Hoofdsponsor

1/35 German PZ.SFL. IVA Dicker Max.[wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
een beetje verder gegaan met de wielen.

attachment.php


attachment.php


attachment.php
 
Ok. Als die photo etch de banden zijn, zou ik -anders dan Xavier en Erwin- wel degelijk éérst de wielen hebben gespoten en daarna pas de banden. Gebruik je een goeie primer en goede verf, dan komen die banden nooit meer los ook al lijm ze je tegen het geverfde oppervlak aan.

Tijdens de laatste forummeeting hebben Tiger en ik dit beproefd met gelijmde oppervlakten die tegen elkaar werden vastgelijmd met Gator Glue. Met aanzienlijke kracht kreeg ik de onderdelen niet van elkaar. Pas met flinke kracht wel (inclusief vertrokken gezicht). En het was de Gator Glue die uiteindelijk los liet (zat ook nog maar anderhalve uur vast trouwens).

Wat met Gator Glue kan, kan ook met tweecomponentenlijm. Gewoon voorzichtig opbrengen, heel dun laagje is voldoende. Dep je vinger op het oppervlak waar lijm zit alvorens te positioneren, en haal alle lijm er vanaf behalve een dun stickerachtig laagje.

De reden om het zo te doen, is dat je zo beduidend zuiverder het rubber van de banden kunt 'inkleuren' zonder dat je het risico loopt dat die kleur op het oppervlak van het wiel terecht komt. Dit geldt niet zozeer voor de bovenkant van de photo etch, als wel voor de dunne rand. Bovendien scheelt het een grote hoeveelheid tijd in schilderwerken.

Zelfs als je die methode niet zou volgen, zou ik nog eerder een andere weg bewandelen, namelijk die van het afplakken: plak de wielen af met dunne tape, daar waar de photo etch komt. Liever te weinig dan te veel, dus een dun lijntje is voldoende. Na het spuiten van de wielen, trek je de tape er vanaf en plak je de (gespoten) photo etch alsnog rechtstreeks op het plastic.

Pas als ook die methode niet zou worden gevolgd, dán zou ik inderdaad de alles-overspuit-methode gebruiken.

Dan is er nog een vierde optie: je spuit de wielen, verwijdert daarna met een vijl en mesje héél voorzichtig de lijm daar waar de photo etch moet komen, en bevestigt daarna de photo etch.

Iets voor de volgende keer misschien, als je het met me eens bent.
 
Het wiel met de PE is het opspanwiel (achterste wiel), en dat heeft geen rubberen band, deze zijn volledig in staal ;)
 
O ja, ik zie het... beetje in verwarring gebracht door de erop volgende foto.

Welja, dan geldt alles wat ik hierboven zei voor een fictieve situatie :D

Ben het dan met jullie eens, eerst de photo etch te bevestigen en daarna, zoals Steven zegt, gezamenlijk te primen. Als je PE geen laag primer geeft, heb je een grote kans dat de verf er vanaf bladdert. Dit geldt al helemaal als je direct acryl probeert te spuiten op PE.
 
De wielen zien er al goed uit, als je ze nu eens wat dichter bij mekaar legt dan kan je ze wat groter fotograferen. Zitten de bogies nog los op de hull of scharnieren die?
@Roy: Gator Glue zal niet inwerken op een verflaag, maar vergeet niet dat componentenlijm behoorlijk warm wordt als je het mengt. Dat zou wel tot afbladderen kunnen leiden. Ik haal toch alle verf maar weg waar er een stuk PE moet komen want je weet nooit hoe stevig de verf gaat blijven zitten. Bij mijn V100 heb ik hier en daar meegemaakt dat de Tamiyaverf bij aanraking van mijn zwarte email spuitbussenprimer kwam, terwijl ik gewend ben dat je hier bijna met een mes op kan krassen.
 
Wat die componentenlijm betreft, zou je gelijk kunnen hebben; daar heb ik eerlijk gezegd niet aan gedacht dat die warm wordt.
 
Mooi zo, Debart. De hull verven kan je misschien beter doen als de bovenkant er ook aan plakt, want de lijm zal de verf aan de randen los doen komen.
 
bedankt steve.

heb nu de rupsen gelijmd en ga ze schilderen, op de foto ztten de wielen aan de kant los en even met een knijper vast, zit er los omheen.
de achterdeuren zitten gelijmd zodat ze open staan.

attachment.php


attachment.php


attachment.php
 
Ziet er al goed uit man.
Als ik zo zie hoeveel speling er is tussen je wielen en je tracks denk ik dat er een schakel of 3 tot 4 teveel op zit.
Om de upperhull te lijmen op de underhull gewoon even de lijm opde kopkanten er af schrapen met een mesje en de binding zal veel beter zijn dan dat er verf tussen zit.
Prachtige tank man, ik blijf volgen.
 
bedankt buzzy.

heb nu een rups met roest bewerkt en de tank met lichtere grijs gedrybust, hoop dat het wat is.

attachment.php


attachment.php
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan