Zo heren, dit is een update waar ik de afgelopen weken met spanning naar uitgekeken heb. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!
@Peter: zoals ik al eens zei, schrijf ik dagelijks veel en dan meestal in moeilijke taal. Ik moet echter ook kunnen communiceren met mensen die die taal niet begrijpen, ook niet hoeven te begrijpen. Ik ben momenteel ook een boek aan het schrijven waarin moeilijke dingen op begrijpelijke wijze worden uitgelegd. Dan is een topic als dit voor mij een goede oefening, ik probeer het gewoon eenvoudig uit te leggen zonder dat ik overkom als een betweter of docent of zo. Hopelijk lukt dat. Ik denk dat als ik het in moeilijke taal zou opschrijven, iedereen hier het wel zou begrijpen maar op een gegeven moment zou afhaken en zou denken "bekijk het even lekker met je dure taalgebruik".
De beste tip die ik je dus kan geven, is om je teksten een niveau lager te schrijven dan dat je denkt dat je publiek is. Want we gaan er vaak automatisch vanuit dat mensen alle termen kennen en technieken onder controle hebben. Dat is bij 90% van de mensen ook zo, maar bij 10% niet en daar schrijf je ook voor. De resterende 90% vindt het misschien wat traag gaan maar het leest wel lekkerder weg.
Bijv. je kunt zeggen:
"Ik gaf de motor een drybrush met Tamiya X-11"
Dat snapt 90% van de mensen hier wel. Maar je kunt ook zeggen:
"Ik wilde proberen de motor een gebruikt aanzien te geven. Vaak zijn er op een echte motor stukjes verf afgesleten, zodat het staal langzamerhand tevoorschijn komt. Je kunt dat nabootsen met een kwastje dat je licht in een zilverachtige verf dipt, daarna goed afstrijkt (ga minstens 25x op en neer over een krant bijvoorbeeld) en daarna het kwastje over het te verweren onderdeeltje borstelt. Niet te lang en niet te fel. Je zult zien dat er langzaam een zilverachtig gloedje overheen komt. Kijk na elke 3 kwastbewegingen hoe het geworden is en stop bij tevredenheid. Ik gebruikte kleur X-11 van Tamiya."
Veel langere tekst, maar ook informatiever en fijner te lezen als je niet weet wat een drybrush is. En de gevorderde modelbouwer slaat het begeleidende stukje tekst wel over lijkt me.
@Marc: ik til nergens zwaar aan he, zoals gezegd had ik nog geen klacht gehad dus heb ik ook niets om me zorgen over te maken
Mijn opmerking was meer in de trant van: voorkomen is beter dan genezen.
135. De motorkappen passen beter na een dryfit met de wielen gemonteerd en de voorbumper steviger vastgezet. Er hoeft maar weinig te worden bij geschuurd, maar dát er bijgeschuurd moet worden is duidelijk want het ene vaste deel (de steun onder de voorramen) is korter dan het andere vaste deel (de afsluitklep). Even kijken hoe ik dat ga doen.
136. Dat de 'dakgoten' in grootte wel meevallen, is ook hier te zien:
137. Van de 6 opstaande randjes onderaan de afsluitklep (zie volgende foto) moet de eerste millimeter worden weggesneden en -geschuurd, anders past het niet.
138. En nu wordt het interessant. Op de volgende foto zie je een opstelling met:
- fotocamera op statief;
- zaklamp, schijnend vanaf het punt waarop de foto genomen is ongeveer; en
- het model, met geopende motorkap (stutje); voor de gelegenheid de koplampbehuizingen gemonteerd.
139. De bedoeling is om de zonnestralen, op het belichte stuk, na te bootsen. Als je een model binnen hebt staan dan zie je iets heel anders dan wanneer je een model buiten hebt staan. Echter, een model staat nooit buiten (dat van mij toch zeker niet) dus moet ik iets anders doen om de buitensituatie na te bootsen. Ik ga dus zo realistisch mogelijke schaduwen namaken. Omdat er binnen veelal diffuse schaduwen zijn en nauwelijks slagschaduwen, krijg je niet of nauwelijks "dubbelop"-effect.
