Hoofdsponsor

1/35 Kettenkraftrad

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB maar we zien wel want dit is een oude kit.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 16 januari 2025.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.
We doen geduldig verder.

Eén van de oude Tamiya Krads met aanhangwagen werd herbouwd en de aanhangwagen werd voorzien van een zeil om die in gesloten toestand te transporteren. Het model is nog niet volledig afgewerkt, nog enkele details, decals en matte vernis te gaan.

Bijna 1.jpg

Bijna 2.jpg

Bijna 3.jpg

en dan komen we bij de Krad met Puppchen kanon:

Een kitje van Dragon en daardoor veel meer onderdelen dan bij Tamiya vermits de kettingen bestaan uit aparte schakels.
Ideaal voor de eerste bouwer om er ook hier een soep van te maken maar in dit geval is het voertuig en het loopwerk restaureerbaar.

Wat wel opvalt is dat de Krad van het latere type is doch voorgesteld is in grijze kleur daar waar vanaf midden 1942 de Duitse voertuigen een zandkleur kregen. Het kanon daarentegen moet in zandkleur geschilderd worden.
Rare combinatie en ik vermoed dat Dragon zijn inspiratie gaan halen is in een Duits museum waar een donkergrijze Krad gepresenteerd wordt samen met een zandkleurig kanon van dit type.
Wat ook raar is, is het feit dat dit type kanon blijkbaar geen rubberen banden had maar eerder een metalen wiel. Op de kleurinstructies staat echter wel vermeld het wiel een rubberen band te geven. Fotoshoots (via Scalemates) bewijzen dat een Puppchen geen rubberen wielen had.

Boxart.jpg

Onderdelen.jpg

Het kanon moet echter volledig gedemonteerd worden en dat gaat niet zonder breuken.
De kulas van het kanon stond zo schuin gemonteerd dat breken de enige oplossing was.

Het exemplaar dat ik in handen heb was voorzien van 2 kisten welke op het chassis van het kanon verlijmd waren en ook die moesten afgebroken worden. Tevens heb ik 2 raketten aangetroffen welke bij de kisten horen.
Volgens de instructies van deze kit mag je de kisten en raketten echter niet gebruiken maar bij een andere Dragon kit van een Puppchen op ski's zijn die wel voorzien. Begrijpen wie kan maar ik ga de kisten voorzien als lading in de Krad.

Zoals gezegd, we doen rustig verder ...

De Krad met aanhangwagen ziet er netjes uit (misschien ietsje TE netjes naar mijn smaak :winking: ), maar mag zeker gezien worden..

Over de metalen wielen, deze werden gebruikt omdat rubber schaars werd naar het einde van de oorlog. Ook de grote tanks kregen metalen wielen om deze reden. Ze zien er dan wel iets anders uit dan de wielen in de kit...

De tweede Dragon kit staat ook op zijn poten maar het heeft niet veel gescheeld of hij had zijn voorganger gevolgd naar de prullenbak. Die tracks zijn zo mismeesterd geweest dat ze bijna verpulverden van zodra je ze wou corrigeren.
Die Dragon Krad in zijn herstelde versie is zeker geen voorbeeld van meesterschap maar hij kan het Püppchen kanon trekken.

De andere Tamiya Krad wordt voorzien van een open trailer waar we nog wat jerrycans gaan insteken.

Even enkele foto's genomen van de gerestaureerde Krads:

Kwartet 2.jpg

Van links naar rechts:
- Tamiya met gesloten trailer,
- Tamiya met open trailer waar nog jerrycans gaan in komen,
- Dragon met Püppchen kanon. Dit betreft een volledige Dragon kit en is de enige versie van het latere type Kettenkrad.
- Tamiya Krad met Dragon opbouw van de Schwere Feldkable opbouw. De open trailer zal nog voorzien worden van spoelen. De originele Dragon Krad van deze kit was niet meer te herstellen.

Alles moet nog verweerd worden en voorzien van decals en matte vernis.

