppels benzine *LOL*
Groter maken ging niet want dan scheurde het messing in. Toen een stukje rond 4 mm in de draaibank gezet,
afgedraaid tot circa 1,8 mm en het uiteinde afgeschuind, afsteken en omdraaien en vervolgens voorboren met 1,25 mm daarna met een taps freesje het kelkje verder gevormd.
Toen de kogels afgestoken, kelkjes erdoor, solderen, schoonmaken, terug in de boormachine en de 'dwarsgaten' voor de kraanspindel geboord.
https://flic.kr/p/21iydGq]
PB052072.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
En een pas proef op de definitieve plek op het blok.
https://flic.kr/p/21iye1w]
PB052073.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
Nu we de 'body' van de primer cocks zover hebben kunnen we nu gaan nadenken over de bedienhandel. 3 mm vleugelmoertjes ging na een proefje niet wat worden, te klein en te friemelig om ook nog eens 4 gelijke te produceren.
Dus op zoek naar een alternatief, en op de referentie foto's zie je ze ook met handels, dus dan worden het handels, ik had nog een aantal draadstangen voorzien van een oogje, met een messing klinknageltje erin gesoldeerd en een veertje uit een eerder reeds gesloopte printer vind ik het toch een aardig gelijkende Primer Cock geworden.
https://flic.kr/p/21gvBaU]
PB072078.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
2 stuks carterontluchtingen gemaakt aangezien de pocher kit daarin niet voorziet.
Simpel maar bevredigend karweitje, zo komen we steeds dichter bij de werkelijkheid.
https://flic.kr/p/21gvBtE]
PB082079.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
En wat heb je aan Primer Cocks zonder goede vonk? juist!...... dus dan zijn nu de bougies aan de beurt.
Aangezien de draaibank toch al op tafel staat ook meteen maar de bougies aangepakt, de originele zijn tijdens de sloop gesneuveld. Ze waren me ook zeker niet naar mij zin.
De bougies bestaat uit 4 onderdelen t.w.; stukje 4 mm 6-kant messing, een styreen buisje, stukje M 1,4 draadstang en een passend moertje.
Het messing deel is bewerkt zodat ik een plug heb om het in het blok te passen, een basis waarop de styreen buis mooi aansluit en een 1.5 mm gaatje erdoorheen.
Styreen buisje met een heel fijn geslepen afsteekbeitel voorzien van 3 groefjes en lichtelijk met de vijl daarna conisch gevijld.
Tot slot dan de samen bouw, draadstang erin gelijmd met secondenlijm, daarop de isolator eveneens met secondenlijm gelijmd en dan het moertje waarachter straks het kabelschoentje geklemd wordt.
https://flic.kr/p/21gvCH3]
PB082082.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
Op naar de koelleidingen en de bijbehorende koppelingen.
De koelleidingen moeten nog even op zich laten wachten, ik had vandaag mijn zinnen gezet op de olietank t.b.v. de smering van de motor. De tank uit de kit is van plastic, een levenloos rechttoe rechtaan ding.
Allereerst heb ik 0,3 mm messing plaat op maat geknipt en omgezet, dat werden de twee helften van de tank, vervolgens de deksel en de bodemplaat uitgeknipt, randjes omgezet en het geheel imekander geplakt met een vlam en wat tin. Het moet links en rechts nog wat bijgewerkt worden maar het begin is er.
https://flic.kr/p/21gvDc9]
PB142083.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
https://flic.kr/p/21gvDJG]
PB142084.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
Hoe kan je zien hoeveel olie er nog in de tank zit?......Je ziet hierin 2 uitvoeringen, een 'ordinair' ruitje aan de voorzijde of een peilglas aan de zijkant van de tank. De laatste spreekt me het meest aan dus ging ik daar voor. De basis is een 3 mm staaf messing die ik teruggedraaid heb tot ongeveer rond 2,5 mm. Met aan de bovenzijde een uitstulping voor de deksel en aan de onderzijde een passing voor de haakse montage aan de tank. De tweede stap was het boren van een 1,5 mm gaatje door 2/3 van de stok, daarna met een 1 mm freesje de stok voor het 'peilglas' opengewerkt. Het peilglas zelf is een stukje siliconen slang van circa 1mm in doorsnee wat ik even heb ondergedompeld in tamiya orange clear.
Als laatste de dop gemaakt, die moest ik wel maken anders kon ik het peilglas er niet inkrijgen.
Om te laten zien dat het echt klein, en eigen werk, is heb ik er een cent naast gezet.
https://flic.kr/p/21gvEPN]
PB152086.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
https://flic.kr/p/21gvFxm]
PB152087.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
En gemonteerd op de tank ziet dat er dus zo uit, de bout moet nog aan de onderzijde gemonteerd worden, dan zit e.e.a. strak in elkaar maar dat doe ik pas als ik alle componenten van de tank klaar heb want voor de verdere voortgang gaat het peilglas voor nu veilig in een zakje.
https://flic.kr/p/21gvGaU]
PB152088.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
https://flic.kr/p/21gvGKS]
PB152089.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr