Hoofdsponsor

1/72 Italeri OH-58D [DONE]

Coachke, ik bouw van alles wat, en ik weet voor 80% niet waarvoor alles dient dat op het model gekleefd moet worden. Ik hoor hier en daar dan wel eens een benaming vallen, en soms is het heel erg duidelijk wat er mee bedoeld wordt, maar hoofdzakelijk blijft er ook veel chinees tussen staan voor mij...
Als modelbouwers zich specialiseren in een bepaalde tak is het normaal dat zij iets meer te weten komen over het onderwerp. Maar het is nog altijd het model en het bouwen dat primeert, niet de techniek. Je kan dus niet verwachten dat iedereen deze uit de doeken doet...
Wat je wel kan doen, is zoals jij gedaan hebt, gericht vragen waarvoor iets dient. Indien de bouwer (of iemand anders op het forum) het weet zal er dan wel een uitleg volgen zoals Steven heeft gedaan.
Wat ook nog altijd kan, is gewoon een andere brouwser openen, en op google het woord intypen en even zelf op onderzoek gaan natuurlijk ;)

Sorry voor het of Topic gaan Steven.
Bedankt voor de uitleg over de versteviging ;)
 
Ik heb hier nog iets toegevoegd, een scratch cowlingonderdeel. Daarvoor heb ik een strook metaal rond de oude cowling gebogen en die daarmee gelijk afgesneden. Na wat rond buigen en omplooien paste hij wel goed, nadat hij in twee gesneden was bij de opening vooraan. Ik heb de uitgang nog wat aangepast en dan wat geplamuurd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Eigenlijk een fluitje van een cent voor wat het lijkt.
 
Ik vind dat het niet echt van de schaal afhangt hoe moeilijk het is, sommige details verdwijnen en andere duiken weer op. Hier de plaatjes van het afplakgebeuren.

attachment.jpg

Een swivel knife is handig om de panellines te volgen.

attachment.jpg

Twee eindjes tape en de canopy was weer verdwenen.

attachment.jpg

Met de restjes konden de portieren afgewerkt worden.

attachment.jpg

Daarna konden de kabelsnijders er weer op. Met wat nietjes werden die verstevigd.

attachment.jpg

Straks de bewapening nog en dan kan het spuitfestijn weer beginnen.
 
In mijn zoektocht naar een bruikbare .50 heb ik deze voertuigenkit aangeschaft. Misschien kan ik wel meer dan alleen de MG gebruiken voor dit project.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
De HMMWV's zijn reeds aangestoken, om de .50 voor dit project te gebruiken, maar ook de voertuigen zelf gaan mee op het diorama komen met de helikopter. Lees er dit topic op na: http://www.modelbouwen.be/threads/14595-Dragon-HMMWV-tweelingkit. Ook een set Punisher-decals is nu aangekomen. Nu alleen nog een element, daarom ga ik een beetje buitenissig doen en hier in dit 1/72 topic een 1/35 kit bespreken.

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze kit met machinegeweren is hier alleen beland omwille van het item in het kadertje. Dit is een patroonband voor een 1/35 .30, de kleinere verwant van de Browning die in de helikopter gebruikt wordt. Omgerekend naar 1/72 is deze band geschikt voor een .50. Er zit wel geen geleider rond de patronen zoals de echte, maar op deze kleine schaal is dat misschien ook wat te ver gezocht.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De kit bevat meerdere Brownings en sommige stukken zijn gedetailleerd door slide molding, zoals deze laatste.

attachment.jpg

Er zijn ook wat decals voor eventueel munitiemagazijnen.

attachment.jpg

De .50 van de Dragon HMMWV-kit is hier al voorzien van een zelf gerolde, geperforeerde loop. Die is daardoor iets overscale maar ziet er wel beter uit dan een gewoon stokje zonder gaten.

attachment.jpg

Ik heb het hardpoint van de linkervleugel eerst gekanteld. Daarna is het geweer er schuin onder gehangen. Er zit nu ook een mondingsrem op het geschut.

attachment.jpg

Ik heb daarna dit magazijn nagemaakt. Het is nu wel zo dat de deur door dit stuk niet zou mogen opengaan. Ik moet nog eens bekijken of ze ook gevlogen hebben met de achterdeur verwijderd. Ik kan die altijd nog terughangen.

attachment.jpg

De patroonband is hier in vorm geplooid met behulp van een metalen satéprikker die is opgewarmd boven een vlam.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier is alles vastgelijmd. Nu moet er aan de andere kant een TOW, zo te zien.
 
weer goed op dreef moet ik zeggen Steven . ben benieuwd naar resultaat na al die bewerkingen en veranderingen grt Pascal
 
mooi werk, de mondingsrem is een flash suppressor, zodat de piloot 's nachts geen last heeft van tijdelijke blindheid door de felle flitsen van het schieten. Blij dat deze ook weer verder gaat
 
Weeral zalig bezig Steven..zo een helicopter lijkt mij ook wel zalig om eens te proberen..blijf deze volgen,komen voor mij nieuwe en leuke toepassingen aan te pas..!

