Hey Wout, voor een deel heb je gelijk, zeker wat dat inzicht betreft. Een kleur "zien" is niet gemakkelijk. Aanvoelen of een kleur warm of koud is, is nog zoiets.
Met het hoofdstuk "huidskleur/vleeskleur" ben ik nu in olieverf begonnen. Ik heb geen tekst in de foto's geplaatst omdat ik zo goed als mogelijk wil proberen uit te leggen hoe ik met mijn verf omga.
De olieverftubes die ik tijdens deze sessie heb gebruikt zijn :
- ultramariine blue
- flaked white
- yellow ocre
- flesh ocre
- burn sienna
- burnt umber.
Ik gebruik deze kleuren middels onderlinge vermenging, zonder verdunner, puur dus.
Ze worden aangebracht met een fijn penseel, eerst lokaliseer ik de schaduwen zoals in de oogkassen, onder de oogleden, onder het jukbeen, langs de neusvleugels, onder de neustop, onder de onderlip. Ik mengde hiervoor ultramarine blue met flesh ocre, yellow ocre en een beetje wit. Het ultramarine blue is een koele blauwsoort, die zorgt dus voor een koele schaduwwerking. De meer belichte delen zoals op de oogkassen, langs de neus over de wangen, op het jukbeen...kregen een mengsel van flesh ocre, yellow ocre, een tikje ultramarine blue en burnt sienna, en een stevige dot wit. Daarna begin ik met een zeer proper, stofvrij penseel de overtollige verf voorzichtig weg te halen, zodat er een flinterdun laagje verf op de Humbrollaag achterblijft, ondertussen vermeng je subtiel en automatisch de verschillende vleeskleurtonen. Om deze sessie af te sluiten, deed ik bij het laatste mengsel nog wat extra wit om alvast wat hooglichtjes te plaatsen, louter om te lokaliseren, niets is nu al klaar of definitief. Het is een aanzet van schaduwen, licht en hooglicht waarmee ik nog alle kanten uit kan wat fijn afstemmen betreft.
Spijtig genoeg kan ik niet fotograferen tijdens het schilderen, concentratie is geboden en dan kan ik niet alles tegelijkertijd.
Groeten en tot sessie twee van het gelaat.