Hoofdsponsor

1/20 Honda F1 RA 272 (Tamiya) [DONE]

• Onderwerp starter Onderwerp starter DAMNbelgium
  • Startdatum Startdatum
Goed bezig Mitch. Eerste indruk van de tube is zeker niet verkeerd.
Gaat helemaal goed komen.

Mark

Vandaag eindelijk de correcte spuitbus (TS-7) in huis kunnen halen.
Ook voor het eerst de grondlak van Tamiya (Pink) geprobeerd, maar helaas is het boeltje mislukt.
Grondlaag gezet en geen probleem, erna de kleur erop willen zetten maar in de naden komt de roze grondlak nog door uit.

Dus morgen de onderdelen ontlakken, iemand een goede tip hoe ik dit het beste kan doen?
Alvast bedankt. ;)

Grtn Mitch

Lakverwijderen gaat heel goed met remolie, dit heb ik zelf mogen ondervinden.
Je werken zien er goed uit, tot de volgende update.

Succes, Ronald

Bedankt voor de tip!
Het is even jammer dat de lak is mislukt, is me nog nooit overkomen.
Maar komt goed! ;)

Kunt ge eens een foto plaatsen van die naden waar de roze primer door heen komt ?

Als het naden zijn zoals de panellines bij een vliegtuig kunt ge het volgende proberen :

Spuit eerst de grondlaad, daarna alleen de naden in het wit tot de naden mooi wit zijn, dan kan het wit over de rest van de body.

Is dus eigenlijk preshaden met dezelfde kleur.

Men excuses voor men late reactie.
Heb de tijd niemeer gehad om eraan verder te werken.

Ik ga dadelijk een foto maken van het onderdeel wat mislukt is.
En morgen ben ik van plan wat remolie te trekken uit men oude wagen en dan te ontlakken ;)

Dus bij deze de foto.

Grondlak = Tamiya (met de roze dop) => Gebruikte ik voor de eerste maal!
Verf = Tamiya spuitbus TS-7 - racing white

Heb dus eerst de onderdelen met een heel fijne korrel bijgeschuurd waar je de gietlijnen en dergelijke zag.
Dan een laagje grondlak, goed laten drogen en erna de TS-7 er lichtjes over, uiteindelijk na 3 laagjes was onderstaande het resultaat.
De verf zit er reeds te dik op plus je ziet de roze grondlak er terug door komen.

kw34.jpg

Waarschijnlijk heb je je lagen te dik gespoten.
Daardoor gaat je verf naar de diepere randen.
Probeer eens met gewoon nevellagen te spuiten.
En zorgen dat er genoeg tijd tussen zit.

Ik denk dat je beter voor een witte grondlaag zou gaan. Wit is zo al een moeilijke kleur voor gedekt te krijgen. Vooral dat racing white is een slechte dekker.. als je dan een andere kleur gebruikt dan wit heb je sowieso miserie.. waarom heb je roze gekozen?

Ik heb die roze gekozen omdat dat nieuw was en ze deze heel hoog aanprijsde in de winkel :D lol
Maar dan weet ik dat weer voor de volgende keer ;) haha

Gisteren eens geprobeerd om te ontpakken in remvloeistof.
Ik heb een klein onderdeel als test genomen vermits het mijn eerste keer was.
Maar, na meer al 12u te hebben gelegen in de vloeistof, zie ik nog altijd geen verf lossen.
Hieronder de stappen die ik heb doorlopen.

Testonderdeel dat verkeerd gelakt was.
2014-05-03130541.jpg

Remolie getrokken en het onderdeeltje ondergedompeld
2014-05-03130637.jpg

12u later...
2014-05-03173600.jpg

Heb er nu en dan eens met de verfborstel overgegaan, maar ik zie niks van lak die lost..
Wat doe ik verkeerd??? =D

Terwijl het boeltje aan het trekken was heb ik de snuit mooi egaal geschuurd met 2000.
2014-05-03165555.jpg

En dan heb ik de snuit gespoten, dit maal zonder grondlak (ook als "test"), en ik moet zeggen dat deze er imo mooi is uitgekomen.
Enkel is er een klein stofje in de lak geslopen, dus tips om deze te polieren of dergelijke zijn welkom. In het slechtste geval ga ik het onderdeel opnieuw lichtjes opschuren en opnieuw spuiten. Goed is niet goed genoeg bij deze :D

2014-05-03171750.jpg

Plus nog de velgen reeds een eerste laag gegeven.

2014-05-03165644.jpg

Groeten Mitch!

Mooi spuitwerk mitch :)

Voor lak te verwijderen gebruik ik altijd de airbrush cleaner van revell.
Die metalen bussen de gele. Super product daarvoor. GeWoon een half uurtje a uurtje laten weken en dan met een oude tandenborstel afschrobben..

Zonder roze grondlaag is het toch veel beter he.
Ik snao echt niet waarom ze die roze aanprezen. Waarschijnlijk wouden ze ervan af :p

Kijk al uit naar het vervolg..

Een dikke update van afgelopen dagen! :D

Allereerst is het me niet gelukt om het eerder vernoemde onderdeel te ontlakken met remolie.
Het stukje heeft er 36u ingelegen en nog ging de verf er niet vanaf.
Heb het bewerkt met een verf- en tandenborstel maar helaas!
Daarom het stukje ontvet met water en Dreft en een andere oplossing gezocht voor het "probleem". :P

Onderdeel na 36u remolie - geschrobd - gewassen en ontvet - gedroogd
2014-05-05085511.jpg

Het chassis:

Dit was ook flagrant mislukt met spuiten.
En omdat het ontlakken me niet lukte heb ik besloten om het met de hand een kleur te geven zodat het toch nog realistisch overkomt.

