Zo dames en heren hier nog het laatste ontbrekende deel en nu met foto's. Tot zover de stand van zaken.
En het kan nog KLEINER :mrgreen:
De sluitingsknoppen (geen idee hoe je die dingen noemt) maar ze zorgen ervoor dat de deksel op de olietank blijft zitten. Dit keer begonnen met (in de kleine draaibank) een staf messing van rond 3 mm af te draaien naar 2,6 mm voor de volgende bewerking, en dat is het kartelen. Voor het kartelen is het belangrijk dat het materiaal 'zuiver rond' is. Het kartelen zelf doe ik met een kartelapparaat, dat is een tooltje met 2 geharde wieltjes met een recht of schuine groef om een recht respectievelijk een diamant profiel in het messing te 'drukken'.
Dit tooltje gebruik ik,
http://www.hogetex.com/media/catalo...6319eda06f020e43594a9c230972d/6/S/6S05104.jpg
Deze heeft het voordeel dat je dwars-support van de draaibank veel minder te leiden heeft aangezien er toch behoorlijke krachten vrijkomen bij deze bewerking.
Het hart van de kartelwieltjes plaats je op het hart van het werkstuk, en dan met weinig druk, met laag toerental en veel olie, om de wrijving te verminderen, ga je steeds van links naar rechts, of andersom, dit laatste hangt af van de richting van de groeven in het wieltje. Voor de eerste gang is dat even uittesten welke kant hij voor de eerste 'groef gang' het makkelijkste loopt. Na de eerste 'gang' laat je de wieltje op het werkstuk en zet d.m.v. de knop een beetje meer druk en ga je in tegenovergestelde richting. Als je dat een aantal keren hebt gedaan dan krijg je dit,
https://flic.kr/p/21gvHRE]
PB162091.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
Daarna ben ik verder gegaan in de Unimat om de knopjes hun uiteindelijke vorm te geven. Begonnen met het pielleke op de kop, daarna de groef om tenslotte het geheel af te steken met de steekbeitel.
https://flic.kr/p/GpRjEZ]
PB162093.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
https://flic.kr/p/GpRkuV]
PB162095.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
In totaal heb ik 2 keer 6 cm gekartelde staaf die ik compleet gebruik voor het maken van de knopjes, een aantal voor de olietank, de rest zal of voor reserve gaan of zijn plek ergens anders in de auto vinden.
Zo 13 knopjes verder vond ik het wel even Ju
Verder met de olietank deksel, van een 1 mm dik koperen plaatje heb ik het volgende gemaakt.
Gaatjes geboord voor de knoppen die kon ik dan weer gebruiken om het plaatje van 34 x 12 mm vast te zetten op een houten klosje
https://flic.kr/p/GpRkUn]
PB172096.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
De boel vastgezet op de freestafel, op de vierhoeken een uitsparing gefreesd van 3 mm en rondom een randje van 0,3mm diep en breed weg gefreesd.
https://flic.kr/p/GpRmBe]
PB182098.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
Na bewerken met een polijst borstel en hij is klaar voor montage.
https://flic.kr/p/21iym99]
PB182100.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
Ik heb de carterontluchtingen opnieuw gemaakt omdat ik nieuw referentie materiaal vond en ze net niet helemaal klopten.
https://flic.kr/p/21iymSU]
PB202101.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
https://flic.kr/p/21iynJo]
PB202103.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
Vandaag is het stuur aan de beurt. De sleepringen waren al gebroken en ik had dus 2 opties, lijmen of nieuw maken, jullie kennen me onderhand dat werd dus puzzelen hoe de ringen te maken.
https://flic.kr/p/21iyraS]
PB222109.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
De sleepringen zijn 20 en respectievelijk 28 mm in diameter, circa 2 mm breed en 1 mm dik.
In eerste instantie had ik het idee om ze op messingplaat uit te tekenen om dan uit te knippen/vijlen/slijpen maar ik zag de bui al hangen, dat zou nooit mooi rond worden en dat zou jammer zijn aangezien ze prominent op het stuur zitten.
Dus verder zitten denken hoe ik dat zou gaan doen, en verdomd! een zittend gat bedenkt zich wat
Als eerste heb ik 2 stukken messing genomen, een van rond 23.5 en de ander van 29,5 mm, die in de draaibank mooi zuiver afgedraaid om daarna met achtereenvolgens, centerboren, boren oplopend tot 15 mm om zo een opening te krijgen.
