Hoofdsponsor

1/35 King Tiger Ardennen front [wip]

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Konigstiger85
  • Startdatum Startdatum
gisteren heb ik eens met pigmenten gewerkt en nu blijkt dat met white spirit alles er gemakkelijk terug af komt, is dat normaal ?
heb wel geurloos gebruikt .
zelf beetje research gedaan en ben nu aan het experimenteren, pigmenten in combinatie met vernis.
moet wel zeggen dat ik uiteindelijk blij was dat alles er gemakkelijk terug af ging, want was ni goed gelukt
 
Hey,

Als je pigmenten op het model aanbrengt dien je nadien er volledig van af te blijven. Pigmenten worden gebruikt, als je deze droog oplegt, als eindafwerking en dien je deze te fixeren met pigmentfixer van MIG, of andere vloeistoffen zoals white spirit, maar enkel op te brengen met een pipet of een fijne borstel erop deppen, zeker niet meer wrijven. Bij het fixeren gaat de pigment gelijk weg maar bij droging van de opgebrachte vloeistoffen komt dit nadien weer terug met een mooi stoffig uiterlijk. ;)
 
En niet te vergeten pigmenten breng je aan op een matte ondegrond.
 
vandaag klein beetje verder gedaan aan de details


attachment.jpg


heb eigenlijk nogal veel geëxperimenteerd, de fenders/wielen zijn het resultaat van pigmenten die ik heb willen fixeren met vernis,


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg

volgende op de lijst tracks roestig maken wat modder op lappen en er op monteren.
daarna mijn grootste schrik de commander en loader
 
Heb deze topic hier eens doorgenomen en wil toch iets vermelden.
1.Wat je spuitwerk betreft vind ik het voor je eerste model zeker niet slecht maar de hoeveelheid verf dat je spuit hangt wel af van de naalddikte maar ook van hoever je de naald naar achter trekt. Het zou me toch wel sterk verwonderen als er geen regelaar in het achterste gedeelte van je pistool zou zitten om de "trekverte" van je naald te regelen. check dat eens.

2. Wat zéér belangrijk is bij AB-werk is DE DRUK WAARMEE DE VERF UIT JE PISTOOL KOMT !!!!!!
Op hoeveel druk spuit je ? De primerlaag die ik spuit is een satin van Humbrol en dat spuit ik op 1 bar. De camoverven en andere verven zijn tamiya verdund 50/50 of 50/60 ( verf/isopropyl) en dat spuit ik op ten hoogste 0.8 bar.
Moest de druk van mijn compressor op 1.5 of 2 staan voor mijn tamiya dan heb ik het niet meer onder controle en krijg ik overspray en plasjes verf dat het geen naam heeft.

3. Proefstuk !! als ik begin te spuiten spuit ik altijd een proefstuk mee. voor mijn laatste heb ik er zelfs 2. daar probeer ik altijd eerst uit wat ik op mijn model wil spuiten. Start bij de primer, verven, vernis chipping enz.......... Gaat er iets verkeerd dan is het maar mijn proefstuk en is het mijn model niet. Een proefstuk vind ik zeer belangrijk voor de kleurenkeuze, camokeuze, filterkeuze, uitproberen chipping, wash plaatsen enz.
Is een proefstuk verloren tijd ? dat maak je uit voor jezelf , maar zoals in mijn geval heb ik al weinig tijd en wil een treffelijk model afleveren (omdat ik dat zelf wil é ) dus beter een proefstuk die je achteraf weer volledig afkuist dan een model waar je zelf niet van tevreden zijt.
mijn proefstukken zijn meestal panzerhull's van mislukte modellen, modellen die ik toch niet zal maken of gewoon stukken pvc.

4. Zoals Swaken en Ron hier gezegd hebben is het best om een pigmentfixer van MIG te gebruiken en de manier zoals uitgelegd door hen doe ik ook.
Vroeger gebruikte ik een gewone thinner maar ben daar van af gestapt.

