Hoofdsponsor

1/250 Jahre Viking ( 2de poging)

ERVARING
Al heel wat
BOUWWIJZE
Hier komen vollop toevoegingen op
BOUWBUDGET
Ik heb nog geen idee maar het zal niet goedkoop worden denk ik.....
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Natuurlijk, kom maar op
De laatste stappen van de inner hull:

De ribben voor de hek liggen klaar om te verstevigen:
I0QhK6u.jpg

Mooi allemaal een kartonnen versteviging in gelijmd ( dit is bij alle ribben gedaan!)
8vBXxuw.jpg

Daarna konden de laatste 2 stukken gemaakt worden:
pkRU1mN.jpg

1C9vh4H.jpg

En toen waren de 7 stukken klaar:
5Nrud66.jpg

dJToUvm.jpg

cvH00oW.jpg

Toch nog 1,84 meter:
LzUgwGu.jpg

Toen begon het werkje dat wel aandachtig gedaan moest worden, de 7 stukken aan elkaar lijmen.
Eerst koud tegen elkaar plakken:
nKFtQJE.jpg

En daarna de verbindingsstukken erin plakken:
kGtIErW.jpg

Met de nodige druk om de boel recht te houden:
Ie30rYi.jpg

nDgbI8q.jpg

En na een nachtje drogen ziet deze er nu zo uit :yeah:
hzyY1u1.jpg

Tot nu toe ongeveer 40 uur aan gewerkt en ruim 45 meter rillijnen gemaakt.....

Fred

Zeer strak gewerkt, maar dat is jouw standaard dus het mag bijna worden verwacht.

Handig die pijlen richting boeg. Kan me zo voorstellen dat je als ontwerper dat soort tekens toevoegt na een eerste testbouw ;)

Imposant geheel, dit zal zeker een aandachtstrekker worden op beurzen. Ik las dat het echte schip helaas is gesloopt. Wat een uitzicht moet dat zijn geweest in de haven.

Afgelopen middag/avond de huid uitgesneden:
67oAowK.jpg

Kleurtje uitzoeken en het wordt de 71.130:
jAidjVp.jpg

Testje op de achterkant van het schip:
P9VPCxy.jpg

Ik weet wat ik dit weekend kan gaan doen......

Fred

Die kleur lijkt wel identiek aan die van de kit.

Gebruik je een verdikkingsmiddel met die Model Air? Bij mij ging die verf dwars door het papier heen en bevuilde zo stukken waar ik helemaal geen verf wilde hebben.

wauw prachtig imposant werkje dat klaar is, word alleen maar beter en mooier vanaf nu.
geniet er van Fred

Met een kopje thee en veel geduld werden alle snijranden voorzien van een kwastje oranje verf:
KcPjv42.jpg

En gelijk even vooruit denken, de ankerkluizen zijn netjes zwart geprint maar ik wil die open hebben:
t2aYAZN.jpg

4DZeF35.jpg

In het "ruim" een stukje zwart geverfd en zo creëer ik de diepte:
xTXTAjR.jpg

AtRWJmy.jpg

Vervolgens passen, meten, passen, meten,passen, meten,.............en dan gaan plakken.
Met die grote stukken heb je maar heel weinig speelruimte.
GbelrXw.jpg

Gelukkig kreeg ik wat hulp van de Saturn:
pkEWG6d.jpg

En ja, deze is dezelfde schaal:
iYAVxPX.jpg

de dekken zijn hier gelijmd:
0Nk7apU.jpg

Maar voor de zijkanten moet ik wel een beetje moeilijk doen:
zcE3u4U.jpg

En dan zit de huid erop en........kom ik 2 mm te kort:mad:
WQDGdOL.jpg

Op 1840 mm kom ik 2 mm te kort, en waar....ik zou het niet weten.
Dus lijmen we daar een strookje in en later komen hier de relingen op te staan en zie je er niets meer van😇
VDH2a9u.jpg

Ik heb de twee eens naast elkaar gezet en hier zie je duidelijk het kleurverschil.
De nieuwe is mooier van kleur en de kleur is ook mooi gelijk.
Op de oude zie je juist dat de kleur van licht naar donker en visa versa gaat:
MFOsZdi.jpg

Fred

Om het debacle van 2018 niet te herhalen heb ik van 2 mm karton de onderkant van het schip nagemaakt:
WQxIGP7.jpg

En onder het schip geplakt:
Bpxhvat.jpg

En onder druk gezet. Het lijkt wel een vrachtschip nu:)
Urd7fwR.jpg

En nu is het een echte plank geworden:
GJGGQAV.jpg

Nu het grote werk klaar is kan aan de opbouw begonnen worden en het eerste is de golfbreker:
NN94Eu0.jpg

Helaas zitten de versterkingen van de golfbreker niet op de bouwplaat gedrukt maar wil ik die wel graag:
jAJYP6v.jpg

Daarom 36 driehoekjes gesneden......
0ul2JRh.jpg

s2AFqsa.jpg

kijk daar ben ik wel tevreden mee:
F0keXFx.jpg

Fred

Het is geen kapitale onvergeeflijke fout, als ik even snel bereken dat je er 0,1 procent naast zit (2 van de 1840 millimeter). De oplossing is daarnaast mogelijk nog realistischer dan het origineel. Ik zou daar niet langer dan 2 millimeterminuten van wakker liggen als ik jou was ;)

Goed bezig Fred, maar als ik het me goed herinner was de bodem niet het probleem maar wel de condensatiedruppels van de airco die er vanbovenaf op terecht kwamen, of toch de luchtvochtigheid in het algemeen ?

's nachts was de verwarming uitgezet en was de hal ijskoud geworden, 's morgens zijn de kachels aanget en dit schip stond precies in die warme luchtstroom. Hierdoor is deze gaan torderen en op 15 plekken opengescheurd.
Dat kan nu niet meer.

Fred

's nachts was de verwarming uitgezet en was de hal ijskoud geworden, 's morgens zijn de kachels aanget en dit schip stond precies in die warme luchtstroom. Hierdoor is deze gaan torderen en op 15 plekken opengescheurd.
Dat kan nu niet meer.

Fred
Beste Fred, wanneer het om vochtigheid/warme luchtstromen en dergelijke gaat zal zelfs een laag karton van 10 mm niet garanderen dat een torsie niet kan gebeuren. Tot mijn grote spijt moet ik ook toegeven dat enkel kunststof wat meer (en nog steeds geen 100%) verzekering daarvoor kan geven.

Knap snij en lijm werk dat je weeral laat zien, om van te genieten.
Ik zou er nu ook niet 100% van uit gaan dat de romp nu volledig veilig is tegen warmte en koude schommelingen, maar het zal zeker een pak minder zijn dan de vorige versie. In het vervolg 's nachts model maar onder de tafel plaatsen op beurzen zodat het zeker niet in de trek komt te staat bij het opstarten van de verwarming.
GENIET van het vervolg, Marc

2 mm fout... Handig opgelost.

De Fransen doen beter, heb eens een radiotelescoop bezocht met een fout van 5 mm... 'Large de 300m, le second réflecteur est totalement fixe, et sa forme ne s’écarte pas de plus de 5 mm de celle d’une sphère de rayon 560 m.'

Terug
Bovenaan