Hoofdsponsor

1/24 Krupp Titan [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
Dank je Dikkie Dik, als je hier nu een dagje eerder mee gekomen was :D

Naar de link die jij nu post, ben ik een paar weken op zoek geweest. Ik heb hem in 2011 bekeken, heb toen notities gemaakt maar kon hem anno 2014 niet meer vinden. Via een Duitstalig forum er toch weer op uitgekomen. En nu heb ik een uur geleden al die foto's gedownload al. Daar komt ook de link naar de Kevermotor-foto's vandaan die ik zojuist in een tweetal topics postte. Ik heb de site vannacht herontdekt.

Wat dus niet wil zeggen dat ik je niet hartelijk bedank voor de link, maar als je hem gisteren had gepost had ik de auto gepakt en was ik je hoogstpersoonlijk een bosje bloemen komen bezorgen :) Je ziet, dat ik nogal blij was om de website opnieuw te zien na 3 jaar...
 
39. Tijd voor stap 1 van het schema. Deze is volledig afgerond. Allereerst worden de twee tankjes aan elkaar verlijmd.

15812904145_263a6a692f_c.jpg

40. De steunen voor de cabine zijn bevestigd. Goed dryfitten, want de pasvorm is niet ideaal. Tip: bevestig ze kort na elkaar, om ze nog te kunnen uitlijnen ten opzichte van elkaar.

15627080949_c179cea335_c.jpg

41. Op de onderstaande foto staan twee onderdeeltjes die vastgekleefd moeten worden. Ik weet niet goed wat het voor iets is, maar wat ik wel weet is dat er op onhandige plekken sink marks zitten. Ik had geen zin in secondelijm (eeuwen vijlen bij zo'n klein onderdeeltje) en ik had geen zin in milliput (24 uur wachten voor het geschuurd kan worden) en omdat het allemaal niet zo nauw kwam met dit onderdeeltje qua mogelijke lijntjes, heb ik het gevuld met Vallejo putty. Het probleem is, dat dit krimpt bij het drogen. Ik heb het overvloedig aangebracht en later bijgewerkt (zie foto hierna), het kwam er beter uit dan ik had verwacht.

15628058070_d8811971f9_c.jpg

42. Een stuk verderop in de bouwinstructies zie je de balken voor de vrachtwagenopbouw staan. Deze kunnen al bevestigd worden (nog niet de dwarsbalken, want die zouden hinderen bij het airbrushen). Ik had gelezen dat er grote problemen waren met het uitlijnen van de dwarsbalken, maar ik heb daar zelf in het geheel geen last van gehad. Je moet dan wel goed van tevoren weten wat je doet. Te beginnen met het wegschuren van de sink holes in de balken. Doe dit voordat je beide delen aan elkaar lijmt, zo kun je makkelijker schuren. Er hoeft maar weinig te worden weggeschuurd.

15628056130_49f17d9e09_c.jpg

43. Het waslijntje.

15814460252_cabe952dcd_c.jpg

44. Bij het vastlijmen is het verstandig om alvast de dwarsbalken los te knippen en in positie te zetten. Zo kom je erachter dat de langsbalken het beste zo veel mogelijk naar de buitenkanten kunnen worden gepositioneerd. Het voorkomt de problemen waar in andere bouwverslagen van de Titan zo over wordt geklaagd.

15627715057_71e4617c28_c.jpg

45. En wat zou deze bouw zijn zonder het nodige vijl- en schuurwerk? Bij twee van de zes bevestigingspunten moest er worden gevijld. De andere vier zaten goed. Ik snap wel wat er bij die andere bouwprocédés gebeurd is: men heeft dat vijlen niet nodig gevonden en de balken meer naar het midden geplaatst. De tekening sluit het een noch het ander uit. Dryfit doet dat wel.

15814453542_0cb90efa20_c.jpg

46. Hoewel het allemaal goed vast zit, nog maar om het af te maken een lijntje lijm in de kier tussen de twee balkdelen, en dan weer een rijtje wasknijpers.

