Pascal :de haarlak methode van Phil huppeldepupskas (vergeet altijd weer die spectaculaire achternaam !!!) geeft heel goeie resultaten als je dit goed oefent vermoed ik. De zoutmethode eveneens, en wie weet dat beide gecombineerd zouden worden na elkaar een supergoed effect verlenen...Toch wil ik eerst goed leren schilderen en rekenen op het penseel, bovenvermelde technieken hebben iets onvoorspelbaars en het lot moet je een beetje goedgezind zijn, vrees ik ? Ik heb er echter geen ervaring mee vooralsnog.
De chipping methode die je beschrijft is perfect wat ik doe.
Beyond : ja die aanhanger zag er denk ik wel vrij aardig uit, maar ik durfde er toch niet mee verder gaan na mijn testplaatjesavontuur. Maar ook deze grijze verf is voor mij een nieuw iets, ik ben heel nieuw in het Duitse gedoe.
Het wiel vind ik zo wel leuk staan, en op die manier heeft het toch iets "gedepanneerd".
Churchill : dat schaamrood, goh, jullie komen kijken en dat elke keer opnieuw, en als dan blijkt dat ik het verschwunden heb...vind ik dat wel ambetant op een manier.
Maar ik doe mijn best zoals altijd om er iets uit te persen.
Volgende keer post ik zeker foto's van mijn mislukkingen.
Nieuwe update : washes en drybrush.
Na een tijd op de verwarming in de woonkamer kon ik weer wat verder, dus heb ik een donkere wash afgemengd met gebrande omber en een tipje zwart. Dit heb ik overall opgeborsteld met een zacht penseel, en weer weggehaald op sommige plekken, om de eerste veroudering van de verflaag te proberen te simuleren. Dan een voorzichtige pinwash. Weer enkele uurtjes drogen en een filter gelegd om de panelen wat op te lichten her en der, waar wat meer licht op valt. Als laatste bewerking voor deze update heb ik een drybrush gedaan met witte olieverf. Ik heb dit gedaan met een superzacht marterharen penseel dat ik praktisch helemaal terug schoongemaakt had, om een heel subtiel effect te beogen. Dat heb je als je een controlefreak bent, hehe.
Mijn drybrush is naar het binnenste van het kanon donkerder om diepte te krijgen. De buitenkant van het wapen (randen van schild etc) moet in het oog springen qua 3D- effect.
Ik hoop dat het goed gevonden wordt, want zoals ik zei, dit is allemaal heel nieuw voor mij, en ik heb voor mezelf reeds uitgemaakt dat een donkergele ondergrond makkelijker is om over te weatheren.
Morgen ga ik verder met het maken van heel lichte beschadigingen (chipkes en krasjes, roestplekjes bij bouten...).
Ook tips zijn warm aanbevolen !
Groeten van GUnit.