Optionele methode kabels (brandstofleidingen) maken
Weet je al hoe je de kabels gaat maken? Wat je zou kunnen doen als je het echt precies wilt doen is alle kabels individueel in de juiste kleur spuiten rondom, ze goed laten drogen en dan bundelen net als op de foto. Daar zitten ze met een tie-rip. Je kunt dat eventueel namaken met een stukje koperdraad van 0,1 of 0,2 mm. of zo. Je bindt de kabels daarmee makkelijk aan elkaar en het ziet er denk ik mooi uit.
Brandstofleidingen?
Qua kleur.. ik zie dat het gelig doorzichtige kabels zijn. Ik neem aan dat het brandstofleidingen zijn. Als het inderdaad brandstofleidingen zijn, valt me als eerste op dat ze om de inlaatpijpen zijn gewikkeld. Ik vermoed dat dat werd gedaan om de verdamping van de toegevoerde brandstof te optimaliseren. Wat dat betekent is dat het er een stuk ingewikkelder uitziet dan het uiteindelijk is. Gewoon 12 kabels die ze om de inlaatpijpen / carburateurs hebben gewikkeld. Het ziet er druk uit, maar het blijven toch 'maar' 12 leidingen. Een setje van 6 aan de linkerkant (met een tie-rip) en een setje van 6 aan de andere kant (ook met een tie-rip). Op de foto lijkt het wel alsof er twee leidingen per cilinder zijn, dan worden het er dus 24 en dat is wel echt heel veel. Als je een foto van bovenaf weet te scoren, zul je waarschijnlijk goed zien hoe de kabels precies lopen en hoeveel het er zijn. Edit: ik lees op Wikipedia dat het een 48-klepsmotor is... Jawel haha. Vandaar wellicht onder andere dat prachtige geluid. Hoe dan ook, dan zal dat aantal van 24 brandstofleidingen dus wel kloppen.
Dan nu het plan. Het is maar een idee (je wilde graag tips dus dan krijg je er ook een
) en het zal misschien niet zo uitwerken zoals ik het in theorie bedenk, maar je zou het volgende eens kunnen proberen op een proefstukje om die transparantie na te bootsen:
Idee stappenplan voor brandstofleidingen
1) Neem een stukje koperdraad van 0,4 of 0,5 millimeter dik of zo (de juiste dikte kun je verkrijgen door het zo goed mogelijk te proberen op te meten aan de hand van je referentiemateriaal en door 20 te delen).
2) Schuur de koperdraad op met korrel 1000 zodat hij mooi ruw wordt.
3) Gebruik een lichtgrijze primer. Zorg ervoor dat de laag overal even dik opgespoten wordt (gebruik een airbrush als je die hebt, 0.4 naald).
4) Nadat de primer gedroogd is, donkergele of uiterst licht bruine kleur airbrushen.
5) Spuit daar twee laagjes glossy lak of Klear overheen.
6) Nadat de glossy lak gedroogd is (minstens 24 uur!), pak dan wederom de airbrush maar spuit het proefstuk nu met Tamiya X-24. Dit is een gele doorzichtige verf. Als mijn theorie klopt, heb je dan een donkergele kern met een gelige doorzichtige buitenkant die in de buurt zou kunnen komen van het origineel. Als het klopt wat ik denk, krijg je een dieptewerking.
7) Twee laagjes glossy blanke lak of Klear (of misschien nog beter: satin blanke lak) eroverheen en kijken hoe het resultaat is geworden.
Ter eenvoudige referentie de door jou al getoonde foto:
http://www.honda.co.jp/Racing/gallery/images/detail/ra272/img03L.jpg
Als het proefstukje lukt, kun je in massaproductie een aantal kabels maken en die samenbinden met een stukje wit gespoten en afgelakt 0,1mm. koperdraad. Er zijn trouwens ook dunne bougiekabels in witte kleur te koop, die te gebruiken zou nog beter zijn want dan voorkom je de kans op beschadigingen van het koper, wat er lelijk uit zou zien en wat misschien lastig te herstellen zou zijn. Het allerbeste zou nog zijn als je eenvoudigweg een stukje Plasticard strip gebruikt. Evergreen nummer 100, Coachke weet er alles van haha... die hoeft bij wijze van spreke niet eens in de verf te worden gezet want die heeft al een tie rip-kleur en feel. Bovendien is dat een (heel dun) stripje en geen kabel, dus is het nauwkeuriger. Als ik jou was, zou ik voor de Evergreen nr. 100 gaan en daar een stukje vanaf vijlen / schuren.
Als iemand je kan zeggen of er ergens ter wereld transparante plastic buis van 0,4 of 0,5 millimeter wordt verkocht, kun je stap 1) en 2) vervangen door het transparante buisje en kun je stappen 3) en 4) overslaan.
Nog een tipje: ik zou de 12 kabels (als dat aantal klopt) allemaal in de juiste vorm buigen (om de inlaatpijpen heen) voordat je ze gaat spuiten. Anders krijg je misschien barstjes in de verf als je het later gaat doen.
Tot slot
Je merkt door mijn verschillende posts al wel, dat ik dit een fantastisch project vind en dat ik er inspiratie van krijg.
Zoals met elk idee dat ik opper, geldt dat het uiteindelijk aan jou is om te doen wat jou het beste / leukste / mooiste / prettigste lijkt.
Ik kijk in elk geval vol spanning uit naar de volgende update.