Hoofdsponsor

1/8 FIAT F2, 130 HP Racer Pocher [wip]

Aan mijn reply ga je niet veel hebben Mark, ik meld gewoon even dat ik naast mijn stoel lig.

Aardig prachtig wat je hier toont.

Groeten van Guy.
 
Ik vermoed dat de handpomp ervoor is om de benzinetank op druk te zetten, dat zie je wel meer bij oudere voertuigen omdat vaak een brandstof pomp ontbreekt maar totdat iemand dat kan bevestigen blijft het een aaname. Dat deze nagenoeg in het midden van beide stoelen zit lijkt me nog steeds logischer, een mechaniker hoeft er niet altijd bij te zijn toch?

Dank je Guy, even voor mijn verheldering de Guy van de buste van Eisenhower?
 
Ik weet niet hoe het zit met de reglementen van 1907 maar in elk geval in de jaren naar aanloop tot 1927 was een monteur voor zover ik weet wel degelijk verplicht. Dat was ook handig, voor het geval er onderweg een kleine reparatie moest worden verricht of een wiel moest worden verwisseld (sommige Grand Prix-auto's uit die jaren hadden een reservewiel mee). Uit mijn hoofd ofwel in 1926 ofwel in 1927 werden de reglementen aangepast zodat er geen monteur meer mee hoefde. Pas vanaf dat moment zag je ook Grand Prix-auto's met enkele stoel.

Ik denk dat je je best moet doen om foto's te vinden van je auto in actie zonder volledige bezetting.

Onderstaande foto doet trouwens tevens dienst ter illustratie van de andersoortige type-aanduiding op de radiateur (niet wit maar Fiat-rood of zwart of zo).

1907-acf-fiat-f2-048.jpg


(Copyright Heritage-prints.com, referential and educational purposes only, picture will be deleted upon first request by the copyright holder)
 
Ik vermoed dat de handpomp ervoor is om de benzinetank op druk te zetten, dat zie je wel meer bij oudere voertuigen omdat vaak een brandstof pomp ontbreekt maar totdat iemand dat kan bevestigen blijft het een aaname. Dat deze nagenoeg in het midden van beide stoelen zit lijkt me nog steeds logischer, een mechaniker hoeft er niet altijd bij te zijn toch?

Dank je Guy, even voor mijn verheldering de Guy van de buste van Eisenhower?

Churchill groet u maatje !
attachment.jpg
 
De CD/DVD van Paul Koo bestelt en inmiddels ook binnen gekregen 8). Kost een kleine $ 40,= maar de hoeveelheid en de kwaliteit aan referentie foto's die erop staan zijn alleen geld dat al dubbel en dwars waard. Het heeft ook een keerzijde......... de eerst geschatte bouwtijd van circa 250/350 uur kan ik nu wel opschroeven naar 1000+ :8
 
Ik ben blij dat het een toegevoegde waarde blijkt te zijn.

250-350 uur lijkt me ook wat aan de voorzichtige kant, als ik zie hoe nauwgezet je te werk gaat.
 
Nou nou niet overdrijven Roy :D, met deze auto komt het allemaal niet zo heel nauw, als je begrijpt wat ik bedoel ;)


Waterpomp.


De Paul Koo referentie foto's tonen een waterpomp, de kit voorziet daarin niet dus gaan we er eentje maken.
Begonnen ben ik met een stuk messing rond 10mm op ongeveer 5 mm uit te steken.
Daarna gaatje erin van 2,5 mm voor aan de ene zijde de aandrijfas, aan de andere zijde de inlaat (waterzijdig)


24511093397_a9ff96ab9a_k.jpgPC292250.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


(Af)ronden met een vijl aan beide zijden en aan een zijde vlak gedraaid en een klein verzetje gegeven, scheelt weer een deksel draaien :-).
Daarna het overige materiaal afgestoken maar nog een stukje laten zitten want er volgt nog meer.


38667634194_9fd821e744_k.jpgPC292252.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


Verticaal in de graden verdeelkop en 6 gaatjes 0,8 mm geboord.


