update 15-09-2009
Dan hier een voorbeeld van hoe ik deze heb geplooid.
Ik heb deus de ronding genomen van de boeg e, heb deze overgetekend op dit stuk mdf die ik nog had staan.
Dan heb ik op bepaalde plaatsen gaatjes geboord en nageltjes in deze gaatjes gestoken om het hout zo op zijn plaats te houden.
Dan heb ik het hout in heet water gelegd en laten weken voor een klein half uurtje en heb ik de planken zo tussen de nageltjes gelegd en met een spanvijs heb ik de plankjes zo stukje bij beetje gekregen zoals je op de foto kunt zien, ik heb het dus niet in 1 keer kunnen plooien, ik durfde niet door duwen, maar als je tijd hebt is het beter in een paar stappen te plooien anders maak je toch kans ze te breken.
Tussen iedere beurt heb ik de plankjes terug laten weken in het hete water, en eenmaal ze ver genoeg geplooid waren heb ik ze laten overnachten op deze wijze.
Als ze eenmaal droog waren behouden ze dan ook hun vorm en zal ik makkelijker kunnen beplanken met deze voorgeplooide plankjes.
Zoals op een paar van de vorige foto's te zien is heb ik dus verstevigingen aangebracht die bij de bouwdoos zaten.
Ik kon er maar geen kop aan krijgen waarom ze eigenlijk tussen de spanten moesten gelijmd worden als blijkt dat ik ze bijna volledig terug moet wegschuren, dus slopen maar, en ik ben dus bezig met deze verstevigingen aan het slopen, foto's volgen.
Zo, to zover deze update