Grtz yves,
 
Bedankt voor jullie toffe commentaren. We gaan meteen over naar het andere stuk bewapening, een M260 rocket pod. Hier zitten 7 raketten in die elk dezelfde impact hebben als een 155mm-artilleriegranaat. Wat Italeri in de doos bijgesloten heeft, is in dit geval helemaal onbruikbaar.

attachment.jpg

Het verschil van het plastic met de foto is zo'n 1/8 en er komen nog wel een drietal millimeter bij, maar het ziet er toch underscale uit. Het bestaat ook uit twee helften die tegen elkaar gekleefd worden en er is heel wat flash te zien. Ik besloot zelf een pod te maken.

attachment.jpg

De uiteinden worden gemaakt uit zelf geperforeerde metaalplaatjes.

attachment.jpg

De voorkant bij een speciaal exemplaar met twee pods in een bovenarmse positie.

attachment.jpg

De achterkant is voorzien van een rand die ik ook apart opgekleefd heb.

attachment.jpg

Op de foto zie je de igniter arms zitten, die de raket aansluiten op het ontstekingssysteem.

attachment.jpg

De hardpoints hebben hier een erg schematisch uitzicht gekregen.

attachment.jpg

Ze zijn hier vervangen door een eigen creatie. De houten speld duwt de pod tegen het hardpoint aan.

attachment.jpg

Op de tekening bovenaan zag je de pod in het midden ondersteund worden, maar op foto's hangt hij meer naar achteren door.

attachment.jpg

Bij de eerste Kiowa's was er aan beide zijden een .50 geïnstalleerd maar de rechtse werd weggehaald omdat hij teveel trillingen veroorzaakte. Nu nog enkele kleinere details scratchen en dan kan de helikopter in de primer.
 
Amai zalige persoonlijke aanpassing aan die ammo Steven...!!

Grtz yves,
 
Amaai Steven dees is wat anders dan een 2 pktje ineen steken he
Geweldig wat ik hier weeral zie
Marc
 
Ondanks de leuke aansporingen was dit hier al een tijd geleden stilgevallen, waarbij de verhuis een jaar geleden er ook geen goed aan gedaan had. Er was wat schade ontstaan doordat het model in een schoendoos gestopt was. Een rotorblad was losgekomen en op dit moment is de staartrotor nog steeds vermist. Niet meteen een groot probleem voor een object dat maar een paar centimeter groot is, maar tot hiertoe zorgde dat ervoor dat de Kiowa (en de Hummertjes, die wel veilig de oversteek gemaakt hebben) in het verdomhoekje geraakt waren, waar ook de FW190 terecht gekomen was. Zoals jullie de laatste weken gemerkt hebben, stelt die het nu heel goed, dus besluit de Kiowa ook maar eens om de (rotor)kop op te steken. De gebroken rotor is snel gelijmd en de spuitronde van de FW190 leverde voldoende overschotten aan verf op om ook de Kiowa in de primer te zetten en zelfs wat te post-shaden. Ik heb in erg donker groen geprimerd en iets lichter donkergroen er over gespoten, dit is reeds voldoende als kleurlaag. Door de donkere kleur weet de camera dit nog niet goed in beeld te brengen en ik heb momenteel ook geen contrastversterking, anders zou je ook die postshade kunnen zien. Geen zorg, met het blote oog is die goed merkbaar.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik kan hier nu al wel de Punisher decals op aanbrengen. Dan komt de verwering daar nog over.
 
De decals van de kit en die van de Punisher-set zijn toegevoegd. Ze zijn beide van goede kwaliteit, al heb je voor die van Italeri geduld nodig. Het duurt een minuut voor die willen loskomen. De decals volgen goed het reliëf, behalve op plaatsen waar klinknagelrijen zitten. Daar heb ik het transparante gedeelte verwijderd. Het "Outcasts"-logo heb ik zelf geschilderd met Vallejo Model Color wit, rood en feloranje. De ALQ-installatie heb ik gescratcht door rondjes uit te punchen en op elkaar te kleven. Een oud Humbrol "copper fittings"-kleurtje bootst de reflectie na. Dan zijn de navigatielichten ingekleurd met Revell Clear Red. De decals moeten nog geseald worden, maar dan kan er verweerd gaan worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het toestelnummer heb ik uit de foto op pagina 1 gehaald. Het is een combinatie van een aantal spare decalnummers geworden. De decals van Italeri waren ook op de foto's terug te vinden. Verder heb ik nog gebruik gemaakt van een pagina van een ander decalvel op Scale-rotors, waar de decals duidelijker aangegeven stonden:

http://www.scale-rotors.com/kit/artikel.php?id=450
 
De heli is nu verweerd door met Flat Earth te sproeien. Ik heb eerst Vallejo gebruikt en dan het iets lichtere Tamiya. Toen er plots wat veel uit kwam, is het afgeveegd met een nat penseel, wat dezelfde grillige zandvlekken opleverde als op sommige foto's te zien is. Daarop heb ik de afplaktape verwijderd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Bedankt, mannen, met een goeie airbrush kom je al ver. Gisteren heb ik de rotor er al maar opgezet. Bleek dat die niet in het midden van de asopening paste. Ik heb een stuk uit de binnenkant van de heli moeten dremelen om die daar goed in te krijgen. Daar zie je nu niks meer van, maar het was wel even spannend, want ik mocht niet met de boorkop tegen de cowling komen.

attachment.jpg

attachment.jpg

De camerabol staat er ook op. Een van de lenzen is zwart geschilderd en de andere met een Molotov zilver gemaakt en dan transparant blauw geschilderd. Nu moet ik nog de staartrotor gaan scratchen, want die is volgens mij na de verhuis nooit terechtgekomen.
 
Terug
Bovenaan