38667636374_c9cd690227_k.jpgPC292255.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


38667639184_40b0fd7451_k.jpgPC292256.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




De wateraansluiting is een stukje rond 4 mm op een stukje terug gedraaid naar 2 mm (waterslang aansluiting)
Vervolgens het stuk wat in het slakkenhuis moet opgaan met de dremel en slijpsteentje uitgehold.


39375679161_676e73e3fd_k.jpgPC292257.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


Solderen en vervolgens terug in de draaibank om af te werken en afscheid te nemen van het stompje.


39346205982_e2764f7e51_k.jpgPC292260.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


27598973069_70b9034267_k.jpgPC292264.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


38667663704_cc28df1226_k.jpgPC292265.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr






Als laatste een nieuwe waterbuis gebogen van 4 mm koper (in de kit zit een massieve messing stang van 3 mm.


38667666654_0881bc86b7_k.jpgPC292266.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




Volgende onderdeel is de aansluitbocht om naar boven te komen naar de halfronde waterbuis
Aftakking maken op de buis en een bevestigingspunt/beugel voor de pomp maken.




SALUT!
 
Wel degelijk wel ja, die lui bij Pocher waren of achterlijk of gewoon lui, als de pomp er niet tussen zit dan gaat het koelwater alleen via de radiateur door de waterbuis en het blok, en hoe dan....., natuurlijke circulatie? lijkt me niet.....
 
Het is typisch... hoeveel auto's op schaal krijgen geen accu mee bijvoorbeeld... of andere attributen onder de motorkap die niet vast zitten aan het blok.

Waterpomp is ook zo'n vaker vergeten ding. Goed dat jij nog ergens een draaibank bleek te hebben staan!
 
Jullie zijn toch cracken hoor, "effe waterpompje draaien".
Zo'n draaibank moet toch een vorm van verslaving zijn......:nowink:
 
Ik denk mijn beste vrienden dat het een optie was want normaal in die tijd was er gewoon geen waterpomp , het kan zijn bij deze racewagen misschien wel dat weet ik nu niet juist maar vroeger was er gewoon thermosifon koeling
Hoe werkte dat ? wel heel gewoon warm water stijgt wel met plaatste de radiator hoger dan de het motorblok men kreeg dus een natuurlijke circulatie het warme water ging naar boven en werd daar gekoeld door de rijwind en zakte in de radiator en kwam dan zo weer in de motor waar het weer werd opgewarmd
Zo heb ik het toch geleerd in de school , later kwamen de problemen dat motoren overhit werden en is men de waterpomp gaan invoeren
Kijk maar naar de Ford T die had in zijn radiatorstop een thermometer zitten
Nu wil ik absoluut uw machtige werkzaamheden afbreken of ontkennen want zo veel weet ik niet van die auto's maar dat is wat ik mij nog herinner van in die jaren ,, dus zijn ze ergens juist met de bouw van deze kit
Marc
P.s. moest ik verkeerd zijn mijn excuses
 
Ze zullen die kit toch hebben gebaseerd op een echte auto, neem ik aan. Volgens mij was er ook in de jaren 60, toen Pocher deze kit uitbracht, maar één Fiat F2 over en dat zal dan dezelfde zijn als waar nu de referentiefoto’s van beschikbaar zijn. Agnelli, de baas van Fiat, was nogal onvoorzichtig met het race-erfgoed van zijn bedrijf. Eind jaren ‘20 werd bijna alles vernietigd. In het geval zoals geschetst, hebben de ontwerpers van Pocher de waterpomp eenvoudigweg over het hoofd gezien of zijn ze hem vergeten in de kit op te nemen.
 
@Coachke: afgezien van wat ik hierboven schreef, lijkt het me ook absoluut onwaarschijnlijk dat de natuurlijke circulatie, zoals door jou beschreven, ten behoeve van deze auto afdoende was. Onthou, dit ziet er in onze ogen misschien wel uit als een traag beestje, maar komt qua prestaties waarschijnlijk een aardig eind in de buurt van veel moderne auto's. 130 PK in een auto uit 1907 is ongekend; de normale straatauto's kwamen niet verder dan circa 90 PK en dat was in de absolute topklasse. Bijvoorbeeld, een T-Ford uit 1908 had 20 PK.