Kwartet 4.jpg

Kwartet 5.jpg

Nu nog 1 nieuwe Tamiya Krad maken en dan weten we waar welke decals moeten komen.

oeps , vond ze er anders vrij compleet ( afgewerkt) uit zien maar ben dan ook een boot mens , ieder zijn specialiteit :)

Mooie bende en knap gedaan gezien uit welke staat ze kwamen.
De afwerking zal het nog knapper maken.

We zijn begonnen aan de laatste Krad, de Krad New. Dit is dus een totaal nieuwe kit dat ik hier nog liggen had en het zal de laatste zijn in de serie.

Begin.jpg

Tevens ook het 2de Püppchen kanon, deze op ski's, gerestaureerd en geschilderd.

Pup2 1.jpg

Pup2 2.jpg

Voor de gelegenheid eens beide kanonnen, de wielen en de ski's, bij elkaar geplaatst.
Er staat geschreven dat men de ski's aanbracht om de hoogte van het wapen te reduceren maar dat valt niet op, ze lijken mij even hoog.

Pup samen.jpg

We gaan hem toch achter de laatste Krad hangen.

Kleine update:

De Krad New is afgewerkt en werd uitgevoerd als behorende tot de "Brigade Ramcke" welke deelnam aan de gevechten in Noord-Afrika.
Hij trekt de gesloten trailer.

Ramcke 1.jpg

Ramcke 2.jpg

Ramcke 3.jpg

Tamiya voorziet zelfs decals voor de helmen en vermits ik nog een tropenhelm liggen had ...
Op de achterbank ligt trouwens nog een "Feldmütze".

Ook de Krad Cable werd al afgewerkt en deze kreeg de kentekens van de 23 Panzer Division, Ukraïne, begin 1943.

23 PzD 1.jpg

23 PzD 2.jpg

Nog 3 te gaan ...

Kleine update:

De Krad New is afgewerkt en werd uitgevoerd als behorende tot de "Brigade Ramcke" welke deelnam aan de gevechten in Noord-Afrika.
Hij trekt de gesloten trailer.

Bekijk bijlage 442232

Bekijk bijlage 442233

Bekijk bijlage 442234

Tamiya voorziet zelfs decals voor de helmen en vermits ik nog een tropenhelm liggen had ...
Op de achterbank ligt trouwens nog een "Feldmütze".

Ook de Krad Cable werd al afgewerkt en deze kreeg de kentekens van de 23 Panzer Division, Ukraïne, begin 1943.

Bekijk bijlage 442235

Bekijk bijlage 442236

Nog 3 te gaan ...
Wat een mooie kollektie Erwin .Willy.

Heb er nog één afgewerkt maar de foto's vallen wat tegen.
Deze gaat het Püppchen kanon op ski's trekken en dus moeten we hiervoor naar de winter toe en naar Rusland. De gele Krad en het kanon hebben een witte wash camo gekregen welke zoals toen gebruikelijk was met de borstel werd aangebracht.
Tevens heb ik wat chipping toegevoegd waarbij ik gebruik heb gemaakt van de AK markers.

Het voertuig werd voorzien van markeringen voor de 9de SS tank divisie "Hohenstaufen" aanwezig aan het Russische front laat in 1943.
Heb ook een helm en wat munitie toegevoegd.
Zowel deze Krad als het kanon zijn beide modellen van Dragon welke gerestaureerd zijn.

Winter 1.jpg

Winter 3.jpg

Winter 4.jpg

Winter 5.jpg

Winter 6.jpg

De volgende wordt de Normandië versie met een open trailer met lading.

Kanon op ski's.
Nog nooit gezien maar wel logisch in die winters.
Mooi werk in ieder geval.

Ik beschouw de Krads als afgewerkt.
Mijn haat/liefde relatie met mijn AB bracht (nogmaals) een slechte verf job teweeg; het lukte mij niet om de Vallejo verf goed aan te brengen op de laatste modellen. Ik zal toch mijn technieken eens moeten verbeteren of herzien.

