Ik loop al een tijdje rond met het voornemen om eens iets te gaan doen met de kit van de P-61 Black Widow die ik enkele jaren geleden gewonnen heb op een zeer productieve tombola op een of ander evenement waar heel raar volk op afkwam.
Dit is niet meer de interessantste kit op de markt om een 1/48 Black Widow mee te maken. Hij dateert van 1974 en dat is duidelijk te zien aan de sprues.
Iemand wat flash gezien soms?
Ik vond onlangs een oud Frans boek uit 1980 in de kringloopwinkel waar er warempel heel wat plaatjes van dit model in stonden, waaruit bleek dat er toch nog iets van te maken moet zijn.
(https://www.scalemates.com/books/avions-maurice-mouton-michel-mouton--126734, heb er zelfs een pagina voor moeten aanmaken).
In die tijd waren er blijkbaar zelfs al waaghalzen die de motoren en neusradar demonteerden en er een diorama mee maakten.
Om er nu nog iets zinnigs mee te gaan doen, heb ik me toch maar voorzien van wat extra's om deze kit terug voor de dag te kunnen laten komen.
Speciaal hiervoor heb ik een graveertool gekocht. Het zijn namelijk nog opliggende paneellijnen, terwijl de kit van Great Wall Hobby al ingegraveerd is. Ik heb hier echter nog geen enkele ervaring mee en ik heb ook nog geen Dymo om te kunnen traceren.
Ik heb wel de beste referentie gevonden die er voor deze kist is, In Action. Ik vond er ook de naam van een kist die ik liever wilde bouwen dan die met de gifgroene cowlings op de cover. Ik wilde er een met D-Day markings en dan kon ik deze bouwen:
Dat kan je met deze decalset rechts op de foto doen:
Verder heb je wel wat PE nodig. Ik kocht het exterieur en riemen voor de piloten.
Voor het boordgeschut was er een resinsetje.
Het is niet de eerste P-61 die ik bouw, maar de vorige is al zeker 25 jaar geleden en het was de 1/72 Airfix versie. Die heeft nog aan een touwtje gehangen op m'n kamer, hij zit nu opgeborgen in een doos. Het plan is eigenlijk om deze kit nu ook vliegend te bouwen, want op de grond ziet hij er extra log uit met die dikke achterwielen en het is een onverbeterlijke staartzitter. Nog een ideetje van me was, om op een of andere manier ook een colonne van 1/48 Duitse half-tracks in de opstelling te verwerken, ik heb namelijk nog twee Tamiya 1/48 Sd.Kfz. 251 D's in bezit waar ik verder toch niks mee ga doen. Maar dit alles onder voorbehoud, want misschien graveer ik het wel naar de knoppen...