Hallo Alain,
Het voertuig ziet er erg goed uit, ook de verwering, details enz zien er prima uit.
Ook je ondergrond is goed als woestijnlandschap en ook met het waarschuwingsbord heb je een mooi resultaat geboekt.
Als ik zo je laatste projecten evalueer dan heb je een aantal zaken en technieken goed onder de knie en bereik je daar een erg mooi resulaat mee.
De figuurtjes daarentegen zijn niet van hetzelfde niveau als de rest van het dio en dat haalt het resultaat van het dio als een geheel naar beneden.
Figuurschilderen is dan ook weer een apart gegeven, en als je dat goed wil doen zal je je daarin eens moeten verdiepen.
Dat is natuurlijk geen verplichting want een dio hoeft niet noodzakelijk voorzien te zijn van figuren.
Ik zie vaak dio's waar prachtige modellen en landschappen worden getoond waarbij de figuurtjes dan middelmatig zijn, en dat is jammer.
Een figuurtje moet je ook beschouwen als een kit op zich; vaak eentje die een pak kleiner is dan bvb een tank, maar waar je in feite meer werk mee hebt op gebied van het verven. Op een figuur moet je verschillende technieken toepassen om een realistische weergave te krijgen. De huidskleur moet de juiste tonaliteiten krijgen en je moet een realistische uitdrukken te vooschijn toveren. Verschillende materialen vragen om verschillende verftechnieken (kledij, metaal (bvb helm), hout (kolf geweer), leder (riemen, botten) enz.) en dat allemaal op een figuurtje van een paar cm groot.
Om een figuur mooi af te werken is er veel geduld en oefening nodig. Als ik zelf een figuur verf kost me dat toch al snel een uur of 20, gespreid over meerdere dagen / weken (hangt af van de droogtijden van bvb olieverf).
Ik kan je dus enkel aanraden indien je daarin beter wil worden, om je daar eens op toe te leggen. Maak eens een figuurtje als project op zich, zoek referentiematriaal, filmpjes op youtube, boeken met technieken ... En vooral, als je die opdracht onderneemt, heb geduld, geduld en nog eens geduld want anders lukt het niet. Persoonlijk is mijn succesratio om een geslaagd gezicht te verven 50% bij de 1e poging. Dus 1 keer op 2 beging ik opnieuw omdat het resultaat me niet aanstaat....
Figuurtjes kunnen een dio maken of kraken. Als ze geslaagd zijn kunnen ze een dio tot leven brengen, en omgekeerd kan een slecht uitgevoerde figuur een dio helemaal onderuit halen.
Dirk