Goedemiddag
(voor zwakke magen : op de 5e foto naar beneden is bloed te zien... ik zeg het maar even )
Het is tijd voor een broodje hardtail jawel
De aanloop naar hier kun je lezen in dit topic
Sorry, geen zin in een Harley-Davidson introductie... wil je graag het hele verhaal kun je dat hier lezen.
Maar wel zin in bouwen en verslag doen
Het wordt een verbouwing van een reeds lang geleden gebouwd 1:6 model van Tamiya.
Jaaren na die OOB bouw is er begonnen met een verbouwing maar belandde op de plank en heeft daar inclusief
twee verhuizingen vele jaren staan te verstoffen.
↓ Hier nog even de eerste plaatjes van het begin :
▼De kit van Tamiya :
(zo heb ik die dus oorspronkelijk OOB gebouwd)
▼Jaren later was dit zo'n beetje het plan... ik maak er een chopper van... chop chop dus..
▼En een maand geleden heb ik dit ermee gedaan :
Tot zover een peuleschil...
▼Maar wanneer er geschild wordt met een 'sloopscalpel' en men let even niet op tijdens kracht zetten...
Ik plaats dit omdat ik onlangs op het forum mijn bezorgdheid uitte over het gebruik van een scalpel door een junior bouwer .
En loop ik me daar nu zelf even mooi tegen de lamp
(wond stelde weinig voor maar was diep in een vinger gestoken, oorzaak : onzorgvuldige ondersteuning van het werkstuk en
daardoor instabiel waardoor slechte controle over het mesje)
Nu nog het zweet en de tranen
↓ Bij verdere inspectie der onderdelen begon er iets op te vallen, wat eerst op lijmresten leek.
Ik kwam het her en der tegen en allemaal gelijk van vorm.... dit zijn helemaal geen lijmvlekken...
het kwartje viel : het zijn 'afdrukken' van de vinyl slangetjes die de leidingen en kabels vertegenwoordigen.
De afdruk in het plastic ontstaat door inwerking van de weekmaker die in het vinyl zit.
Weekmaker zit in bijna alle plastics en zweet er met de jaren langzaam uit en waar het contact heeft met
ongeverfd plastic zal het langzaam verder gaan met zacht maken.
▼Dit is dus weekmaker schade na 33 jaar.
Dat het uitzweten hier heel langzaam gaat wordt bewezen door het feit dat alle gedemonteerde vinyl slangetjes nog behoorlijk soepel zijn.
Dat zegt ook wat over de kwaliteit van het vinyl (of rubber).
Bij onnauwkeurige productie van het vinyl kan het gebeuren dat er door overmatig zweten ernstige schade ontstaat aan modellen.
Ik heb dat meegemaakt met bandjes van Italerie waar een
velgrand opzwol door de weekmaker (die velgrand is nu, na 35 jaar, nog steeds zacht!)
Ook de banden van een motorfiets (Protar) gaven problemen : binnen een paar jaar stond de bike op heuse platte banden en het (holle)
rubber was 'krokant' geworden.
Sindsdien ben ik wat banden en rupsbanden betreft huiverig geworden vinyl of rubber exemplaren te gebruiken (en ik ben niet de enige )
▼Eerste mockup, nog niets definitiefs :
Tot zover..
Ik heb nog wel meer te melden maar moet daar nog wat plaatjes bij schieten, dus dat komt binnenkort.
Mazzels
(voor zwakke magen : op de 5e foto naar beneden is bloed te zien... ik zeg het maar even )
Het is tijd voor een broodje hardtail jawel
De aanloop naar hier kun je lezen in dit topic
Sorry, geen zin in een Harley-Davidson introductie... wil je graag het hele verhaal kun je dat hier lezen.
Maar wel zin in bouwen en verslag doen
Het wordt een verbouwing van een reeds lang geleden gebouwd 1:6 model van Tamiya.
Jaaren na die OOB bouw is er begonnen met een verbouwing maar belandde op de plank en heeft daar inclusief
twee verhuizingen vele jaren staan te verstoffen.
↓ Hier nog even de eerste plaatjes van het begin :
▼De kit van Tamiya :
(zo heb ik die dus oorspronkelijk OOB gebouwd)
▼Jaren later was dit zo'n beetje het plan... ik maak er een chopper van... chop chop dus..
▼En een maand geleden heb ik dit ermee gedaan :
Tot zover een peuleschil...
▼Maar wanneer er geschild wordt met een 'sloopscalpel' en men let even niet op tijdens kracht zetten...
Ik plaats dit omdat ik onlangs op het forum mijn bezorgdheid uitte over het gebruik van een scalpel door een junior bouwer .
En loop ik me daar nu zelf even mooi tegen de lamp
(wond stelde weinig voor maar was diep in een vinger gestoken, oorzaak : onzorgvuldige ondersteuning van het werkstuk en
daardoor instabiel waardoor slechte controle over het mesje)
Nu nog het zweet en de tranen
↓ Bij verdere inspectie der onderdelen begon er iets op te vallen, wat eerst op lijmresten leek.
Ik kwam het her en der tegen en allemaal gelijk van vorm.... dit zijn helemaal geen lijmvlekken...
het kwartje viel : het zijn 'afdrukken' van de vinyl slangetjes die de leidingen en kabels vertegenwoordigen.
De afdruk in het plastic ontstaat door inwerking van de weekmaker die in het vinyl zit.
Weekmaker zit in bijna alle plastics en zweet er met de jaren langzaam uit en waar het contact heeft met
ongeverfd plastic zal het langzaam verder gaan met zacht maken.
▼Dit is dus weekmaker schade na 33 jaar.
Dat het uitzweten hier heel langzaam gaat wordt bewezen door het feit dat alle gedemonteerde vinyl slangetjes nog behoorlijk soepel zijn.
Dat zegt ook wat over de kwaliteit van het vinyl (of rubber).
Bij onnauwkeurige productie van het vinyl kan het gebeuren dat er door overmatig zweten ernstige schade ontstaat aan modellen.
Ik heb dat meegemaakt met bandjes van Italerie waar een
velgrand opzwol door de weekmaker (die velgrand is nu, na 35 jaar, nog steeds zacht!)
Ook de banden van een motorfiets (Protar) gaven problemen : binnen een paar jaar stond de bike op heuse platte banden en het (holle)
rubber was 'krokant' geworden.
Sindsdien ben ik wat banden en rupsbanden betreft huiverig geworden vinyl of rubber exemplaren te gebruiken (en ik ben niet de enige )
▼Eerste mockup, nog niets definitiefs :
Tot zover..
Ik heb nog wel meer te melden maar moet daar nog wat plaatjes bij schieten, dus dat komt binnenkort.
Mazzels