wat zou jij doen moest het een echt schip zijn en wetende dat het binnen 4 maanden te water moest.
ik wou een foto trekken maar met al de klemmen er op ging het niet dus ff een tekening.
de kiel met het achtersteven en de huidplanken in kleur .
het gaat nu over de bovenste witte plank. als ik deze niet in het rabat laat beginnen maar in een spie laat uitlopen op de daar onder liggende plank spaar ik zoveel uit dat ik niet hoef te verjongen of een steeler te gebruiken.
dit lijkt me beter dan van elke huidplank stukken liggen af te schaven en zagen wat alleen maar leid tot hout verspilling en heel veel werk moest het dus in het echt zijn.
dan zou ik zeker opteren om 1 plank te vermaken in het vlak .
het gaat het er niet om dat ik niet wil verjongen op het model maar ik geloof ook niet dat men vroeger al de planken ging verjongen gewoon omdat dit te veel werk was en hout verlies
graag wat feetback pl werd er vroeger werkelijk op alle planken verjongt of is dit een moderne uitvinding van modelbouwers ?
Ik begrijp je vraag wel, Amazone, echter in die tijd dacht men nog niet zoals een milieu-bewust persoon van nu. Ik kan je een voorbeeld geven, zonder scheepsnamen of namen van bouwheren, maar ken je het eiland "Kreta" ? Dat is heden ten dage een behoorlijk kaal eiland, veel rotsen, struiken en in het oosten (Vai) een woud van dadelpalmen... welnu in de 17de eeuw was dit eiland bijna helemaal een woud.
Wat is er met de bomen gebeurd dan ?
Heel eenvoudig, in die tijd heersten de Venetianen over Kreta, en ze hadden er dus blijkbaar geen enkele moeite mee om elke boom om te hakken om hun handelsschepen te bouwen.
Met andere woorden, in de tijd dat men deze schepen bouwde kon het hen echt geen bal schelen of er al dan niet een verspilling was van hout. Ook al begon men toen reeds met het gebruik om vormen in stammen en dikke takken uit te zoeken die overeen kwamen met de spant die men er wilde uit maken.