Daarna met een binnen-draaibeitel ze uitgedraaid tot de vereiste maat, so far so good, plannetje werkt.
https://flic.kr/p/21iyokJ]
PB222105.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
https://flic.kr/p/21iyptL]
PB222106.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
Daarna rechtopstaand in een drieklauw op de freesmachine de 1 mm gaatjes voor de boutjes geboord. Daarna drieklauw horizontaal en met de zaag in de frees net onder de gaatjes door een sleufje gezaagd over de volledige diepte, daarna drieklauw weer rechtop om vervolgens de ringetjes af te zagen.
https://flic.kr/p/21iypXw]
PB222107.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
Om dit te krijgen
https://flic.kr/p/21iyqtb]
PB222108.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
En ik ben verder gegaan met het stuur, dit keer het stuurwiel zelf.
Allereerst begonnen met een staaf messing vierkant 5mm aan 4 zijden taps te freesen over een lengte van ongeveer 3,5 cm.
Daarna met de frees aan twee zijden 2 mm weggefreesd om het opstaande randje te krijgen (wat overigens aan de onderzijde van het stuur zit)
Dit werkje alleen heeft me 6 avonden en per avond een uurtje of 3 gekost.....
https://flic.kr/p/21iyrM3]
PB282110.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
https://flic.kr/p/21iyscS]
PB282111.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
https://flic.kr/p/21iysGj]
PB282112.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
Vervolgens de stukje op maat borend met een frees op de dikke kant zover geboord dat ze met een flintertje nog aan de stok hingen, afgebroken, omgedraaid en in de machineklem gezet en verder uitgefreesd zodat er een mooie ronding ontstond.
De bus waar de stuurstang in gaat is van 8 mm messing teruggedraaid tot 7 mm en toen nog verder tot 6,25 mm en aan beide zijden een randje laten staan waar de uiteinden van de spaken tussen vallen.
Als laatste een ring op een 1 mm dikke messingplaat afgetekend, de messingplaat op een stuk aluminium 'stok' met industrie lijm gelijmd en afgedraaid op maat, daarna met een steekbeitel heel behoedzaam de ring afgestoken.
(hier zie je nog het overblijfsel op de 'stok')
PB282113.jpg by
Mark Nijenhuis, on Flickr
PB282115.jpg by
Mark Nijenhuis, on Flickr
En wat je dan tenslotte krijgt als alles in elkander gesoldeerd is,
https://flic.kr/p/GpRtbr]
PB292116.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
https://flic.kr/p/GpRujD]
PB292117.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
https://flic.kr/p/GpRvkg]
PB292118.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
Volgende klusje was het hout erop lijmen, ik heb bij het lasersnijden van de wielen ook stuurringen laten laseren voor alle auto's die ik in stock heb liggen dus, 2x maatje Fiat erbij beetje 2k lijm aangemaakt en aan beide zijden een ring gelijmd.
En na droging schuren dat het een lieve lust is
Daarna de sleepringen met hun houders erop gezet, voor nu even met secondelijm maar ik denk dat ik er nog wat tin tegenaan gooi om er zeker van te zijn dat ze goed vast zitten.
Dit is de stand tot nu toe.
https://flic.kr/p/GpRyhZ]
PC062125.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
https://flic.kr/p/21gvW4f]
PC062126.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
https://flic.kr/p/21gvWq7]
PC062127.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
En omdat vandaag toch K weer was heb ik ook, uit 1 mm messing plaat, de reservewiel houders gemaakt. Dit is nooit door pocher geleverd maar hoort er wel op te zitten.
Omdat Pocher sommige zaken wel in schaal 1:1 op tekening in de handleiding erbij zet kon ik ze gemakkelijk overbrengen op transparant en met de strijkbout methode overzetten op de messing plaat.
En na een paar uurtje boren, zagen, slijpen (het machientje kon dus meteen vol aan de bak) en polijsten is dit het resultaat. De vorken moeten aan de bovenzijde nog met touw omwikkeld worden maar dat komt later. Eerst wil ik zo goed als alle messing delen maken, ze dan achter elkaar polijsten en poetsen zodat het hele spul glimt als een aap met 7 lullen, dan met blanke lak sealen en dan afmonteren op het model.
https://flic.kr/p/GpRwza]
PC062123.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
https://flic.kr/p/GpRxH2]
PC062124.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
Vanavond later dan normaal van mijn werk gekomen dus niet heel veel klus tijd beschikbaar maar genoeg om een 'bok' voor de opbouw van het motorblok in elkander te solderen.
Geheel is opgebouwd uit vierkant 5 mm profiel en 'koud' in elkaar gesoldeerd zodat ik voor een volgende bouw de 'bok' eenvoudig kan ombouwen.
https://flic.kr/p/21gvWM9]
PC072128.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
https://flic.kr/p/21gvXao]
PC072129.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
https://flic.kr/p/21gvXxY]
PC072130.jpg[/url] by
https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr