Hoofdsponsor

1/35 FORD F30 CMP LRDG [WIP]

ERVARING
Nog steeds een newbie
BOUWWIJZE
Out of the box
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
Work in progress
COMMENTAREN
Zoals steeds: shoot but stay gentle :-)

Bitweiser

Well-known member
Registered
Foto_0_Intro.jpg

Als vierde en laatste LRDG begin ik nu aan een een nieuwe kit. De eerste indruk van deze kit is dat het heel veel friemelwerk wordt. Heel veel kleine dingetjes die moeilijk op te kuisen zullen zijn. Maar al doende leert men. Deze kit bevat 4 sprues, wat doorzichtige stukken, PE details en 3D geprinte wielen van hars. In de doos zit naast de instructies eveneens een boekje met wat historische info over dit voertuig en 4 bladzijden voor verschillende camouflage versies.
 
We zijn al begonnen en zijn nog niet verder geraakt dan het assembleren van de motor. Wel heb ik zelf reeds bougiekabels en een bobine toegevoegd die niet in de kit voorzien zijn. Voor de kabels gebruikte ik 0,3mm flexdraad en de bobine is gewoon een stukje krimpkous waar een strookje PE rond werd gedraaid om de beugel te simuleren. De bougies werden met een 0,4mm boortje uitgeboord zodat de draden erin steken en niet verlijmd moesten worden.

Foto_1_Motor.jpg
 
Ondertussen zit het chassis ook in elkaar en zit er al een beetje primer op. Ik vrees dat het beschilderen een moeilijk verhaal gaat worden. De radiatorkap werd al van de basiskleur voorzien maar ik vrees dat deze het niet zal overleven bij het verdere spuitwerk.

20240705_134039.jpg
 
Ik heb nog niet veel ervaring met merken buiten Tamiya en Dragon maar dit merk slaat alles voor wat details betreft. De kleinste stukjes moeten aan elkaar verlijmd worden om tot een groter geheel te komen en dan zijn de instructies nog niet heel erg duidelijk. Dit is bijvoorbeeld een stabilisator stang die rond de bladveren moet verwerkt worden. Amper een paar millimeter groot. Een nachtmerrie om de aanhechtingspunten op te kuisen.

Foto_3_Smallparts.jpg

Hoe dan ook ben ik er ondertussen toch in geslaagd om een redelijk onderstel af te leveren. Om nogmaals de het prutswerk te illustreren zie je de voorste wielschijf die uit zo maar eventjes 5 (vijf!!) onderdelen bestaat en dit voor enkel een paar millimeters. Lang leve pincetten en vergrootglasbrillen. :-)

Foto_2_Chassis.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het is tweeledig hé: vroeger hadden we weinig details en vroegen we om meer en nu we ze krijgen bij de nieuwe merken, klagen we dat er te veel zijn.
Zolang ik geen stukjes kwijt speel, klaag ik niet.
 
Het is tweeledig hé: vroeger hadden we weinig details en vroegen we om meer en nu we ze krijgen bij de nieuwe merken, klagen we dat er te veel zijn.
Zolang ik geen stukjes kwijt speel, klaag ik niet.

Oh maar ik klaag niet hoor Erwin. Het is gewoon voor een beginner als ik een ferme uitdaging. Het is ook geen plezier voor mijn oude ogen. Het is echter zeer leerrijk. Wel is het zo dat het instructieblad niet helemaal duidelijk is. Op de website van Thunder Models kan je een correcte versie vinden (maar dat ben ik toevallig te weet gekomen) maar dan nog is het soms gokken of je het allemaal wel juist monteert. In ieder geval is dit geen kitje dat je op een avond in elkaar steekt. Je krijgt dus wel waar voor je geld.

Ik ben trouwens een expert geworden in het terugvinden van minuscule stukjes die tussen de pincet uitspringen op de vloer. Alleen mijn hond vraagt zich af waarom ik tegenwoordig zo vaak als viervoeter door het leven ga. :cool:
 
Miniart is daar ook sterk in met die kleine onderdeeltjes. Valt wel met te werken alleen zitten er regelmatig gebroken onderdeeltjes in de doos omdat ze zo fijn zijn.

