@Swaken: je hebt helemaal gelijk. Probeer het zeker eens op photo etch, het werkt perfect.
Samenvatting van het onderstaande: ik heb een stappenplan geschreven voor het maken van de 24 kanonnen. De handelingen zijn onderverdeeld in 6 secties. Ik heb sectie 1 klaar voor 9 kanonnen (zie foto helemaal onderaan) en ga verder met sectie 2 voor 8 kanonnen, sectie 3 voor 7 kanonnen, sectie 4 voor 6 kanonnen en sectie 5 voor 5 kanonnen. Sectie 6 is voor sommige kanonnen anders dan voor andere, dus zal ik 2x versie A maken en 2x versie B. Door zo stelselmatig steeds een stapje toe te voegen, hou ik het overzicht over de veranderingen en zie ik elke vorige stap. Bijvoorbeeld, wanneer ik aan het 10e kanon ga beginnen kan ik dat gewoon 'afkijken' van kanon 9, dat nog in onveranderde staat zal zijn ten opzichte van hoe het nu is. Bovendien kan ik correcties uitvoeren en verbeteringen monitoren. Wellicht blijkt later uit sectie 3 dat het handiger is om sectie 1 net iets anders te doen, bijvoorbeeld.
Voor de geïnteresseerden heb ik de oorspronkelijke Engelse teksten bij de foto's laten staan. Heb je ergens een vraag over, schroom niet hem te stellen! Voor een toelichting waarom ik dit topic in het Engels schrijf, zie hier.
200. Plan
(all measurements and other data in #177)
Having done section 1 on nine guns (see picture below), I will now proceed with section 2 on eight guns. Section 3 will be done on seven guns, section 4 on six guns and section 5 on five guns. Finally I'll do some tests regarding section 6 on four guns (2 version A, 2 version B). This way I'll always keep an overview of changes (and I see every previous step, e.g. when I'll make the 10th gun I just copy the shape from gun #9 which at that point will have been unaltered from the way it currently looks) and I'll be able to track and correct where necessary. No use to do section 1 twenty-four times, only to discover when doing section 2 or 3 that I could have done section 1 better somehow.
SECTION 1: BASE
1a. Carve plastic 12 pounder part sides.
1b. Carve back (see #167).
1c. Remove fin from base.
1d. Cut off barrel + recoil spring box.
1e. Drill hole for brass barrel.
2. Glue brass barrel into hole. Check and recheck fit / position.
SECTION 2: RECOIL SHIELDS
3. Add recoil spring box underneath barrel.
4a. Left side gun recoil shield: cut.
4b. Left side gun recoil shield: curve and add.
5a. Right side gun recoil shield: cut rectangle (see #163).
5b. Curve rectangle and add to gun (see #163-#166).
SECTION 3: SIDE EXTENSIONS
6. Make training rack using 'eyebrow method' and add.
7a. Cut left side rectangle (#168 ).
7b. Fold left side rectangle (Z-structure) and add (#168 ).
8a. Cut U-structure right side.
8b. Fold U-structure right side (#172).
8c. Cut and bend photoetched layer wheel right side.
8d. Add layer wheel.
SECTION 4: WIRING
9. Add left side layer's shoulder rest (copper wire).
10. Add right side trainer's shoulder rest (copper wire).
11. Add 2,26mm. copper wire (rod) to right side.
12a. Add part 1 wiring to gun (starting left back side). (See #175)
12b. Add part 2 wiring to gun.
SECTION 5: SIGHTING GEAR
13a. Cut to shape photo etch sighting gear standard (see #157).
13b. Bend photo etch sighting gear standard (see #157).
13c. Using a jig like in #158, add two sighting gears made from copper wire.
13d. Add sighting gear to gun.
14. Make and add sighting gear wheel (see #159).
SECTION 6: ELEVATION
DEPENDING ON 12 POUNDER GUN POSITION ON THE SHIP, EITHER MAKE LEFT SIDE 12 INCH GUN CONNECTION (VERSION B), OR MAKE VERSION A:
15a. Cut rod for left side elevator wheel.
15b. Bend photoetched elevator wheel.
15c. Glue rod to elevator wheel.
15d. Add elevator wheel to Z-structure.
