Ok als iedereen nu eens de pavlov-reactie 'Nee Alain, hou niet op met modelbouw! Werk voor jezelf en niet voor de wedstijdtafel!" et cetera, voor zich zou houden... dat weet Alain allemaal al, want dat heeft hij al in dertig verschillende topics gehoord. En het is best vermoeiend en nodeloos om elke keer weer die herhalingen van herhalingen te lezen. Niet alleen voor Alain zelf
Ik persoonlijk, Alain, denk dat modelbouw zo ongeveer de slechtste hobbykeuze is die je zou kunnen maken. We hebben het daar al eens eerder over gehad.
Naar mijn idee kun je het beste op zoek gaan naar een hobby waar je relatief snel je ei in kwijt kunt, die niet teveel kost en waar je al je emoties in kunt leggen. Ik blijf erbij, dat je misschien eens zou moeten proberen te schilderen. Koop een schildersezeltje van een paar tientjes, een paar doeken van een paar euro per stuk, en begin gewoon te schilderen dat wat je ziet. Abstract of realistisch, of een combinatie. Net wat je aanspreekt! Ik ben ervan overtuigd dat je hier veel meer voldoening uit zal halen dan modelbouw voor jou kan betekenen. Deze hobby is veel en veel te traag en aan 'regeltjes' verbonden voor jou. Iedere modelbouwer heeft wel eens met jouw overpeinzingen en moeilijkheden te maken, denk ik, maar jij hebt zoveel in je hoofd dat er allemaal tegelijkertijd uit wil... je hebt met andere woorden een neiging tot expressie, die modelbouw niet kan stillen. Als je nog aan je eerste figuurtje van je diorama bezig bent, denken jouw hersenen al aan de volgende scene die je wilt gaan maken, over een heel ander onderwerp. Schilderen, of tekenen, biedt die flexibiliteit wél.
Denk er eens over na, het is een goedbedoeld advies.