Voor
2014-05-05120456.jpg

2014-05-05120502.jpg

Lichtjes opgeschuurd, zodat de details terug beter waren, en begonnen met men penseel
2014-05-05131158.jpg

Het tussen-resultaat
2014-05-05163231.jpg

2014-05-05163250.jpg

De voetjes hebben nog een metaal-kleur gekregen en het geheel werd ondertussen ook reeds verder afgewerkt.
Daarvan zal ik morgen even een foto van nemen.

De cockpit:

Deze werd succesvol (zonder grondlaag) gespoten in TS-7 en de details werden erna afgewerkt.

Bij deze een eerste dryfit van de zetel en de pedalen.
2014-05-05120224.jpg

Dan werden chassis en cockpit bij elkaar gevoegd waardoor het grootste gedeelte van de voorophanging in ene weg een feit was.
2014-05-06150857.jpg

Deze moet inderdaad nog hier en daar bijgewerkt worden, maar het begint eindelijk wat vorm te krijgen!! :D

De zetel, pedalen en radiator waren reeds enige tijd klaar dus deed me plezier deze er ook op te kunnen zetten! ;)
2014-05-06164035.jpg

Volgende stap..
Morgen de remleidingen leggen aan de voorste schijven, want zo kaal is ook maar niks! :P
2014-05-06164341.jpg

Voorbeeldje van hoe de remleidingen gaan lopen
hond-ra262-goodwood-2013.jpg

De body:

Snuit en cabine zijn reeds gespoten.
En ik vind als je er echt echt eeecht blijft op kijken dat je kleurverschil ziet... :worried:
Dus nu weet ik niet of ik het ga riskeren om de cabine nog een laagje lak te geven
Heb geprobeerd het op foto vast te leggen

2014-05-05084235.jpg

2014-05-05084214.jpg

Ik vind ik dat de lak in kunstmatig licht meer beige toont dan het wit irl.
Kans is groot dat ik daarom de body ook nog eens heel opnieuw in simpel zou overwegen te doen.. Dilemma! :P

De motor:

Hele kleine update aan deze, heb rode aansluittubes voorzien op de benzineverdeler, van hieruit zullen dan de leidingen naar de blok vertrekken ;)
2014-05-06150355.jpg

Word vervolgd ;)

Maar, heb wel al eens een dryfit kunnen doen van de blok op het chassis!! :D
2014-05-06164501.jpg

De velgen:

Hebben een brons afwerklaagje gekregen plus de details van de centerkaps toegevoegd
2014-05-05114408.jpg

2014-05-06164631.jpg

Op veel originele modellen zie je het meer lichter brons terug komen, maar dat zijn upgrades.
De originele velgen zouden naderhand vervangen zijn door lichtere maar stevigere velgen.
En de aller eerste velgen waren volledig zwart met een chrome randje.

Eerste model
2611.jpg

Originele verbeterd model - waar ik me op heb gebaseerd
0412_hoda_ra272.jpg

Upgraded versie vind ik niet dadelijk een foto van terug.
Maar deze leunen dichter tegen brons-bruin aan.

Nu had ik even een vraagje over de bandjes!
Ik vind ze er wat vuil uitzien, ik heb reeds geprobeerd met lauw water ze te kuisen maar ik durf niet te hard door te duwen omdat ik bang heb dat dan de belettering op de banden ook gaat eraf gaan. Iemand hier een goede tip hiervoor?

2014-05-05114549.jpg

De vering:

De achterpoten wilde ik ook zo realistisch mogelijk proberen namaken volgens dit voorbeeld
NEC_0155.jpg

Dus ben ik mijn zoektocht naar een ideale vervanger voor de piston in de veetpoot.
En nagels bestaan in maten zoveel je maar wilt dus na wat zoeken is het deze geworden
2014-05-05143725.jpg

Ook de veren zelf heb ik al.
Alles wat ik hier had was te dik, tot ik een pen opendraaide! :P
Na wat snij en schuurwerk is onderstaande het resultaat :D *Ff offtopic: Dremel you rule! :D
2014-05-05152733.jpg

Varia:

De binnenpanelen van de cockpit hebben een semi-mat zwart laagje gekregen plus voor zien van de nodige details.
Maar allereerst heb ik de koppeling zo realistisch mogelijk proberen na te bootsen.

Irl
65-honda-ra-272-by-johnlamm-51_gallery_image_large.jpg

Mine! ;)
2014-05-05121343.jpg

Moeilijk op foto vast te leggen maar op het paneel komt het er imo beter tot zijn recht :)
2014-05-05160859.jpg

2014-05-06164546.jpg

En als laatste een komende update.

Ik heb me de laatste dagen afgevraagd hoe ik mijn benzine hoofdleiding zou maken.
Eerst dacht ik aan het gebruiken van een tube, maar ik mijn scrapdoos heb ik nog de benzine-leiding van een R8 DTM teruggevonden die nooit volledig het levenslicht heeft gezien :P

Het gaat over de dikke witte leiding die vanaf het achterhoofd aan de rollbar, langs rechts naar voren/achteren loopt.
2006_SAG_-_F1_Honda_RA272_1965_-01.jpg

En dit ga ik proberen te herbruiken tot eentje voor de Honda! ;)
Lukt het niet kan ik niet zeggen dat ik het niet geprobeerd heb! :P
2014-05-06164700.jpg

En nu ben ik uitverteld voor vandaag
Tips & tricks zijn altijd welkom! ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Da's pas een update! Het ziet er allemaal even prachtig uit en ik ben eerlijk gezegd best jaloers dat ik niet zo'n bouwdoos - en resultaat - heb.

Terug
Bovenaan