15627723457_5208b94119_c.jpg

47. Actiefoto van tegelijkertijd horizontale- en verticale bevestiging.

15627500588_fc20f53f15_c.jpg

48. En ten slotte, de verticale bevestiging van de linkerrij.

15627740707_2bf18dda7f_c.jpg

49. De opbouw zit met vier klemmen aan het chassis vast. De twee voorste moesten flink worden bijgevijld, want anders konden ze niet verticaal worden geplaatst. De rechter moest op twee kanten worden gevijld, anders paste hij niet langs de dieseltank.

15811039901_418e24a0e3_c.jpg

50. De klemmen moeten goed vast zitten.

15812917365_2875705dd2_c.jpg

51. Ik heb de opbouwbalken niet gelijk gevijld, laat staan gevuld. Veel te veel werk, je ziet er nauwelijks iets van en wat je ziet lijkt niet alsof het niet zou kloppen. Ik heb een opstellinkje gemaakt met de dwarssteunen, de opbouwplaat en een prop voor de bak (het blauwe mesjesafvaldoosje). Alleen onder deze hoek (die je echt moet zoeken) is er iets te zien. Prima zo, ik kan niet zien dat er iets verkeerds zit. Bij een preciezere bouw zou ik proberen een afspraak te maken met de eigenaar van de enige nog rijdende Krupp Titan, er naartoe rijden en zelf foto's gaan maken, maar zoals gezegd is dat hier niet de bedoeling maar gaat het nu slechts om de lol van de bouw.

15814480332_a061b52624_c.jpg

52. Zo ziet het er voorlopig uit (opbouwdelen nog niet vastgelijmd).

15193476563_d70c7ee4e2_c.jpg

53. Terug naar die gevulde stukjes van net. De Vallejo bijwerken doe ik op het ene onderdeeltje met een flexibel schuurpapiertje:

15193477053_115a891a69_c.jpg

53. En bij het andere onderdeeltje doe ik het met een mesje, wat water en een vinger (Vallejo Putty is op waterbasis en laat zich vervormen, verwijderen en glad maken met water). Dit onderdeeltje is niet recht en laat zich daarom niet makkelijk schuren.

15192961214_1f784537ac_c.jpg

54. Zie hier eens een bladzijde van de bouwinstructies. De bouwboekjes van Revell in 1998 zagen er niet veel anders uit dan hoe ze er heden ten dage uit zien. Dit is trouwens een kopie, het origineel wil ik graag in goede staat houden. Als ik een onderdeeltje heb bewerkt, maak ik het bolletje met een stift blauw. Zo kan ik in één oogopslag zien waar ik ben.

15812931985_333ee0fabf_c.jpg

55. Uiteindelijk is het chassisdeel klaar om te worden geprimed en verder geschilderd en verweerd.

15627525048_107362b362_c.jpg

Totaal bestede tijd tot nu toe: 23 uur
 
Go Roy, wat ne duidelijke uitleg. Tìs alsof we bij U thuis op uw vingers staan te kijken.

Er iets van leren doen we zeker.
 
Go Roy, wat ne duidelijke uitleg. Tìs alsof we bij U thuis op uw vingers staan te kijken.

Er iets van leren doen we zeker.
Ja dat is ne krak he ik ben blij dat we zo iemand op ons forum hebben , daar kunnen we lekker van leren he
Marc
 
@Fredv: dank je wel, ik vind het altijd leuk om dingen te beschrijven. Misschien kun je dit bouwverslag het beste zien als een stap-voor-stap plan van hoe ik een model bouw, eigenlijk enerzijds een soort inleiding tot modelbouw voor sommigen en een bespreking van bepaalde enigszins gevorderde technieken voor anderen. Als het bouwverslag zo wordt beschouwd, is mijn missie geslaagd. Het is soms wel een beetje langdradig, maar daardoor wel vrij volledig. Misschien voor sommigen iets voor als ze eens een uurtje niets te doen hebben en een bouw in vogelvlucht willen volgen, dan kunnen ze dit topic lezen. Tot die tijd kunnen ze bijvoorbeeld de foto's doorbladeren.

