Dat is dus wat ik enkele dagen geleden bedoelde (in Pantani's draadje over Bounty) dat we veel te precies willen zijn bij het bouwen van een romp, de meeste mensen denken gewoon dat een romp anno 1700 of zelfs 1900 perfekt recht was, terwijl die ook niet helemaal symetrisch waren, ze hadden gewoon de technologie niet om perfect symmetrische rompen te maken.[/QUOTE
Dirk en veel andere scheepsbouwers,
Scheepsbouwers in de jaren 1600-1900 hadden de gebruiken van hun vaders scheepsbouwers en voorgangers aageleerd.
Ieder werf was een gesloten economie.
Algemene bouwwijzen van verbindingen en door de proefondervindelijke ervaring van jaren bouwen en varen bracht de romp tot de huidige vorm die wij kennen.(Ik spreek over klasieke scheepsbouw)
En zoals Rik aanhaalde, alle schepen had ofwel stuurlast of baklast, sommige rolden en andere stampten, en dat was en is uitsluitend te maken met een zekere asymmetrie van de romp.
De romp waren in die tijd met el- en duimstokken, mallen gebouwd, ook was de maatverhoudingen de basis.
Een vb:
De diameter van de grote mast aan het dekvoet was voor "Holland" 0,03L lengte van van de mast die op zijn beurt 2,287 B was van de breedte van het grootspant. De grote stag ( het grootste touw) was dan in verhouding 0,166 van de voetdiameter (hoogte van het dek) van de grote mast. Alle andere touwen werden dan weer 50% voor de vallen tot 12 % voor de geien.
Dat de bouwwijzen van sommige schepen, zoals de fluitschip werdt gebouwd in opklimmende onderdelen, hoor ik hier ook voor de eerste keer.....maar kan me er best wel mee verzoenen omdat bij "De zeven Provencie", een Hollandse V.O.C-schip werd gebouwd door eerst de gangen te plaatsten en daarna daarop aansluitend de spanten. Ik heb dit gelezen bij een replica informatie van dit schip
Ik vind deze informatie en discutie geweldig boeiend en om bij te leren.
In miniatuur, is ergens de perfectie tot op een zekere hoogte nodig.
Maar zoals mijn levensleuze "voegt steeds je ziel aan toe".
Het plaatsen van nagels, pennen in rompen en dekken zijn voorbeelden van het oog, en niet deze van de schaal
Een nagel heeft een diameter van 0,8cm op 1/50= 0,016cm
Een miniatuurschip maken is steeds compromieën maken en het oog.
Wel is het boeiend om wat achtergrondinformatie te lezen,te horen zoals hier bij jouw modeldiscutie.
Dirk, je model is schaal 1/50....en dat is, zal miniwerk worden hoor.
groetjes
ward