Hoofdsponsor

1/250 Jahre Viking ( 2de poging)

ERVARING
Al heel wat
BOUWWIJZE
Hier komen vollop toevoegingen op
BOUWBUDGET
Ik heb nog geen idee maar het zal niet goedkoop worden denk ik.....
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Natuurlijk, kom maar op
Dank je wel mannen.

Het volgende waren de werkcontainers en de spillwalls.
Deze werden uitgesneden en in elkaar geplakt.
In de containers zitten deuren, bij de meeste bouwplaten zitten de deuren extra zodat je deze kan dubbelen.
Bij deze bouwplaat helaas niet, maar...ik heb nog een oud schip staan dat uit elkaar gesneden mag worden :wall:
Aan de bovenkant van de foto de oude containers en aan de zijkant de deurtjes die ik eruit gesneden heb.
miqe2p8.jpg

In elkaar geplakt en nu zijn de deurtjes goed zichtbaar:
c8SNHRy.jpg

Op het schip gemonteerd:
yLwgR9f.jpg

Ik heb nu een start gemaakt met de superstructure.
Ook hier veel deurtjes die niet extra op de bouwplaat staan dus de oude uit elkaar slopen:
4fxhgAI.jpg

PMT5PfU.jpg

De ramen zijn kleine vierkantjes waar weinig tot geen diepte inzit.
Jullie kennen mij....uitsnijden, maar daar zijn ze echt te klein voor.....uitschieten is te snel gebeurd.
De raampjes zijn 2.3 x 1.8 mm
En wat moet ik er dan achter plakken, een stukje vetvrij papier? Nope niet mooi.
48ll7f3.jpg

Na diverse testen heb ik gevonden wat ik wil, ik plak er een klein stukje doorzichtig plastic op.
Het valt bijna niet op maar als je er op een bepaalde manier naar kijkt zie je een glinstering.
Dat is echt heel mooi maar moeilijk te vangen in een foto:
OFrgjKv.jpg

Dus op het nieuwe schip worden 121 van die kleine raampjes geplakt:wiggle:
LZqqpfx.jpg

Fred

Keurig; en een mooi realistisch aspect toegevoegd. Dat is niet het centrale doel van de papiermodelbouw denk ik, maar maakt het wel mooier natuurlijk.

Mooie oplossing met die plastieke ramen👍.
Ook de nu opengesneden containers zijn een proper zicht.

Dat is wel het voordeel van een sloopmodel te hebben :LOL:
Keurig; en een mooi realistisch aspect toegevoegd. Dat is niet het centrale doel van de papiermodelbouw denk ik, maar maakt het wel mooier natuurlijk.
Zou kalkpapier een optie zijn voor de puristen?

Bedankt voor het volgen, inderdaad handig als je een model hebt dat gesloopt mag worden.
De machine kamer heb ik ook uit elkaar gehaald en deze wordt gebruikt voor de ondersteuningen van de brug. ( zie verderop)

De eerste onderdelen voor de superstructure werden uitgesneden en alle 121 raampjes werden gesneden en gemonteerd:
Je kan op de foto een klein beetje de weerkaatsing van mijn lamp zien:
VikG5pP.jpg

De Superstructure werd verder in elkaar gezet en verstevigd:
IVm2Wnd.jpg

WpRbnyd.jpg

En zo is de basis klaar er werd er begonnen aan de verdere opbouw van de brug:
ZtQAnmW.jpg

De eerste dry-fit:
6C69xRO.jpg

w4lbB4b.jpg

Op de brug zijn de ondersteuningen wel aangegeven maar deze zitten, net als op de boeg, niet op de bouwplaat.
Omdat dit een toegevoegde waarde heeft ga ik die dus ook zelf maken, 1 x 2.7 mm, de eerste zijn klaar, het zijn er maar 72:winking:
2KfQBbn.jpg

iiFT2aQ.jpg

Deze week een grote doos in de post:
53wTxYh.jpg

En ja hoor, de styreen voor de buizen is eindelijk binnen gekomen, dit is 27 meter styreen:
2uCBrs4.jpg