5. Als je een model afwerkt neem je daar best je tijd voor, rustig en kalm en slaat het tegen dan is dat zo, gebeurd bij mij ook hoor , ge moet geen schrik hebben.
Doe het vooral stap voor stap easy on. Niet alles in 1 keer willen uitproberen. Per model eens iets nieuws uitproberen. Zo blijf je er fun in hebben en zal je een modelbouwer blijven en een goeie worden.
Qua verven, pigmenten, filters enz........ hou het kleinschalig. Ik zelf heb er hier maar een paar en niet de hoeveelheid zoals men altijd aanraad. Moest ik winkelier zijn zou ik ook proberen te verkopen.
Voor alle kleuren een filterkleur en een wash. Voor alle wereldplaatsen, jaargetijden en weertypes een filter en wash. Ja komaan zeg.....keep it simple.
Allez das mij gedacht é maar wil je alleen maar een beetje op pad helpen.

Zit je op FB ? dan moet je daar eens gaan zien naar groepen van modelbouw, tanks . Aangezien je toch een Tiger-fan zijt kan ik je alvast "Tigertracks" en "Tiger, kingtigers, jagdpanther panther and panzers, killers in the mist " meegeven.
 
Ik zou Famo hier willen bijtreden, want zoals ik het hier lees zal je stilletjes aan de pedalen verliezen (niet slecht bedoeld hoor)
Je zou het wat simpeler moeten houden in het begin, je model spuiten zoals je nu hebt gedaan (niet slecht voor je eerste keer)
nadat je wat hebt geoefend op een proefstuk zodat je weet wat je allemaal kan met je airbrush.
Daarna wat chips en krassen aanbrengen met een lichtere kleur dan je basiskleur. Hier een wash over en mooi inblenden,
dan nog een pinwash om je details mooi te laten uitkomen. Dat slijk en pigmentpoeders zou ik nog niet gebruiken want dit vraagt toch al enige ervaring.
En als laatste kan je met een grafiet potlood nog over de randen van je model gaan, dit geeft een speciale toets aan het model.
En zo kan je bij het volgende model een stapje verder gaan. Vele onder ons zijn al jaren bezig en zijn nog steeds bezig met de lat iets hoger te leggen,
dus je moet zeker niet bang zijn moest je model nog het hoge niveau niet halen, want Rome is ook niet in 1 dag gebouwd ;)

Allez dat is mijn gedacht hé

Veel suc6 nog

Grt
Danny
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de reacties jongens:D motiveert mij echt om beter te worden! had niet gedacht dat ik zoveel steun/raad ging krijgen toen ik mij aanmelden op het forum :D

wat mijn ab betreft aan de achter kant kan ik inderdaad mijn naald regelen, zet die zoveel mogelijk naar voor/dicht
denk inderdaad dat ik best eens wat proef stukjes zoek! want momenteel doe ik gewoon maar wat.

had het inderdaad veel simpeler moeten houden, maar ja liet mij nogal makkelijk mee slepen door al die "tutorials" op youtube.
voor mij volgend model ga ik zeker jullie raad op volgen!

heb hier direct weer een vraag , wat is het verschil tussen pinwash en gewoone wash?

ga direct eens gaan zien op fb sie

mvg steve
 
heb mij deze avond eens gewaagd aan mij eerste van de drie figuren in mijn kit.
had hier op het forum gezien dat sommige mensen hun figuren op champagne kurken bevestigen,
tijdens de feest dagen heb ik mij een voorraadje ingeslagen :wacko: :D!
voor mij basis kleur van het uniform heb ik gekozen voor "german grey" van vallejo dan nen wash erover,
voor de volgende stap ben ik nog aan het na denken wat het beste zou zijn?


