Daarna staat het mij vrij als ik iets wil verweren, dit te doen en op eigen conto, of een foto reportage zonder verslag te plaatsen. Alleen het valt niet meer binnen de groepsbouw, nog even benadrukken.
In een ander topic is het idee wat ik neer kwakte, ook ter sprake gekomen lees ik net. Beschouw mijn bericht maar als niet geschreven.
Ah ik had net al het onderstaande geschreven. Ook niet verkeerd om het in dit topic nog eens te herhalen want eigenlijk hoort het hier thuis. Dit is een beantwoording niet specifiek gericht aan jou Aris, maar in het algemeen. Komt 'ie.
Als iemand per se wil verweren, doet die het beste niet mee aan de groepsbouw. Ook niet als je de groepsbouw hebt behaald en het model is klaar... dan is het mijns inziens gewoon klaar. Nee ik ga niet controleren wat iemand met z'n model doet na afronding van de groepsbouw, ik ben geen schoolmeester. Maar laat het gewoon zoals het is... dat is de bedoeling.
Eigenlijk een best grappig en ook wel te verwachten feitje: vanaf dag 1 ben ik bezig geweest van talloze personen vragen te beantwoorden over deze en die uitzondering op de regels, of hoe we hier misschien van konden afwijken, of daar. Vanaf het begin antwoordde ik: mensen, denk eens een paar stappen terug. Ga naar de basis: een simpele bouw. Niet om een schoonheidswedstrijd te halen, maar om plezier in het bouwen te hebben. Heb je dat plezier niet indien het model niet verweerd wordt, doe dan gewoon niet mee! Of, als het concept van het snelle bouwen je aanstaat maar je wilt er een aanpassing op zoals verweren, voel je dan geïnspireerd en bouw het conform het aangepaste plan. Je hoeft daarvoor niet mee te doen aan de groepsbouw.
Voor de deelnemers van deze groepsbouw geldt: bouwen, schilderen, afronden. Dat daar prima resultaten mee te behalen zijn, is binnen twee weken al tweemaal aangetoond.
Achtergrond: ik denk dat het in de aard van de mens ligt dat als er een klein aantal strikte regels wordt opgesteld, daar dan (in paniek?) uitzonderingen op bedacht worden. Ik probeer dit te begrijpen, maar jullie mogen best weten dat ik hier achter het beeldscherm dan nee-schuddend die reacties zit te lezen. Ik denk dan bij mezelf 'is deze eenvoud nu zo moeilijk?'. Alsof ik jullie de rekensom 'twee plus twee' voorleg en benadruk dat het echt zó simpel is... en er dan vragen komen als 'die twee ene dingen, zijn die van dezelfde soort als die twee andere dingen?' of 'mag het ook 2,01 plus 2? of 'moet ik het uit het hoofd doen of mag ik ook een rekenmachine gebruiken?' of 'mag ik het antwoord dan vervolgens, als ik klaar ben met rekenen, nog met iets vermenigvuldigen? Ik heb het antwoord dan toch al gegeven?' et cetera. Elke vraagsteller denkt te moeilijk: het is gewoon een rekensom waarvan het antwoord 'vier' is.
Dus nógmaals: denk simpel! Bouw simpel!