Maerlandt, allereerst u eventjes bedanken voor de leuke reactie, bij deze.
Wat de buste betreft, die is klaar, maar nu moet ik wachten tot het weer wat meezit voor enkele leuke eindfoto's.
Omdat het schild het laatste was welk ik moest afwerken en inlijmen heb ik vandaag niettemin twee foto's genomen.
De rugzijde van het schild. Om de krassen en verwerking te bereiken, ging ik als volgt te werk.
Eerst bracht ik met de airbrush een laag Tamiya Clear op, zodat ik probleemloos een vuile wash kon plaatsen (olieverf burnt umber + ultramarine blue + white spirit). Na een tiental minuten indrogen, tamponneerde ik met een zacht penseel de penseelstreken weg, gevolgd door het bewerken van deze laag met een tandenstoker en de steel van een penseel (de standenstoker wreef ik niet met de punt maar met de zijkant over het schild, net als de steel van het penseel).
Ik beoogde daarmee de nodige krassen en verwering.
Na een aantal dagen goed drogen, zette ik er vandaag een nieuwe laag overheen, ditmaal een transparante Vallejo matte vernis. Deze droogde ik handdroog met de haardroger. Er ging opnieuw een olieverfwash van de eerder vermelde samenstelling overheen, welke opnieuw na 10 minuten bewerkt werd met wattenstaafjes, ditmaal rigoureus omdat het de bedoeling was hier en daar door de Vallejo te wrijven, enige gelaagdheid in de verwering is het resultaat.
Heel misschien probeer ik nog een drybrushing uit op het kruis en de vale achtergrond.
Ik hoop eindfoto's te kunnen maken want dat betekent het einde van dit overigens zeer leuke project, de bust is een droom om te schilderen.
Groeten Gunit.