Overigens werden die PK's toen anders berekend dan nu, laten we zeggen dat de Fiat F2 naar huidige maatstaven 100 PK had. Een effectieve koeling van het blok, dat voor die tijd immense prestaties leverde, zal van levensbelang zijn geweest; alleen al daarom kan ik mij niet voorstellen dat het niet uitgerust was met een waterpomp.
 
Ik ga het zeker en vast niet afstrijden omdat ik het eenvoudig niet wist maar kijk eens naar stand van de radiator dat bewijst genoeg de bovenste watertube gaat naar boven van het blok naar de radiator naar mijn inziens zou het later wel kunnen veranderd zijn vandaar de rare plaats van het waterpompje
Ik strijd het niet af hoor maar het zou zo geweest kunnen zijn en dan kwamen de koelproblemen op en daarom een waterpompje bijgezet
In ieder geval prachtig werk
Marc
 
Heren, de waterpomp blijft, zoals al gezegd de referentie foto's tonen overduidelijk de pomp ;-)


Vervolg van de waterpomp


De aansluitbocht voor de waterpomp is klaar, tevens de aftakking op de waterbuis.


https://flic.kr/p/J5CccM]27619311959_ba0cd199d2_k.jpgPC292268.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr








Omdat ik de plaats van de pomp met bijbehorende beugel moet bepalen heb ik het chassis opgebouwd met de vloerplaat en de motor.
Vooraan in het chassis zit een dwarsstang met een bus waardoor de stang loopt met daaraan de slinger.
De dwarsstang was foetsie dus de draaibank kwam weer in actie, lekker strait forward, rond 4 mm, 87,41 mm lang met aan de uiteinden een verjonging van 2 mm die in de uitsparing in het chassis schuift.
Busje eronder gesoldeerd en vervolgens de slinger gemaakt. Verder niks spannends te melden.


https://flic.kr/p/DnHEAv]24530976257_66d7f84351_k.jpgPC302271.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


https://flic.kr/p/21FLi5F]38518678275_15be421be5_k.jpgPC302269.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




SALUT!
 
Zo dames en heren hier nog het laatste ontbrekende deel en nu met foto's. Tot zover de stand van zaken.

En het kan nog KLEINER :mrgreen:


De sluitingsknoppen (geen idee hoe je die dingen noemt) maar ze zorgen ervoor dat de deksel op de olietank blijft zitten. Dit keer begonnen met (in de kleine draaibank) een staf messing van rond 3 mm af te draaien naar 2,6 mm voor de volgende bewerking, en dat is het kartelen. Voor het kartelen is het belangrijk dat het materiaal 'zuiver rond' is. Het kartelen zelf doe ik met een kartelapparaat, dat is een tooltje met 2 geharde wieltjes met een recht of schuine groef om een recht respectievelijk een diamant profiel in het messing te 'drukken'.


Dit tooltje gebruik ik, http://www.hogetex.com/media/catalo...6319eda06f020e43594a9c230972d/6/S/6S05104.jpg




Deze heeft het voordeel dat je dwars-support van de draaibank veel minder te leiden heeft aangezien er toch behoorlijke krachten vrijkomen bij deze bewerking.
Het hart van de kartelwieltjes plaats je op het hart van het werkstuk, en dan met weinig druk, met laag toerental en veel olie, om de wrijving te verminderen, ga je steeds van links naar rechts, of andersom, dit laatste hangt af van de richting van de groeven in het wieltje. Voor de eerste gang is dat even uittesten welke kant hij voor de eerste 'groef gang' het makkelijkste loopt. Na de eerste 'gang' laat je de wieltje op het werkstuk en zet d.m.v. de knop een beetje meer druk en ga je in tegenovergestelde richting. Als je dat een aantal keren hebt gedaan dan krijg je dit,


https://flic.kr/p/21gvHRE]38244239036_e220bec54d_k.jpgPB162091.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




Daarna ben ik verder gegaan in de Unimat om de knopjes hun uiteindelijke vorm te geven. Begonnen met het pielleke op de kop, daarna de groef om tenslotte het geheel af te steken met de steekbeitel.


https://flic.kr/p/GpRjEZ]26524173429_138ab91710_k.jpgPB162093.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




https://flic.kr/p/GpRkuV]26524176209_285d0d5254_k.jpgPB162095.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr






In totaal heb ik 2 keer 6 cm gekartelde staaf die ik compleet gebruik voor het maken van de knopjes, een aantal voor de olietank, de rest zal of voor reserve gaan of zijn plek ergens anders in de auto vinden.