@Marc: merci weerom, en hetzelfde geldt voor jouw bouwverslagen. Daar heb ik ook al het nodige van geleerd. Op een forum als dit leert iedereen van elkaar, zelfs de grootste kunstenaars onder de bouwers kunnen denk ik nog wel iets leren van degenen die nog niet zo lang bezig zijn, al is het maar omdat de mensen die nog niet lang bezig zijn zich met een ander vakgebied bezig houden en omdat iedereen de hobby anders uitoefent en andere technieken heeft.

56. Stap 2 van mijn bouwplan is het afplakken van de plekken waar de dwarsbalken moeten komen. Ik heb alleen de verticale delen afgeplakt, bij de horizontale delen denk ik dat ik er last van zou kunnen hebben met het airbrushen. Op die plekken haal ik de verf wel weg met een mesje. Voor de verticale deeltjes heb ik afplaktape van een halve millimeter breed gebruikt. Deze is te verkrijgen bij de verfspeciaalzaak.

15630307530_77c1e076a0_c.jpg

57. Stap 3, de voorste wielophanging. Er moest veel flash worden verwijderd helaas. Bij stap 16 moesten de wielplaten worden genesteld in twee holtes, terwijl de wielen vrijelijk moeten kunnen blijven bewegen (=bij het sturen). Ik heb zelfs hier liquid poly gebruikt (hoewel het vloeibaar is en zich makkelijk verspreid, waardoor het risico ontstaat dat alles in elkaar samensmelt). Het is goed gegaan, waarbij wellicht heeft meegewerkt dat ik om de halve minuut de stuurbeweging heb nagebootst. Gangbaar blijven houden dus, en dat tien minuten volhouden.

De gaatjes in de stang die beide dragers met elkaar verbindt, moeten iets worden verwijd. Dit kan met een boortje, maar makkelijker en sneller is het te doen met een mesje dat je tussen je vingers ronddraait in het gaatje.

15629349459_351caf313a_c.jpg

58. Het stukje dat ik op de foto hieronder tussen mijn vingers heb, moest iets naar binnen worden gebogen. Hetzelfde aan de andere kant. De reden hiervan is, dat de voornoemde stang een of twee millimeter te kort is. De wielen moeten evenwijdig aan elkaar staan, het is zaak dat op dit moment goed te testen.

15816723142_562e64862a_c.jpg

59. Een nieuwe testfit met het gerede voorste ophangingsgedeelte. En wat heb ik nu... de veren staan een millimeter of twee te dicht bij elkaar. Huh, ik had dit toch getest? Dit toont het nut van testen en blijven testen. Ik heb de veren iets verbogen, opnieuw lijm ertussen, en ze staan weer goed. Het was geen ramp geweest als ik dit niet had gezien, maar dan had er bij het bevestigen (dit gebeurt pas na het schilderen en verweren) onnodig (zij het lichte) spanning op het chassis gestaan. Ik probeer die spanning altijd zo veel mogelijk te voorkomen, de dingen kunnen het beste probleemloos in elkaar sluiten dan gaan ze ook niet zo snel wringen / kapot.

15629350439_040ca42d15_c.jpg

60. En dan nog een fout van mijn kant... dacht ik dat ik met deze ophanging klaar was, bedacht ik me dat ik op het laatst niet goed had gekeken of de verbindingsstang voor de sturing goed was geplaatst. Met het testen wel, vóór het buigen van de draagstukken ook, maar daarna iets te snel geweest en vastgemaakt (schroevendraaier in de vlam van een gasaansteker, 20 seconden heet laten worden, en kopje smelten). Maar de stang zat dus verkeerd om. Ik had geluk en kon de smeltkop met een tangetje deels ongedaan maken, de stang opnieuw plaatsen (er zit een klein uitstulpinkje voor de stuurstangbevestiging) en de kopjes -ditmaal definitief- wederom smelten.

15630305440_c389cce489_c.jpg

Totaal bestede tijd tot nu toe: 26 uur
 
Roy je hebt de gave ...een hele goeie modelbouwer te zijn...maar je hebt zeker de gave..en de vriendelijkheid om dit met ons op een zeer edukatieve wijze te dele waar voor dank......En ook altijd op dit forum...dat de ervaren bouwers blijven beseffen dat menig beginner...hier een zetje in de rug kunnen gebruiken...is het vandaag de volgende aflevering van dit prachtig projekt..mijne cursusblok ligt klaar zele....;););)
 
@Spaander: dank je wel voor de mooie woorden. Ik moet zeggen, dat het zo uitgebreid fotograferen en beschrijven ook voor mezelf voordelen heeft. Soms zie ik op foto's dingen die niet helemaal naar mijn gading zijn. Foto's bekijk je toch anders dan het model in real life. Een goed voorbeeld is de laatste foto hierboven (nummer 60), daar zag ik dat ik een bout niet mooi had geschuurd (de voorste bouw op de bladveren). Dit is inmiddels hersteld.

