Hoofdsponsor

1/35 Kettenkraftrad

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB maar we zien wel want dit is een oude kit.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 16 januari 2025.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.
We doen geduldig verder.

Eén van de oude Tamiya Krads met aanhangwagen werd herbouwd en de aanhangwagen werd voorzien van een zeil om die in gesloten toestand te transporteren. Het model is nog niet volledig afgewerkt, nog enkele details, decals en matte vernis te gaan.

Bijna 1.jpg

Bijna 2.jpg

Bijna 3.jpg

en dan komen we bij de Krad met Puppchen kanon:

Een kitje van Dragon en daardoor veel meer onderdelen dan bij Tamiya vermits de kettingen bestaan uit aparte schakels.
Ideaal voor de eerste bouwer om er ook hier een soep van te maken maar in dit geval is het voertuig en het loopwerk restaureerbaar.

Wat wel opvalt is dat de Krad van het latere type is doch voorgesteld is in grijze kleur daar waar vanaf midden 1942 de Duitse voertuigen een zandkleur kregen. Het kanon daarentegen moet in zandkleur geschilderd worden.
Rare combinatie en ik vermoed dat Dragon zijn inspiratie gaan halen is in een Duits museum waar een donkergrijze Krad gepresenteerd wordt samen met een zandkleurig kanon van dit type.
Wat ook raar is, is het feit dat dit type kanon blijkbaar geen rubberen banden had maar eerder een metalen wiel. Op de kleurinstructies staat echter wel vermeld het wiel een rubberen band te geven. Fotoshoots (via Scalemates) bewijzen dat een Puppchen geen rubberen wielen had.

Boxart.jpg

Onderdelen.jpg

Het kanon moet echter volledig gedemonteerd worden en dat gaat niet zonder breuken.
De kulas van het kanon stond zo schuin gemonteerd dat breken de enige oplossing was.

Het exemplaar dat ik in handen heb was voorzien van 2 kisten welke op het chassis van het kanon verlijmd waren en ook die moesten afgebroken worden. Tevens heb ik 2 raketten aangetroffen welke bij de kisten horen.
Volgens de instructies van deze kit mag je de kisten en raketten echter niet gebruiken maar bij een andere Dragon kit van een Puppchen op ski's zijn die wel voorzien. Begrijpen wie kan maar ik ga de kisten voorzien als lading in de Krad.

Zoals gezegd, we doen rustig verder ...

De Krad met aanhangwagen ziet er netjes uit (misschien ietsje TE netjes naar mijn smaak :winking: ), maar mag zeker gezien worden..

Over de metalen wielen, deze werden gebruikt omdat rubber schaars werd naar het einde van de oorlog. Ook de grote tanks kregen metalen wielen om deze reden. Ze zien er dan wel iets anders uit dan de wielen in de kit...

De tweede Dragon kit staat ook op zijn poten maar het heeft niet veel gescheeld of hij had zijn voorganger gevolgd naar de prullenbak. Die tracks zijn zo mismeesterd geweest dat ze bijna verpulverden van zodra je ze wou corrigeren.
Die Dragon Krad in zijn herstelde versie is zeker geen voorbeeld van meesterschap maar hij kan het Püppchen kanon trekken.

De andere Tamiya Krad wordt voorzien van een open trailer waar we nog wat jerrycans gaan insteken.

Even enkele foto's genomen van de gerestaureerde Krads:

Kwartet 2.jpg

Van links naar rechts:
- Tamiya met gesloten trailer,
- Tamiya met open trailer waar nog jerrycans gaan in komen,
- Dragon met Püppchen kanon. Dit betreft een volledige Dragon kit en is de enige versie van het latere type Kettenkrad.
- Tamiya Krad met Dragon opbouw van de Schwere Feldkable opbouw. De open trailer zal nog voorzien worden van spoelen. De originele Dragon Krad van deze kit was niet meer te herstellen.

Alles moet nog verweerd worden en voorzien van decals en matte vernis.

Kwartet 4.jpg

Kwartet 5.jpg

Nu nog 1 nieuwe Tamiya Krad maken en dan weten we waar welke decals moeten komen.

oeps , vond ze er anders vrij compleet ( afgewerkt) uit zien maar ben dan ook een boot mens , ieder zijn specialiteit :)

Mooie bende en knap gedaan gezien uit welke staat ze kwamen.
De afwerking zal het nog knapper maken.

Terug
Bovenaan