Een hele tijd geleden hadden we dit videospel op de 64-bit console dat een beetje matig was qua scenario. Je kreeg de beschikking over ofwel een AH-64 met een boordkanon en raketten, ofwel een Hughes 500 die alleen dat kanon had en dus niet evenwaardig was, en daarmee moest je dan over een 3D-eiland met 2 types tanks en raketlanceerders vliegen. Soms schoten die eens terug, waarbij er "incoming" klonk, en je op een raketje moest schieten. Ik herinnerde dat het wat onrechtvaardig was dat die kleine chopper vaak zijn missie niet kon afwerken. Het geheel werd ook overgoten met een Apocalypse-now synthesizerdeuntje. Pure eighties-stijl in een console uit de jaren negentig.
Over twee jaar had ik op BSMC deze B-25 ingezet, waaruit een prijs in natura uit was voortgekomen. Het was een Italeri helikopterkit in de voor mij niet zo courante schaal 1/72.
In de doos zaten de sprues en de decals, maar niet meer de penselenset en de verfpotjes, vandaar vermoedelijk de keuze van de verkoper om deze doos als prijs te selecteren. Laten we een gegeven paard niet in de bek zien, dacht ik, want er valt van dit kitje vast wel iets te brouwen. Eerst zocht ik op Scalemates wat er gedaan kon worden om de rudimentaire binnenkant wat interessanter te doen lijken. Het bleek nu niet meteen een van de meest ondersteunde Italeriproducten te zijn. Ik vond wel een Pavla resinkitje maar dat moest besteld worden op een Zwitserse site. Voor de referentie ging ik op zoek naar de Rue de l'Escadron in Etterbeek. Het rek met helicopterliteratuur leverde niets bevredigends op, maar op de stapel Squadronboekjes vond ik de geknipte editie. Gisteren op de laatste nieuwe editie van BSMC kocht ik een set piloten van PJ bij Robi Modelbouw. Men raadde de Cargo Crew aan omwille van de anoraks, maar ik wilde piloten met helmen en geen petjes. Ik ga dus straaljagerpiloten omscratchen. Hierbij de setup van het project:
Ik ben er ondertussen uit geraakt dat ik deze versie zou willen bouwen:
Maar ik moet de decals nog zien te vinden. Ze zijn beschikbaar van het merk Globaltoy. Silenoz had al uitgelegd waar ze te koop staan maar misschien heeft iemand er nog een setje liggen. De doodshoofden lijken me zo'n 10 mm hoog te moeten zijn.
Laatst bewerkt door een moderator: