@Beyond: dat is inderdaad ook nog een optie. Ik denk, nu ik me had voorgenomen dat ik alleen dingen zou aanpassen als ze niet veel tijd kosten en relatief veel 'opleveren', dat ik dat maar niet doe nu blijkt dat de bladveren aan die kant niet goed te zien zijn (althans het midden niet) en ik aan de andere kant kan volstaan met vervuiling. Maar bedankt voor de op zichzelf genomen goede tip.
@Marc: ik kan me niet goed indenken wat je bedoelt. Maar in ieder geval is het opgelost.
@Stevenvd: inderdaad, heel erg mooi, maar voor een ander project. Ik zou het normaal gesproken altijd doen, maar deze is eens als OOB bedoeld en daar ben ik toch al weer dingen aan gaan toevoegen...
@Anvaco: merci, start er anders ook mee dan gaan we gezellig simultaan bouwen!
13. Jullie zijn er nu getuige van dat ik een volkomen overvloedige hoeveelheid plaatjes post van het strak maken van een dieseltank. Deze bestond oorspronkelijk uit twee onderdelen. Daar ontstaat natuurlijk een onderdeelbrede streep door en die moest weg. Omdat ik hierboven toch een paar commentaren las van mensen die het instructieve prettig vinden, omschrijf ik hier stap voor stap hoe ik de streep heb weggehaald.
Ik begon met het aan elkaar plakken van de twee onderdelen met Humbrol liquid poly: beide onderdelen op de hechtingen goed insmeren zodat er een sterke band ontstaat. Daarna goed laten drogen en vervolgens over het 'litteken' nog een laagje liquid poly. Zorg ervoor dat je niet met je vingers aan dat spul zit, want het plastic smelt en je krijgt zo vingerafdrukken. Mocht dat gebeuren, maak er dan een zogenaamde 'deuk' van in de tank. Vervolgens ga je schuren met zo'n schuurdingetje zoals je het op de foto ziet. Zo kun je mooi met de curve meeschuren.
14. Op de foto zie je al een stukje dat geschuurd is. Het linker kwart is nog oorspronkelijk, zie hoe lelijk de naad is.
15. Na alles te hebben gladgeschuurd, blijven er ondanks de vullende lijm toch nog minimaal dunne 'haarscheurtjes' over. Die worden grotendeels gevuld met Mr Surfacer korrel 500 (een product van Mr Hobby). Gewoon opbrengen met een kwast, geen druipers achterlaten.
16. Vervolgens schuren met korrel 1.000 en vervolgens korrel 2.000, droog.
17. Om te kunnen spuiten, heb ik de dieseldop vastgeplakt (secondelijm) aan een stukje sprue. Dat werd mijn handvatje. Ik heb de tank vervolgens (omdat er nog steeds lichte tekenen waren van de breuklijn) vier lagen Mr Surfacer 1500 gegeven met de airbrush. Ik heb gewerkt met een mengsel van 2/3 verdunner en 1/3 Mr Surfacer.
18. Na de vierde laag heb ik de tank geschuurd met korrel 1.000 en vervolgens korrel 2.000, deze keer nat.
19. En dan is de streep weg!
20. Denk ook aan de voor- en achterkant van de tank.
21. Met twee laagjes primer (Vallejo Surface primer 73.605, roodbruin, klein beetje verdunner) is er van de oorspronkelijke tweedeling niets meer te zien. De naad liep ter hoogte van de dieseldop, zie foto 13 hierboven.
Dit hele geintje heeft ongeveer 5 uur gekost. Bij de meeste bouwverslagen die ik van de Krupp heb gezien, heeft men deze moeite niet genomen maar ik vind het resultaat meer dan de moeite waard.
Totaal bestede tijd tot nu toe: 13 uur
@Marc: ik kan me niet goed indenken wat je bedoelt. Maar in ieder geval is het opgelost.
@Stevenvd: inderdaad, heel erg mooi, maar voor een ander project. Ik zou het normaal gesproken altijd doen, maar deze is eens als OOB bedoeld en daar ben ik toch al weer dingen aan gaan toevoegen...
@Anvaco: merci, start er anders ook mee dan gaan we gezellig simultaan bouwen!
13. Jullie zijn er nu getuige van dat ik een volkomen overvloedige hoeveelheid plaatjes post van het strak maken van een dieseltank. Deze bestond oorspronkelijk uit twee onderdelen. Daar ontstaat natuurlijk een onderdeelbrede streep door en die moest weg. Omdat ik hierboven toch een paar commentaren las van mensen die het instructieve prettig vinden, omschrijf ik hier stap voor stap hoe ik de streep heb weggehaald.
Ik begon met het aan elkaar plakken van de twee onderdelen met Humbrol liquid poly: beide onderdelen op de hechtingen goed insmeren zodat er een sterke band ontstaat. Daarna goed laten drogen en vervolgens over het 'litteken' nog een laagje liquid poly. Zorg ervoor dat je niet met je vingers aan dat spul zit, want het plastic smelt en je krijgt zo vingerafdrukken. Mocht dat gebeuren, maak er dan een zogenaamde 'deuk' van in de tank. Vervolgens ga je schuren met zo'n schuurdingetje zoals je het op de foto ziet. Zo kun je mooi met de curve meeschuren.
14. Op de foto zie je al een stukje dat geschuurd is. Het linker kwart is nog oorspronkelijk, zie hoe lelijk de naad is.
15. Na alles te hebben gladgeschuurd, blijven er ondanks de vullende lijm toch nog minimaal dunne 'haarscheurtjes' over. Die worden grotendeels gevuld met Mr Surfacer korrel 500 (een product van Mr Hobby). Gewoon opbrengen met een kwast, geen druipers achterlaten.
16. Vervolgens schuren met korrel 1.000 en vervolgens korrel 2.000, droog.
17. Om te kunnen spuiten, heb ik de dieseldop vastgeplakt (secondelijm) aan een stukje sprue. Dat werd mijn handvatje. Ik heb de tank vervolgens (omdat er nog steeds lichte tekenen waren van de breuklijn) vier lagen Mr Surfacer 1500 gegeven met de airbrush. Ik heb gewerkt met een mengsel van 2/3 verdunner en 1/3 Mr Surfacer.
18. Na de vierde laag heb ik de tank geschuurd met korrel 1.000 en vervolgens korrel 2.000, deze keer nat.
19. En dan is de streep weg!
20. Denk ook aan de voor- en achterkant van de tank.
21. Met twee laagjes primer (Vallejo Surface primer 73.605, roodbruin, klein beetje verdunner) is er van de oorspronkelijke tweedeling niets meer te zien. De naad liep ter hoogte van de dieseldop, zie foto 13 hierboven.
Dit hele geintje heeft ongeveer 5 uur gekost. Bij de meeste bouwverslagen die ik van de Krupp heb gezien, heeft men deze moeite niet genomen maar ik vind het resultaat meer dan de moeite waard.
Totaal bestede tijd tot nu toe: 13 uur