###

Ik heb vandaag een tweede Hanomag trailer weten te bemachtigen, iets wat me tijdens Telford twee weken geleden niet is gelukt. Ik heb daar de beurswinkels tweemaal afgelopen maar kon toen slechts één trailer vinden. En ook op het net zijn ze moeilijk te vinden, ze zijn zeldzaam en duur. Ik heb een deal gemaakt met nog een Titan erbij, als er nog iemand interesse heeft mag de Krupp voor 35 euro + verzendkosten weg.

Tot 1955 mochten de vrachtwagens twee trailers trekken. Daarna werd het verboden. De Krupp werd gebouwd vanaf 1950, dus dat kan prima. Revell geeft het, in de handleiding van de Hanomag, ook als suggestie. Slimme jongens daar ;)

Het komt er ongeveer zo uit te zien (zij het dat je op de foto een Büssing ziet):

image.jpg


Ik zou hier niet graag een doodlopende weg mee inrijden.

Verder heb ik vandaag een afspraak gemaakt om een verweerd, vervuild rood chassis te fotograferen. Die kleur wordt tegenwoordig niet meer gebruikt, dus het is nog niet zo makkelijk om een exemplaar te vinden. Ik ga de foto's gebruiken om me te inspireren bij de verwering.
 
61. Een stukje van stap 3 was nog niet klaar, het stuurhuis. Dit is in elkaar gelijmd maar moet daarna strak gemaakt worden, dus op het lijstje erbij gezet.

Een van de sprues is van een merkwaardige plasticsoort, die nogal korrelig is en waarbij niet goed kan worden gezien wat je geschuurd hebt. Op de volgende foto is een deeltje te zien met de plek waar de twee mallen tegen elkaar kwamen nog duidelijk zichtbaar; toch is dit volkomen glad. Laat hier niet je zicht maar je tast het werk doen.

15208385464_90dd3a2e8d_c.jpg

62. Tijd voor stap 4, het bouwen van de subassembly op plaatje 28 (de uitlaat) en het boren van het gaatje. Te beginnen met het verwijderen van de gietnaad en de ejector pin marks.

15642960468_871e57b067_c.jpg

63. Als dat klaar is, een puntje drukken met een markeerpen (te koop bij de bouwmarkt) zodat het boortje grip heeft.

15828370615_590235783c_c.jpg

64. Ik heb het gaatje uitgeboord tot ongeveer 2 centimeter diep. Daarna uitgevijld met een ronde vijl en ten slotte afgewerkt met het boortje. Dit is in totaal ongeveer 3 kwartier werk als je het zuiver wilt doen, de randen dun wilt krijgen maar geen schade wilt veroorzaken. Althans, voor mij was dat 3 kwartier werk, ik weet zeker dat het sneller kan.

Om je handen vrij te houden, kun je het beste een bankschroefje te gebruiken. Ik had er eentje dat 2 euro kostte, deze is een stuk duurder namelijk 3 pond maar deze is volledig van metaal; gekocht op Telford twee weken geleden :)

15826478051_002c0ab75b_c.jpg

65. Hier het gerede gaatje en het tweede deel van de uitlaat bevestigd.

15829930432_b987a754e8_c.jpg

66. Ik ben niet de enige die het steuntje voor de besturing verkeerd om monteerde (althans, volgens de instructies). De bouwer van het eerste exemplaar had hetzelfde probleem :)

15826482511_f61d0c16b1_c.jpg

67. Stap 5, de dwarsbalken. Bij het wegschuren van de ejector pin marks komt er een hoop plastic vanaf...

15208390324_929eaaeffd_c.jpg

68. Ik kreeg de vraag hoe liquid poly aan te brengen. Ik heb een foto gemaakt van hoe het eruit ziet net voor het bevestigen, op onderdeeltjes waar je het goed kunt zien. Gewoon de twee onderdeeltjes insmeren waar ze elkaar gaan raken, niet te dik maar ook niet te dun, vijftien seconden wachten of zo, en dan bevestigen. De plaatjes die je op de foto ziet hebben op de glanzende plekken zo'n laagje gekregen. Een half uur na het samenplakken zitten ze zo stevig vast, dat je ze niet meer los krijgt.