Zo 13 knopjes verder vond ik het wel even Ju :D


Verder met de olietank deksel, van een 1 mm dik koperen plaatje heb ik het volgende gemaakt.


Gaatjes geboord voor de knoppen die kon ik dan weer gebruiken om het plaatje van 34 x 12 mm vast te zetten op een houten klosje


https://flic.kr/p/GpRkUn]26524177569_e5eceeaf43_k.jpgPB172096.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




De boel vastgezet op de freestafel, op de vierhoeken een uitsparing gefreesd van 3 mm en rondom een randje van 0,3mm diep en breed weg gefreesd.


https://flic.kr/p/GpRmBe]26524179939_68469e1ca9_k.jpgPB182098.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




Na bewerken met een polijst borstel en hij is klaar voor montage.


https://flic.kr/p/21iym99]38267384312_94b423f5f8_k.jpgPB182100.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr








Ik heb de carterontluchtingen opnieuw gemaakt omdat ik nieuw referentie materiaal vond en ze net niet helemaal klopten.




https://flic.kr/p/21iymSU]38267386792_aa940d8557_k.jpgPB202101.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




https://flic.kr/p/21iynJo]38267389662_8b973f1f96_k.jpgPB202103.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr












Vandaag is het stuur aan de beurt. De sleepringen waren al gebroken en ik had dus 2 opties, lijmen of nieuw maken, jullie kennen me onderhand dat werd dus puzzelen hoe de ringen te maken.


https://flic.kr/p/21iyraS]38267401232_95c346c965_k.jpgPB222109.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


De sleepringen zijn 20 en respectievelijk 28 mm in diameter, circa 2 mm breed en 1 mm dik.
In eerste instantie had ik het idee om ze op messingplaat uit te tekenen om dan uit te knippen/vijlen/slijpen maar ik zag de bui al hangen, dat zou nooit mooi rond worden en dat zou jammer zijn aangezien ze prominent op het stuur zitten.
Dus verder zitten denken hoe ik dat zou gaan doen, en verdomd! een zittend gat bedenkt zich wat :D


Als eerste heb ik 2 stukken messing genomen, een van rond 23.5 en de ander van 29,5 mm, die in de draaibank mooi zuiver afgedraaid om daarna met achtereenvolgens, centerboren, boren oplopend tot 15 mm om zo een opening te krijgen.
Daarna met een binnen-draaibeitel ze uitgedraaid tot de vereiste maat, so far so good, plannetje werkt.


https://flic.kr/p/21iyokJ]38267391712_f4f9734097_k.jpgPB222105.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




https://flic.kr/p/21iyptL]38267395542_6cb3c5c2e3_k.jpgPB222106.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr








Daarna rechtopstaand in een drieklauw op de freesmachine de 1 mm gaatjes voor de boutjes geboord. Daarna drieklauw horizontaal en met de zaag in de frees net onder de gaatjes door een sleufje gezaagd over de volledige diepte, daarna drieklauw weer rechtop om vervolgens de ringetjes af te zagen.


https://flic.kr/p/21iypXw]38267397152_05d890ab91_k.jpgPB222107.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr






Om dit te krijgen :D


https://flic.kr/p/21iyqtb]38267398872_072299770f_k.jpgPB222108.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr








En ik ben verder gegaan met het stuur, dit keer het stuurwiel zelf.


Allereerst begonnen met een staaf messing vierkant 5mm aan 4 zijden taps te freesen over een lengte van ongeveer 3,5 cm.
Daarna met de frees aan twee zijden 2 mm weggefreesd om het opstaande randje te krijgen (wat overigens aan de onderzijde van het stuur zit)
Dit werkje alleen heeft me 6 avonden en per avond een uurtje of 3 gekost.....


https://flic.kr/p/21iyrM3]38267403272_529cd54714_k.jpgPB282110.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


https://flic.kr/p/21iyscS]38267404712_021ad73103_k.jpgPB282111.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


https://flic.kr/p/21iysGj]38267406362_794176673b_k.jpgPB282112.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




Vervolgens de stukje op maat borend met een frees op de dikke kant zover geboord dat ze met een flintertje nog aan de stok hingen, afgebroken, omgedraaid en in de machineklem gezet en verder uitgefreesd zodat er een mooie ronding ontstond.