Onderdeeltjes die wegspringen is bij mij ook dikwijls het geval. Een blik met borstel werkt dan het snelste bij mij ;)
 
Stofzuiger met een nylonkous in de buis hoef je ook niet op de knietjes :-)
 
Wel, ten eerste ben ik zeer blij dat het forum eindelijk terug online is. De webmasters waren niet de enige die een kleine catastrofe te verwerken kregen. Ook ik werd met een tegenslag geconfronteerd. Mijn bouwsel is onherstelbaar vernield geworden. Hier zijn al maanden zware werken aan de straat bezig en het constante trillen heeft een legplank uit de muur getrild. Toen we terug kwamen uit vakantie zag ik dan ook snel dat de Ford verpletterd was onder de plank. Gelukkig had ik alles netjes opgeruimd waardoor enkel mijn model in het midden van de werkplek lag. We moesten dus een nieuwe doos kopen en opnieuw beginnen.

Met de vorige ervaring wat in het achterhoofd heb ik een ietwat andere aanpak gekozen.
Ik ben nog steeds begonnen met de bouw van het chassis en het plaatsen van de motor. De motor werd opnieuw voorzien van bougiekabels. Hiervoor gebruikte ik 0,3mm draad.


02. motor - plaatsen bougiekabels.jpg

03. motor afgewerkt.jpg

De cabine is echt een moeilijke. Er zijn niet echt groeven waarin de spatborden passen en alles moet een beetje op de tast waardoor de steunbalken vooraan dreigen om op de verkeerde plaats te landen op het chassis. De spatborden moeten ook nog geschuurd worden want ze bestaan uit twee delen waardoor er een naad is.

05. Cabine.jpg

De Photo-etch elementen zijn soms echt wel super klein... Een uitdaging voor mijn ogen en mijn kolenschoppen. :-)
Alle elementen dienen gevuld en geschuurd te worden want alles is zichtbaar.

06. pedalen van PE.jpg

Het chassis is af en staat klaar om enkele Photo-etch details te ontvangen. Daarna primen en de motor verweren.

07.Chassis afgewerkt.jpg

De Cabine werd ook volledig in elkaar gezet. Een gedeelte is al geprimed omdat het zeer moeilijk is om het motorcompartemenent te primen wanneer het op het chassis staat. Er is zo weinig plek dat de motor - die tegen dan geschilderd zal zijn - opnieuw geprimed zou worden en dat is niet te bedoeling :-)
Het chassis zal volledig geschilderd worden voor het op het chassis geplaatst wordt. Hier zie je dat de steunpoten wat bijgewerkt zullen moeten worden. Dat moet ik nog even bekijken hoe ik dat ga doen. De spatborden zijn wel mooi vlak geschuurd. Dat is alvast goed gekomen.

09.Cabine.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ben momenteel ook een beetje in de ban van CMP trucks, een jarenlang genegligeerd onderwerp.
De serie LRDG modellen welke Thunder Model uitbrengt staat goed aangeschreven; niet de gemakkelijkste maar goed haalbaar.
Ik blijf volgen met veel interesse.
 
Knap dat je na die spijtige ervaring dezelfde opnieuw aanschaft en er met andere blik aan begint.
Heb je gelijk wat reserveonderdelen.
 
Ben momenteel ook een beetje in de ban van CMP trucks, een jarenlang genegligeerd onderwerp.
De serie LRDG modellen welke Thunder Model uitbrengt staat goed aangeschreven; niet de gemakkelijkste maar goed haalbaar.
Ik blijf volgen met veel interesse.

Deze kit is wel echt een uitdaging voor een beginner. Dat klopt. De stukken passen niet zoals je bij bijvoorbeeld Tamiya verwacht, de instructies zijn fout (je moet op de Thunder Model website de correcties downloaden en zelfs die kloppen niet met de nummering op de sprues) en de bouwplannen zijn niet echt duidelijk met pijlen die alle richtingen uitgaan behalve daar waar ze moeten komen.
Daar staat dan inderdaad wel een heel gedetailleerd model tegenover, maar toch denk ik vaak tijdens de bouw, waarom? Misschien dat ik binnen een paar jaar en meer ervaring er anders over denk maar deze kit heeft toch veel verbeteringsmarge. Nu ja, dat maakt het net leuk ook.
 
Terug
Bovenaan