attachment.jpg


ben begonnen met rood en zo verder gemixt met andere kleuren om soort vlees kleur te bekomen.
daarna met nen roest wash aangelengd met water schaduwen gedaan, en nog wat kleuren gemengd om high lights te doen
vind het resultaat niet slecht voor mijne eerste keer.
maar er scheelt (ontbreekt) toch iets aan! geen idee wat ik nog zou kunnen proberen



attachment.jpg
 
Gezichtje ziet er echt al goed uit als het gehele figuurtje van dit niveau is kan ik ni wachten op de volgende foto's 😉
 
Mooie koti en al een mooi hoofdje.
Let wel op welke camo of welk kleur uniform je gebruikt.
de koti met turretnr 555 was onderdeel van sPzAbt 502 tijdens de "slag om Berlijn". Onderandere, het 502e was het eerste battaljon dat een Tiger I ter beschikking had.
Ze hadden een mamoet op hun voertuigen als battaljon embleem.
Een van de bekendste commandanten was de Tiger ACE Otto Carius.
Doe zo verder man. Wird een prachtig vignet of dio.
 
dank u mannen :D
@ buzzy zou je mij eventueel kunnen zeggen welke kleuren(ral-nummers) ik daar voor zou nodig hebben ? want die camo ziet er inderdaad echt ferm uit !
ik heb geen idee welke ik daar voor zou nodig hebben
 
Steve ik wil nog eens terugkomen op je opmerking ivm pigment. Het is idd zo dat deze, wanneer je ze bevestigt met white spirit, opnieuw te bewerken zijn met eventueel white spirit om deze te verwijderen zelfs. Als je ze echt vast wil hechten raad ik aan om deze met wat plaaster te mengen, en wat acrylische hars. Deze droogt normaal droog en doorzichtig op, het plaaster zorgt voor volume. In sommige gevallen kan je het acrylische hars achterwege laten, zoals bv bij modderspetters e.d.

Een beetje zand en wat kleine steentjes staan ook niet mis in modder.

Daarnaast raad ik aan om steeds een laagje stof te spuiten op de plaats waar je de modder aanbrengt, dit toont veel realistischer en zorgt voor een betere overgang tussen modder en onderliggend model.

Kijk even naar de verschillende tonen modder en stof die ik hier gespoten heb, om daarna de modder aan te brengen met pigment en plaaster:

eerste laag stof met airbrush http://i.imgur.com/U5v48WY.jpg
tweede laag stof met airbrush (iets donkerdere modder kleur) http://i.imgur.com/ByKWo1f.jpg
eerste laag pigment met plaaster, zand en steentjes (lichterekleur)
spetters met airbrush en penseel http://i.imgur.com/8EYxuj1.jpg?1
tweede laag pigment met plaaster, zand en steentjes (donkere kleur) http://i.imgur.com/MAxhjrl.jpg
derde laag pigment met plaaster etc (donkerste kleur) http://i.imgur.com/ZLqxphd.jpg

let: tussen alle stappen in breng ik ook spetters aan zoals getoond met airbrush

aanstippen van de aangebrachte modder met droog pigment om betere overgangen te krijgen. http://i.imgur.com/AUV2FJF.jpg?1
wet effects en oil effects zorgen voor vette aflopers in het vuil rond de wielen en waar olie en vet aanwezig is, en natte modder waar water ophoopt http://i.imgur.com/AGgC0Xc.jpg

de belangrijkste tip die ik kan geven is dat je bij pigmenten best verschillende kleuren gebruikt, van donker naar licht, en deze op logische plaatsen aanbrengt (donker in hoeken en kantjes, midden en lichte tonen op uitstekende en zichtbare delen). Dit ook veel realistischer dan 1 kleur. Probeer voor afwisseling te zorgen. Hierbij is oefenen het belangrijkste.
 
bedankt voor de tips burglar!
ga dit in de toekomst zeker eens uit proberen
 
super bedankt voor de toffe reacties mannen!
hopelijk heb ik volgend weekend wat meer tijd om verder te doen

mvg steve
 
Terug
Bovenaan