De bus waar de stuurstang in gaat is van 8 mm messing teruggedraaid tot 7 mm en toen nog verder tot 6,25 mm en aan beide zijden een randje laten staan waar de uiteinden van de spaken tussen vallen.


Als laatste een ring op een 1 mm dikke messingplaat afgetekend, de messingplaat op een stuk aluminium 'stok' met industrie lijm gelijmd en afgedraaid op maat, daarna met een steekbeitel heel behoedzaam de ring afgestoken.
(hier zie je nog het overblijfsel op de 'stok')


38267410382_8808c39e8d_k.jpgPB282113.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


38267415182_b82c240ae1_k.jpgPB282115.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




En wat je dan tenslotte krijgt als alles in elkander gesoldeerd is,


https://flic.kr/p/GpRtbr]26524202049_ba4c9539e7_k.jpgPB292116.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


https://flic.kr/p/GpRujD]26524205889_562a7d3d78_k.jpgPB292117.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


https://flic.kr/p/GpRvkg]26524209289_f91fc0b85a_k.jpgPB292118.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


Volgende klusje was het hout erop lijmen, ik heb bij het lasersnijden van de wielen ook stuurringen laten laseren voor alle auto's die ik in stock heb liggen dus, 2x maatje Fiat erbij beetje 2k lijm aangemaakt en aan beide zijden een ring gelijmd.
En na droging schuren dat het een lieve lust is :D


Daarna de sleepringen met hun houders erop gezet, voor nu even met secondelijm maar ik denk dat ik er nog wat tin tegenaan gooi om er zeker van te zijn dat ze goed vast zitten.
Dit is de stand tot nu toe.




https://flic.kr/p/GpRyhZ]26524219249_2c2ab01ea6_k.jpgPC062125.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


https://flic.kr/p/21gvW4f]38244280076_57d868a33a_k.jpgPC062126.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


https://flic.kr/p/21gvWq7]38244281286_844db4c19f_k.jpgPC062127.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr



En omdat vandaag toch K weer was heb ik ook, uit 1 mm messing plaat, de reservewiel houders gemaakt. Dit is nooit door pocher geleverd maar hoort er wel op te zitten.
Omdat Pocher sommige zaken wel in schaal 1:1 op tekening in de handleiding erbij zet kon ik ze gemakkelijk overbrengen op transparant en met de strijkbout methode overzetten op de messing plaat.
En na een paar uurtje boren, zagen, slijpen (het machientje kon dus meteen vol aan de bak) en polijsten is dit het resultaat. De vorken moeten aan de bovenzijde nog met touw omwikkeld worden maar dat komt later. Eerst wil ik zo goed als alle messing delen maken, ze dan achter elkaar polijsten en poetsen zodat het hele spul glimt als een aap met 7 lullen, dan met blanke lak sealen en dan afmonteren op het model.




https://flic.kr/p/GpRwza]26524213459_38abd80fcd_k.jpgPC062123.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




https://flic.kr/p/GpRxH2]26524217279_04737e1189_k.jpgPC062124.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




Vanavond later dan normaal van mijn werk gekomen dus niet heel veel klus tijd beschikbaar maar genoeg om een 'bok' voor de opbouw van het motorblok in elkander te solderen.
Geheel is opgebouwd uit vierkant 5 mm profiel en 'koud' in elkaar gesoldeerd zodat ik voor een volgende bouw de 'bok' eenvoudig kan ombouwen.


https://flic.kr/p/21gvWM9]38244282506_593e714182_k.jpgPC072128.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




https://flic.kr/p/21gvXao]38244283796_0a6626d80a_k.jpgPC072129.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




https://flic.kr/p/21gvXxY]38244285106_7eae625ef4_k.jpgPC072130.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr



 
Terug
Bovenaan