The works as they are now:
Spent time thus far: 146 h.
Samenvatting van het onderstaande: ik heb een stappenplan geschreven voor het maken van de 24 kanonnen. De handelingen zijn onderverdeeld in 6 secties. Ik heb sectie 1 klaar voor 9 kanonnen (zie foto helemaal onderaan) en ga verder met sectie 2 voor 8 kanonnen, sectie 3 voor 7 kanonnen, sectie 4 voor 6 kanonnen en sectie 5 voor 5 kanonnen. Sectie 6 is voor sommige kanonnen anders dan voor andere, dus zal ik 2x versie A maken en 2x versie B. Door zo stelselmatig steeds een stapje toe te voegen, hou ik het overzicht over de veranderingen en zie ik elke vorige stap. Bijvoorbeeld, wanneer ik aan het 10e kanon ga beginnen kan ik dat gewoon 'afkijken' van kanon 9, dat nog in onveranderde staat zal zijn ten opzichte van hoe het nu is. Bovendien kan ik correcties uitvoeren en verbeteringen monitoren. Wellicht blijkt later uit sectie 3 dat het handiger is om sectie 1 net iets anders te doen, bijvoorbeeld.
Voor de geïnteresseerden heb ik de oorspronkelijke Engelse teksten bij de foto's laten staan. Heb je ergens een vraag over, schroom niet hem te stellen! Voor een toelichting waarom ik dit topic in het Engels schrijf, zie hier.
200. Plan
(all measurements and other data in #177)
Having done section 1 on nine guns (see picture below), I will now proceed with section 2 on eight guns. Section 3 will be done on seven guns, section 4 on six guns and section 5 on five guns. Finally I'll do some tests regarding section 6 on four guns (2 version A, 2 version B). This way I'll always keep an overview of changes (and I see every previous step, e.g. when I'll make the 10th gun I just copy the shape from gun #9 which at that point will have been unaltered from the way it currently looks) and I'll be able to track and correct where necessary. No use to do section 1 twenty-four times, only to discover when doing section 2 or 3 that I could have done section 1 better somehow.
SECTION 1: BASE
1a. Carve plastic 12 pounder part sides.
1b. Carve back (see #167).
1c. Remove fin from base.
1d. Cut off barrel + recoil spring box.
1e. Drill hole for brass barrel.
2. Glue brass barrel into hole. Check and recheck fit / position.
SECTION 2: RECOIL SHIELDS
3. Add recoil spring box underneath barrel.
4a. Left side gun recoil shield: cut.
4b. Left side gun recoil shield: curve and add.
5a. Right side gun recoil shield: cut rectangle (see #163).
5b. Curve rectangle and add to gun (see #163-#166).
SECTION 3: SIDE EXTENSIONS
6. Make training rack using 'eyebrow method' and add.
7a. Cut left side rectangle (#168 ).
7b. Fold left side rectangle (Z-structure) and add (#168 ).
8a. Cut U-structure right side.
8b. Fold U-structure right side (#172).
8c. Cut and bend photoetched layer wheel right side.
8d. Add layer wheel.
SECTION 4: WIRING
9. Add left side layer's shoulder rest (copper wire).
10. Add right side trainer's shoulder rest (copper wire).
11. Add 2,26mm. copper wire (rod) to right side.
12a. Add part 1 wiring to gun (starting left back side). (See #175)
12b. Add part 2 wiring to gun.
SECTION 5: SIGHTING GEAR
13a. Cut to shape photo etch sighting gear standard (see #157).
13b. Bend photo etch sighting gear standard (see #157).
13c. Using a jig like in #158, add two sighting gears made from copper wire.
13d. Add sighting gear to gun.
14. Make and add sighting gear wheel (see #159).
SECTION 6: ELEVATION
DEPENDING ON 12 POUNDER GUN POSITION ON THE SHIP, EITHER MAKE LEFT SIDE 12 INCH GUN CONNECTION (VERSION B), OR MAKE VERSION A:
15a. Cut rod for left side elevator wheel.
15b. Bend photoetched elevator wheel.
15c. Glue rod to elevator wheel.
15d. Add elevator wheel to Z-structure.
The works as they are now:
Spent time thus far: 146 h.