Nou, meteen eens proberen hoe ver ik kom.
(Als je liever hebt dat ik dit in een nieuw topic post, laat maar weten he; ik wil jouw topic niet 'kapen' maar ga er vooralsnog vanuit dat je het prettig vindt om alles wat deze bouw betreft bij elkaar te hebben)
1. Met dit stuk massief aluminium beginnen we!
2. Eerst een gaatje boren, om straks het center in te kunnen plaatsen.
3. Afvlakken van de kopse kant.
4. Glad maken.
5. Diameter van 44,04mm.; ik doe het ervoor. De tekening van Silenoz zegt 44,038. Indien interesse, kun je er nog altijd 0,002 millimeter vanaf schuren
6.Beetje bolling aan de tanden.
7. Center is geplaatst en er wordt een steeltje aan het werkstuk gemaakt, dat later nodig is om het op te spannen in een spantang.
8. Hier is het steeltje in wording. De dikte van het tandwiel is een fractie groter dan 1 millimeter... beter te dik dan te dun, zo kan er eventueel nog iets van verspaand worden.
9. Ik zaag het steeltje eraf. Beetje onorthodox, maar het werkt.
10. De andere kant wordt afgevlakt.
11. Dan is het tijd om te frezen. Ik kom erachter dat ik geen freesje 1,5mm. heb. Dat moet ik ergens op de kop tikken. Maar ik wil wel even kijken hoe het ongeveer gaat worden en daarvoor gebruik ik een freesje 1,0mm.
12. Ik gebruik een verdeelwieltje met 40 gaatjes. Daarmee kan ik het tandwiel verdelen in 50 tanden. Hoe werkt dat? Over het verdeelwieltje zit een hendel. Draai ik de hendel met de klok mee, dan draait de draaischijf met de klok mee. Draai ik het hendeltje tegen de klok in, dan draait de draaischijf ook tegen de klok in. Ik kan het hendeltje in een van de 40 pinnen van het verdeelwieltje steken. Dat verdeelwieltje zit dus vast en beweegt niet. Om 50 partities te kunnen maken, moet ik elke keer 32 gaatjes met de klok mee draaien. Dan frezen... dan weer 32 gaatjes met de klok mee draaien... frezen, et cetera. Als ik dat 50 keer heb gedaan, heb ik (50x32) 1.600 gaatjes met de klok mee 'gehad'. De hendel is dan 40 keer rond geweest (40x40 gaatjes = 1.600). 40 omwentelingen van de hendel staat gelijk aan één volledige omwenteling van de draaischijf, waar het onderdeeltje op gemonteerd zit. Zo krijg je dus een precieze verdeling.
Ik zal eens kijken waar ik een 1,5mm. freesje kan bestellen of kopen. Het is in elk geval erg leuk om, na zoveel tijd, weer eens écht op de draaibank en freesmachine bezig te zijn.