Yves, eigenlijk is het omdat ik zo voorzichtig ben, dat ik zoveel laagjes leg, dan kan ik het niet ineens verkwanselen (want dat is ooit gebeurd).
Pascal, ja de hond, als daarmee alles weer oké is, wordt de rest bijzaak.
Filip, dank je man !
gonsken, een gewone sjablonenplaatje waarmee kinderen op school moeten werken. Super effectief.
Haddewade, altijd welkom, wat je kan meepikken is mooi meegenomen.
Wat ik nu toon, is iets waar ik steeds graag over lees, want des te meer techniekjes je kent en kan toepassen, zoveel beter zal het resultaat zijn. Ik ben ervan overtuigd dat het 'm in de laagjes zit, ook bij het aanbrengen van droge zand- en moddereffecten.
Daarom schrijf ik dit graag uit, omdat er iemand misschien iets aan heeft.
Eerst bevochtigde ik de flanken met water, niet kletsnat, gewoon vochtig.
*Mengsel dat ik geprepareerd had : acrylic resin (wordt keihard, pigmenten worden verzegeld) + zandkleurige pigmenten + beetje pleisterpoeder voor een minimum aan textuur. Viscositeit : een beetje blubberig. Een dessertlepel voor de ganse lower hull is meer dan genoeg. De pigmenten zijn verschillende kleurtonen die niet tot een uniforme kleur kapot gemengd worden.
Het mengsel werd dan dmv. een zachte borstel aangebracht in de nog vochtige drager (flank + fender, één zijde per keer voor goede controle).
Er werden met verschillende penselen, borstels verticale aflopers in de nog natte laag getrokken, waardoor het rood weer begon door te schemeren en er transparante en dichtere laagjes verschenen. In deze laag moet je niet te lang zitten klooien want dan doe je meer kapot dan je wil.
Na droging bracht ik nog een beetje van de mix aan in de hoeken waar de fenders aansluiten op de lower hull. Daarin tamponneerde ik droge zandpigmenten om opgehoopt zand te simuleren.
De verenstellen zijn echte vuilvangers dus daarop legde ik ook wat extra drek, al zie je er niks meer van als de wielen erop staan.
Raar dat de drek er op de foto bruinrood uitziet, terwijl het vaal zandkleurig is. Het licht was niet optimaal (daarom alleen zou ik al verhuizen naar andere oorden !).
Als morgen alles goed uitgehard is, kan ik dit deel van de werken afronden.
Groeten.