@Dirk: klinkt goed.
@Alain: iets van 420 euro lijkt me inderdaad niet het ideale lijdend voorwerp voor deze bouw. Eens terug te gaan naar een modelbouwwinkel is geheel in stijl en precies wat ik afgelopen week deed in het kader van de 5-uursbouw. Daar vond ik de Gaz 66 tanker en die vrat zo aan me, in positieve zin (=dusdanig aantrekkelijk onderwerp) dat ik toch een manier ben gaan bedenken om hem te bouwen... nu weet ik zo goed als zeker dat ik die bouw binnen 4 weken ga afronden, terwijl ik bijna zeker weet dat als ik hem zou bouwen zoals ik normaal gesproken doe, hij nooit af zou komen. Al die niet-afgebouwde kitjes... wat zou het zijn wereldwijd? 90% van het totaal? Meer nog? Tijd om daar verandering in te brengen! Bij mij begon die gedachte dus in de modelbouwwinkel, dus het kan geen slechte plek zijn om je te oriënteren voor een te bouwen kitje.
Als ik je inspiratie een duwtje zou mogen geven, ik vind een ouderwetse American Truck persoonlijk een veel onderwerp dan een motor. Die 'flat nosed' vrachtwagen waar je laatst mee bezig was, vind ik geweldig bijvoorbeeld. Binnenkort naar de modelbouwwinkel, nu al wat inspiratie? Een clip uit Maximum Overdrive doet het altijd goed:
Maar een motor is natuurlijk ook prima, het is net wat je zelf het leukste / prettigste vindt.
@Yves: mooi toestel, maar ik hoop wel dat de decals niet vergeeld (en dus wel te gebruiken) zijn. De kit is bijna 20 jaar oud en ik vrees er eigenlijk een beetje voor. Misschien het doosje even openmaken voor de zekerheid, alvorens het bouwtopic te starten.
@Joost: welkom in de groepsbouw! Zijkantjes bijkleuren is zeker geen probleem, aansluiting zoekend bij de strekking van regel 8.
@Marc: zou tof zijn! Ik zet je erbij
@Jordi: het ziet er naar uit dat Fred al begonnen is. Dank aan de admins en super-mod voor jullie inzet, zoals altijd. Ik zadel jullie ook maar weer met iets op, jullie hadden ook kunnen zeggen 'wacht maar eventjes, jij altijd met je impulsiviteit', maar jullie laten toch weer zien er steeds achteraan te zitten... erg tof. Overigens, ook al zou de groepsbouw 'pas' aanstaande woensdag administratief een feit zijn, dan nog zou men morgen kunnen beginnen en had het topic woensdag bijvoorbeeld naar het nieuw aan te maken forumdeel kunnen worden verplaatst.
Ik vraag me echter af wie er al meteen morgen zou beginnen, als ik zou mogen gokken niemand. Van de andere kant, ik voel het bij mij ook kriebelen hoor en als ik meer tijd had gehad en minder andere dingen te doen was ik morgen meteen begonnen. Zie de impulsieve beslissing om mee te doen aan de 5-uursbouw.
@Erik: denk aan wat er mogelijk was bij de Valentijnsbouw (=een weekend bouwen) of zelfs de 12-uursbouw (=ehm... 12 uur bouwen). Daar zijn toch mooie modellen uit voort gekomen, veelal zelfs verweerd. Give it a go zou ik zeggen, en als het onverhoopt niet lukt heb je toch alweer een vergevorderde basis staan voor afwerking. Of probeer eens iets wat je normaal gesproken niet zou bouwen, in jouw geval bijvoorbeeld iets militairs of een papierbouw.
@Anthony: weliswaar staat niet in de instructies dat er een glanslaag overheen moet, maar de meeste instructies vermelden wel dat je het beste een glossy verf kunt gebruiken. Het gaat erom dat het eindresultaat overeenkomt met dat van de instructies. Dus als daar grosso modo staat 'maak een glanzende Mercedes-Benz 300SL' dan maakt het niet uit of je glossy verf gebruikt of een glanzende vernislaag gebruikt.
Ik interpreteer jouw stellen der vraag dusdanig ruim dat ik je gemakshalve bij de lijst voorlopige geïnteresseerden zet
@Spliffsecond: grappig genoeg had ik zelf in m'n hoofd dat de gevorderde bouwer het beste een kit kon nemen van ofwel Trumpeter ofwel Eduard, omdat daar vaak photo etch bij zit. Nu zit dat er in jouw set dan niet bij, maar wel een flink blad aan decals bijvoorbeeld. Mooie uitdaging lijkt me, en de riempjes kun je bijvoorbeeld van tape binnen 10 minuten zelf wel maken als je dat zou willen.
@Dancooper: als deze groepsbouw je over een drempel heen zet weer eens een kit te starten, ben ik daar erg blij mee en is dat alleen al een bereikt doel. Welkom in de groepsbouw en ik schrijf je op de lijst!
We hebben nu, binnen 24 uur al, een lijst met maar liefst twintig mogelijk geïnteresseerden! Je zou dit kunnen zien als teken dat er behoefte bestaat aan (al is het maar incidentele) versimpeling in de hobby, teruggrijpen naar het plezier zoals we dat vroeger hadden, en dat binnen een strenge reglementering om jezelf niet in verleidingen te brengen. Ik hoop dat het een succesvolle en productieve ervaring zal zijn! De voorlopig geïnteresseerden:
- Roy vd M.
- Doomwad
- Buzzy10719
- Spliffsecond
- Silenoz
- MrArtex
- Erwin
- JordiC
- The_Mouse
- Cargomaster1
- Debart
- Beyond