Vandaag een update over het glaswerk.
Bij Monogram zijn ze een stukje vergeten toe te voegen dat uit voorzorg in de rugkoepel gemonteerd werd om die in duikvluchten niet te laten imploderen. Ik heb even iets in metaal uitgesneden en geplooid om dat stukje na te bootsen.
Ik heb het eerst grijs geprimerd en dan eerst wit en dan Vallejo Interior Yellow gekwast. Met nog een beetje bruine wash kon het in de koepel gekleefd worden. Dit heb ik met contactlijm gedaan zodat het aan de twee uiteinden bleef zitten. Dit stukje camoufleert ook twee paspinnetjes die zo nodig binnen in de koepel aangehecht moesten zitten.
De canopy wordt eens op zijn plek gezet en daarbij wordt weer duidelijk dat we nog niet aan schilderen toe zijn. Bij de onderste pijl moet er een kier afgesloten worden, terwijl de aansluiting bij de bovenste twee pijlen nogal abominabel is. Dat kan dan weer door schuren verholpen worden, maar we zullen moeten zien dat we niet door de fuselage heen schuren.
Het ontsnappingsluik van de piloot is hier gemonteerd in de canopy. Dit kon gebeuren omdat er al twee strips Evergreen voor- en achteraan toegevoegd waren in een vorige post. Er blijven nog wel kieren over aan de zijkanten.
Die kunnen perfect afgesloten worden door een strip van 0.5mm dikte af te snijden uit een Evergreenplaatje.
Er mag dan wel niet vergeten worden, dat je dit aan de binnenzijde moet schilderen als je het later niet wil terugzien bij het spuiten langs de buitenzijde.
Aan het luik voor de boordschutter moeten twee stukken van 0.2mm dikte gekleefd worden.
Dat wordt dan getrimd en geschuurd.
Als dit nu gemonteerd wordt op het achterstuk van de canopy, dan zie je dat de stijlen mooi doorlopen en dat de achterzijde goed uitgelijnd is. Het enige dat niet in orde is, is de kromming van dit luik tegenover de canopy die minder is dan aan de linkerkant. Dit kan niet aangepast worden.
De piloten zijn nu ook afgewerkt, alleen de vliegbril moet nog glanzend gemaakt worden. Het vernis dat gebruikt is, is van Vallejo en is gewoon gekwast.
De radaroperator is op zijn werkstek aangekomen. Er moesten ook twee glaasjes achter hem geplaatst worden, die ook beide niet perfect passen.
Een dry-fit van het glas toont dat hij nog goed te zien zal zijn als het afgewerkt is.
De rugkoepel is een van de enige stukjes clearpart die redelijk goed passen.
De piloot moest wel hard aangedrukt worden met het laddertje dat achter hem geplaatst was, maar ook die zit nu als gegoten. Hij houdt ook de handen op het stuur.
En ook deze figuur zal je straks nog goed kunnen bekijken door het voorruitje. Nu mag ik dus al het glas dichtkleven.