15643529230_3759d9733d_c.jpg

69. En dan stap 6, de wieltjes.

15643213717_8f150af760_c.jpg

Totaal bestede tijd tot nu toe: 31 uur
 
Dat is inderdaad nog een achterliggende reden, nu je het zo zegt.

Maar niet de oorspronkelijk gedachte hoofdreden.
 
Dat komt al een stuk dichter in de buurt en dat ga ik inderdaad doen (vliegtuigbouwer van oorsprong he... 'weighted wheels'), maar is evenmin de hoofdreden.
 
En dat de vrachtwagen dan een stuk stabieler staat, ook al niet. Hoewel dat duidelijk het geval is, ik ben nu bezig met de wielen en als die vrij zullen ronddraaien wordt het vrij gammel (hoewel dat ook wel weer bij te vijlen valt natuurlijk), het is geen speelgoed dus voor mij mag het vast zitten.

De hoofdreden is wat lastig te raden, maar komt vanzelf naar boven wanneer ik ga schilderen. Ik zal dan een, zelfs naar maatstaven van mijn voorgaande posts zeer uitgebreide, toelichting geven van wat ik ga doen met deze Krupp en haar twee aanhangers.
 
Roy weer een prachtige aanvulling van deze zo intressante topic...en ja het misterie van de wielen :8:8:8:8:8
We zullen het zeker gaan zien ...wanneer je,je verfpistooltje ter hand neemt8)8)8)...ik ben heeeeeel nieuwsgierig wat er komen gaat....:):):)
 
Ik ook heel nieuwsgierig , de rest dat ik te zien krijg is bij onze Roy dagelijkse kost " voor hem he " Het lijkt als ik uw verslag lees ik op de een of andere cursus zit , maar dan een leuke en het rare is dat ik het goed versta en dat maakt het dan eens zo leuk
Ik zie er naar uit naar het vervolg
Marc
 
@Beyond, @Spaander, @Marc: ik ben minstens zo nieuwsgierig als jullie, maar dan naar het antwoord op de vraag of het zo gaat worden zoals ik het in m'n hoofd heb.

@Marc: ik ben blij dat je het leuk vindt om mijn posts te lezen en dat het allemaal goed begrijpelijk is beschreven kennelijk, maar als het op een bepaald punt te belerend overkomt mag je het me zeggen, dat is nooit de bedoeling. Ik heb niet de illusie dat ik een betere modelbouwer ben dan de andere leden van dit forum, wel is het zo dat ik vaak goed nadenk bij wat ik doe en dat ik het leuk vind om kennis te delen ook al weet ik dat anderen die kennis vaak al hebben.

Voordat ik verder ga met het bouwplan, even dit: de naam van deze vrachtwagen is "Titan" en die naam is niet willekeurig gekozen. Het was destijds de grootste, meest imposante vrachtwagen die op de markt was. Nog steeds zijn mensen onder de indruk als ze hem (het enige regelmatig rijdende exemplaar, van Expedition Hoffmann) zien staan. Een persoon van gemiddelde lengte is net zo hoog als de bovenkant van de motorkap...

Ik heb een wiel en het chassis eens naast dat van een Volkswagen Kever gelegd, allebei in schaal 1/24. Dat zegt genoeg denk ik:

15656243160_59253573bc_c.jpg

70. De eerste sprues zijn voor driekwart leeg. Tijd om stukken sprue af te knippen en weg te gooien. Ik heb een aantal lange stukken afgeknipt en in mijn reserveonderdelenbak gegooid, je weet maar nooit wanneer je stretched sprue nodig hebt.