Fred

Mooie progressie Fred. Wat ik ook al heb zien gebruiken als beglazing achter raampjes en portholes is (als dat nog ergens liggen hebt natuurlijk), magnetische schijf.
Zegt je misschien niets onder deze benaming, maar het is gewoon dat schijfje die in oude diskettes zat, of het nu 8", 5.24 of whatever was. Ook oude audiotape (niet de MC-type) maar de bredere van een echte bandrecorder lijken me bruikbaar.

Denk dat ik gek zou worden van dat steuntjes maken bandwerk maar het zijn wel die extra details die het doen.

Je hebt weer knap werk geleverd Fred.
En nu de levering binnen is hoef je je niet meer in te houden.
Hieronder een vb. van wat mogelijk is met styreen, Ga je zeker evenaren jou kennende.
succes er mee, Marc
1733325448918.jpeg
voor de duidelijkheid, dit is GEEN werk van mij :)

Bii nu is altijd alles mooi strak de vouwen, succes met de buizen, een heel werkje.

Dank je wel voor de commentaren en Huub ik heb een groot huis :winking:

Marc, mooie foto. Kijk er naar uit om de buizen te gaan maken maar eerst nog een hoop papierwerk.....

De brug is helemaal voorzien van de steuntjes:
6ooZp0w.jpg

Daarna komen de trappenhuizen:
527kCC2.jpg

De trapjes (Nr 91) worden vervangen door lazer gesneden trapjes:
LkKieKk.jpg

Om de trapjes stevig te maken laat ik er een druppeltje Zap op lopen, daarna worden ze geschilderd:
F3IrxSy.jpg

Ook de relingen zijn niet voorzien en op het hele schip moet toch 8 meter komen.
Gelukkig kan je die laser gesneden kopen.

Net toen de eerste verdieping klaar was kwam er iemand van de arbeidsinspectie langs.
Een kleine opmerking dat de overgang naar het achterdek nog niet geschilderd was maar dat is ondertussen al gedaan.
Gelukkig is verder alles goedgekeurd en mag ik doorgaan:
wQqFMz7.jpg

En er werd dus gelijk een tweede verdieping gemaakt:
lWbC3fe.jpg

De derde verdieping komt er later pas op, nu eerst hetzelfde aan de andere kant gaan maken.:-)

Fred

Prachtwerk. De vloer lijkt me nog wat los te liggen, en een beetje hoogteverschil in de samenkomst van de relingen, maar verder...

Imposante en heel mooie bouw. Ik ben niet thuis in de papierbouw maar dergelijke projecten tonen aan dat papierbouw niet moet onderdoen voor andere vormen van modelbouw. Je hebt natuurlijk wel je ervaring mee hé :winking: . Mooi, benieuwd naar het vervolg.

Ja die vloer viel mij ook al op en ik heb er een beetje lijm tussen gedaan :winking:
Verder gaat het niet zo snel omdat het nogal veel priegelen is...

Ook aan de stuurboord zijde werden de eerste trappen gemonteerd:
rygyeNp.jpg

Verder kan ik de trapjes nog niet installeren omdat eerst het motorhuis gemaakt moet worden.
Dit motorhuis moet weer gekoppeld worden aan de superstructure én dan pas kunnen de volgende trapjes gemonteerd worden.
Máár dan moeten deze weer wel vast op de romp zitten.....maar het motorhuis:
CHScC83.jpg

Het motorhuis zelf is gewoon een doosje maar er gaan erg veel onderdeeltjes weer op later:
eILoB39.jpg

Dry-fit op het schip:
Vbba23f.jpg

En de relingkjes kunnen iets scheef zitten maar om een idee te krijgen......ze zijn slecht 4.5 mm hoog:
djLJkUy.jpg

Fred

Terug
Bovenaan