Wat Jan zegt daar kan ik inkomen, maar het fascineert mij om je diorama op een heel andere manier te zien, met heel andere ogen te bekijken, laten we zeggen de MrArtex-manier...
Dit lijkt wel een apocalyptische setting... onderhavig deel van de stad is achtergelaten, de Russen hebben het ene deel van groot-Berlijn in handen en de geallieerden het andere... en het openbare leven ligt haast volledig stil of is verdwaasd. Deze tram is hier geparkeerd en dat was meteen het laatste moment van zijn dienst. Al hetgeen op het diorama staat afgebeeld zal uiteindelijk worden vervangen, vernieuwd, verbeterd, de puinhopen die zich denkbeeldig rond dit diorama hebben gevormd zullen langzaam maar zeker worden opgeruimd en zo ook deze tram, die zal worden weggesleept na hier eerst nog een paar maanden te hebben gestaan als spookbeeld van het verleden.
Deze gedachte, die ik erbij krijg, maakt voor mij het diorama zelfs nog indrukwekkender dan wanneer er figuren in te zien waren geweest. Het is (in mijn fantasie) een oorlogsdiorama zonder enkel actief spoor van oorlog... (alleen passief... het ontbreken van mensen) en als zodanig bijzonder en vernieuwend.
Hoe dan ook, puike prestatie die je hebt neergezet, onderbouwd door technische kennis van Aris maar qua bouw met name te danken aan de uitgebreide scratch- en verweringskennis en -ervaring die je inmiddels hebt opgedaan. Ik vind dit je mooiste project tot nu toe.