Om die reden hoefde alleen dit motorklepje te worden opengemaakt, om die reden staan de wielen vast (de schaduwen worden ook daar erop geschilderd), om die reden is er een 'showkant' en om die reden is de bouwvolgorde zoals zij is.
Hier valt nog veel meer over te zeggen en dat zal ik later ook doen, nu hou ik het relatief kort. Voor de mensen die bekend zijn met colour modulation: wat ik ga doen heeft raakvlakken met colour modulation maar gaat verder. Waar colour modulation beoogt ongeveer de verschillende tinten licht dat op een model valt na te bootsen (dus ook met schaduwen), probeer ik met de bedoelde materialen een zo natuurgetrouw mogelijke tweede werkelijkheid te vormen. Het kost veel tijd, moeite en planning, maar dan heb je ook wat -hoop ik. Ik loop al ruim een jaar met dit idee rond, wilde het gaan toepassen op mijn Heinkel maar toen dat project on hold werd gezet heb ik het ook even gelaten voor wat het was. Maar nu is het dus teruggekomen en ik wil het tot in detail gaan toepassen.
Ik noem deze methode, omdat er al 'pre-shading' en 'post-shading' is, eenvoudigweg 'shading'. Ik heb nog geen bouwverslag gezien of model aanschouwd waarin deze methode is toegepast. Als iemand er wel een heeft gezien, ben ik erg benieuwd en hou ik me aanbevolen (foto's e.d.). Naar mijn idee krijg het model met shading een realistischer uiterlijk dan met colour modulation.
Ik kan ook alvast verklappen dat het chassis (dat bijzonder donker gekleurd zal zijn... in de woonkamer is het rood goed te zien omdat het licht van alle kanten komt, maar in werkelijkheid zie je vooral schaduwen) een mengeling gaat worden van twee hoofdtechnieken: shading en haarlak-methode. Het wordt een schilderplan met tientallen stappen, maar dat wordt te zijner tijd wel duidelijk.
Op de motor is hetgene wat goed te zien zal zijn, vooral 1) de schaduwen van de op het blok gezette onderdelen en 2) de strepen van de grille. Als de zon vanuit die hoek op de echte motorkap schijnt en de kap is open, dan zie je die strepen ook op het echte motorblok zitten.
Zoals gezegd, uitgebreide theorie hierover -met illustraties en achtergrondinfo- later.
Met de fotocamera zijn, nadat alle lichten in huis zijn uitgedaan behalve natuurlijk dat van de zaklantaarn, van verschillende kanten foto's gemaakt van de motor, zodat de schaduwen te zien zijn. Daarbij zijn overbelichte en onderbelichte foto's gemaakt, zodat ook de verschillende gradaties van de schaduwen van elkaar kunnen worden onderscheiden. Ik zal ze niet allemaal tonen, enkel een paar voorbeelden.
140. Beetje donkerder:
141. Mit Kaugummi:
142. En ook vanuit hier een beetje donkerder:
143. Ten slotte heb ik met de telefoon nog een filmpje gemaakt waaruit de grenzen van de schaduwen duidelijk blijken. Zie voor dat filmpje
hier. Het precieze werk doe ik later nog. Het meeste licht dat op de motor valt is, ook buiten, diffuus omdat het weerkaatst wordt door muren, asfalt en delen van de vrachtauto zelf.
144. Ik ben ontzettend benieuwd hoe het eruit komt te zien. Eerst maar eens een walkaround-filmpje van de motor maken, de motor uit elkaar halen en de stukjes schoonmaken. Stuk voor stuk zal het dan worden geschilderd en verweerd. Zie overigens voor de nieuwe bouwvolgorde de openingspost.
Totaal bestede tijd tot nu toe: 64 uur