De namiddag zon lokte de modellen naar buiten voor enkele eindfoto's. Bij sommige modellen bracht ik enkele accessoires aan, anderen bleven origineel.

Cable 1.jpg

Cable 2.jpg

Cable 3.jpg

De Krad Cable kreeg enkele decals waarbij hij deel uitmaakt van de 23ste Panzer Division in Ukraïne, begin 1943. In de trailer heb ik enkele extra rollen met draad gelegd (sparebox en scratch).
Zoals eerder al uitgelegd is dit dus een kitbashing tussen een Tamiya basis en een Dragon opbouw.

Italy 1.jpg

Italy 2.jpg

Italy 3.jpg

Bij deze "Krad Püppchen" liep het dus mis met de AB en noodgedwongen ben ik dan maar teruggevallen op de AK markers.
De Tamiya Krad trekt een Püppchen kanon (Dragon). Vermits deze kanonnen slechts in beperkte tijd ingezet werden op enkele strijdvelden werd dit een Italië versie doch zonder eenheidskentekens. De decals kwamen uit de spares box.
Achteraan heb ik enkele kisten met raketmunitie geplaatst zoals geleverd in de Dragon kit.

Normandy 1.jpg

Normandy 2.jpg

Normandy 3.jpg

De "Krad Trailer" (Tamiya) werd een Normandië versie maar ook hier ging het fout met de camo door de AB en dus bleef deze noodgedwongen in zandkleur.
De open trailer ontving enkele jerrycans uit de spares box want deze uit de Tamiya kit zijn totaal onbruikbaar wegens gebrek aan details.
De Normandië Krad kreeg de decals van de 116de Panzer Division "Windhund" welke bijna totaal verwoest werd in de "Falaise pocket".

Ramcke 1.jpg

Ramcke 2.jpg

Ramcke 3.jpg

Dit werd uiteindelijk de "Krad New"; een Krad toebehorend aan de "Brigade Ramcke" in Noord-Afrika. Hij kreeg de gesloten trailer, een tropenhelm en een Feldmütze op de achterbank. Tamiya kit OOB.

Russia 1.jpg

Russia 2.jpg

Russia 3.jpg

Tenslotte nog een "Krad Püppchen" waarbij een Krad van Dragon herbouwd werd gekoppeld aan een ander Dragon Püppchen kanon op ski's.
Deze Krad is smaller dan de Tamiya versies. Als extra details plaatste ik de munitiekisten achteraan en een wit geverfde helm aan de zijkant.
Hij kreeg de decals van de 9de SS Tank Division "Hohenstaufen", Rusland, einde 1943.

In totaal dus 1 shelf queen Tamiya en 1 nieuwe kit Tamiya gebouwd en 5 oude kits (3 Dragon en 2 Tamiya) gerestaureerd.
Al met al nog zo slecht niet al zeg ik het zelf maar voorlopig geen Krads meer voor mij.

De basis ligt er toch goed op, Erwin? Hoe is het dan misgelopen met de airbrush, was de verf verouderd? Dit heb ik al meermaals meegemaakt met Vallejo. Het kan ook helpen om het voertuig af te plakken. Die met de markers kan je nog iets filteren met de airbush, volgens mij zie je dan minder het verschil in verfmethode. Wat me bij beide merken opvalt, zijn de zware spatlappen, ik hoop dat de nieuwe kit van Tamiya daar minder gewicht in de schaal gooit. Het is een mooie vergelijking, je ziet nu wel dat er bij Dragon zorg nodig is bij het loopwerk. Zal ik moeten onthouden.

Mijn haat/liefde relatie met mijn AB bracht (nogmaals) een slechte verf job teweeg; het lukte mij niet om de Vallejo verf goed aan te brengen op de laatste modellen. Ik zal toch mijn technieken eens moeten verbeteren of herzien.

Of eens een keer overwegen om een wat vriendelijker verf te gebruiken in de AB :-)

Kan begrijpen dat je nu geen krad meer kan zien, leuke modellen geworden.

Terug
Bovenaan