15842964332_402f616078_c.jpg

71. Een cardanas met gietnaad en eentje zonder. Dit om aan te geven hoe slordig het eerste staat. Het volledig gietvrij maken van zo'n onderdeel kost ongeveer een kwartier, maar het is echt de moeite waard. Met dit soort ronde onderdelen gebruik ik een mesje om de gietnaad weg te schrapen en daarna een schuurstick om de ronde vorm weer mooi terug te krijgen. Begin met het mesje bij de kruiskoppelingen, verreweg het meeste werk. Als je daarmee begint, kun je de gietnaadlijnen over de as gebruiken als checkpoint van waar de gietnaad op de koppelingen zat. Zijn de koppelingen volledig schoon, verwijder dan de gietnaden over de assen.

Overigens is de volgende foto weer een bewijs waarom het goed is naar foto's te kijken. Ik was er toch zo van overtuigd dat ik elk naadje weg had gehaald... toch niet dus! Het resterende naadje (rechts) is inmiddels verwijderd.

15221324634_674a5c9f42_c.jpg

72. En klaar.

15817760896_028baa89d5_c.jpg

73. Een verzamelingetje attributen: vier remstangen, de claxon en de radiateur.

15817764996_5b3475f4f6_c.jpg

74. Da's nou jammer, de koppelpin-hendel blijkt op de sprue afgebroken. Dit is misschien gebeurd tijdens het schoonmaken van de sprue.

15842961282_a071ccdfaa_c.jpg

75. Dit is snel opgelost met een stukje 0,5 mm. koperdraad, een buigtangetje, een kniptangetje en het oude hendeltje als voorbeeld, enerzijds...

15656241430_9596e72ac3_c.jpg

76. ...en een 0,5 mm. boortje anderzijds.

15221329234_9b97907128_c.jpg

77. Het koper wordt in het plastic bevestigd met een druppeltje secondenlijm. Bijkomstige voordelen van dit nieuwe constructietje zijn, dat het steviger is en niet zal afbreken of buigen, dat er geen gietnaadje weg te werken valt, dat de hoek scherper is en dat dat het mooi rond is.

15657582289_1b56f504f7_c.jpg

78. Ik kreeg ineens het idee om liquid poly te gebruiken als een soort verkapte putty voor samen te plakken onderdelen. Beetje putty opbrengen, de onderdelen op elkaar inschuren en het schuursel (=fijn plasticpoeder) gebruiken als substantie, samen met de liquid poly, om te vullen. Het werkte in theorie goed, in de praktijk tot op zekere hoogte ook. Ik ga hier nog meer mee testen, voorlopig is mijn conclusie dat je niet teveel lijm moet gebruiken omdat je anders het risico loopt dat het een rommeltje wordt. Op de onderstaande foto is het rechterdeel op die wijze gevuld. Sommige stukken zitten volkomen en naadloos dicht; succesvol dus, lijkt het. Andere stukken hadden nog kleine putjes, wat door de kleverigheid van de lijm kan komen of gewoon doordat de putjes er al zaten. Dit was wel de plek waar wat meer lijm zat, vandaar dat ik het de volgende keer met wat minder lijm ga proberen. Als dit werkt, is het een wel heel eenvoudige oplossing voor vullen van haast onzichtbare naadjes.

15656073088_4bcdf7b8ef_c.jpg

79. Waarom ik toch twijfel is, dat ik vervolgens met enkel een schuurstick een soortgelijk resultaat bereikte. Op de volgende foto zit alles dicht en zo te zien en te voelen volkomen naadloos. De reden dat dit zo goed dicht zit is overigens wél weer liquid poly: ik had beide helften goed ingesmeerd met die lijm en daarna buitengewoon stevig tegen elkaar aangedrukt. Hoe meer je ze tegen elkaar aandrukt, des te groter wordt de massadichtheid op de gelijmde plek.

Dat hard vastdrukken (en daarna met klemmetjes vastzetten) is dus sowieso een effectieve oplossing.

15841614111_4cce431b15_c.jpg

Totaal bestede tijd tot nu toe: 34 uur
 
Laatst bewerkt:
Roy man,je bent een kei van een bouwer,je uitleg en handelingen....petje af voor jou man.
 
Terug
Bovenaan