Hoofdsponsor

Lancaster mk III ED912 AJ-N (nan)

ERVARING
Gevorderd
BOUWWIJZE
Out of the box met PE
BOUWBUDGET
200
BOUWSTATUS
Wip
COMMENTAREN
*
Nu het interieur klaar is begonnen met het gereed maken van de romp helften. Komen nog een paar attributen in en wat schakelpaneel.

De deur wordt open geplaatst, daarom was het nodig om wat extra evergreen te plaaten bij het gedeelte waar de staart komt. Aan de binnenzijde zitten nokken die daar niet horen.

1000011154.jpg

1000011153.jpg

Inmiddels heb ik de spanten met een penseel voorzien van een iets lichtere tint interior green en lichtere kleur zwart om een beetje diepte te creëren.
1000011168.jpg
Ik gebruik nooit zwart als iets zwart moet zijn, maar grijszwart. Zeker op groote oppervlaktes komt dat veel natuurgetrouwer over. Zwart is te zwart in mijn optiek. Alleen de appartuur is wel zwart gespoten.

Grtz Ed

Volgende stap, de leds aanbrengen, die vandaag binnen zijn gekomen.

Laatst bewerkt:
Vandaag bezig geweest met de zeer kleine pico smd leds model 0402. Ik had eerst de verkeerde besteld, nl zonder draadjes eraan, niet te doen...

Dus nieuwe besteld bij ali.

Zijn echt super klein, 1 x 0.5 x 0,4 millimeter....

1000011188.jpg
Het is een behoorlijke spaghetti aan draadjes geworden. Komende week even goed aan elkaar solderen zodat de verbindingen goed zitten.

De dambusters hebben 2 spotlights, een waar normaal de camera zat, dus bij de bommenwerper en de andere op de positie waar de onder geschutskoepel zat (de boven en onder geschutskoepel was bij de dambusters verwijderd)

De spots waren naar rechts gericht en de voorste opzij en de achterste deels opzij en deels naar voren. De spots waren zo afgesteld dat als de voorste spot en de achterste spot op het wateroppervlak een platte 8 (twee cirkels tegen elkaar aan) vormden dat het toestel de juiste hoogte had 18 meter of 60 feet
Dit was weer belangrijk omdat de bom de juiste draaisnelheid moest meekrijgen om goed te stuiteren en om zo dan goed tegen de dammuur aan te komen en dan daar af te zinken.en te deponeren.

De voorste spotlight is klaar de achterste moet nog. Deze leds zijn een slag groter en feller.
1000011186.jpg

een proefformulier in het duister.
1000011172.jpg

1000011174.jpg
Ik zat eerst te denken aan dag en nacht vliegverlichting, maar allen de nacht vliegverlichting is al veel draadjes, om er dan nog daglicht bij te maken is iets te veel van het goede...
In een 1/32 zou dat wat makkelijker gaan.

Thanx fot watching
Grtz ed

Bijlagen

• 1000011174.jpg
    1000011174.jpg
    201,8 KB · Weergaven: 0
Thanx

Moet nog even kijken of het niet te fel is. Kan de leds altijd nog wat minder fel maken met een dun laagje verf of een weerstandje tussen de batterijen en de leds

Geweldig om dit er even bij te maken.
Kijk al uit naar volledig effect van die belichting als het af is.

Het interieur zit nu definitief in de 1e romp helft.

Hele middag bezig geweest de ledjes netjes te maken en aan elkaar te verbinden, heb er drie vervangen omdat ze niet meer branden....

Alleen nog de leuning om naar de bomrichterruimte te komen er in zetten en dan kan de romp gesloten worden.

Bedankt voor het volgen.

Grtz Ed

Bijlagen

• 20241030_184344.jpg
    20241030_184344.jpg
    213,6 KB · Weergaven: 8
  • 20241030_184124.jpg
    20241030_184124.jpg
    206,4 KB · Weergaven: 8
  • 20241030_184436.jpg
    20241030_184436.jpg
    250 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
Prachtig stukje modelbouw tot hiertoe. Constructie en verfwerk is van een hoog niveau. Het gebruik van de led lichtjes vormt zeker een meerwaarde. Een plezier om te volgen.

Prachtig interieur hoor (y)

Benieuwd naar de verlichting met gesloten romp, zal inderdaad een meerwaarde zijn.

Grtz.

Luc:cool:

Alhoewel ik uw bouw met veel interesse volg, zal ik helaas niet al te veel kunnen bijdragen omdat een dergelijk project vanwege de afmetingen voor mij totaal onmogelijk is. (dat is natuurlijk het verschil tussen schepen en vliegtuigen hé, een schip kan ik nog wel op grotere schaal bouwen omdat die geen vleugels heeft :D )

Alhoewel ik uw bouw met veel interesse volg, zal ik helaas niet al te veel kunnen bijdragen omdat een dergelijk project vanwege de afmetingen voor mij totaal onmogelijk is. (dat is natuurlijk het verschil tussen schepen en vliegtuigen hé, een schip kan ik nog wel op grotere schaal bouwen omdat die geen vleugels heeft :D )
Haha dat klopt, maar ik ben eigenlijk een 1/32 bouwer, laatste model was een mk2 hawker tempest
1000010825.jpg
maar ik wilde altijd al een keer een Lancaster bouwen. De kit in 1/32 is echter heel erg duur, en ook heel groot. Misschien maak ik de norse art editie nog eens in 1/32.

De twee romp helften zitten aan elkaar, paste zeer goed en ik hoefde maar weinig bij te werken.

1000011299.jpg

Ook is de bomrichters ruimte met het nood ontsnappingsluik gereed. 1000011294.jpg1000011295.jpg1000011297.jpg

Omdat de dambusters maar een bom droegen, de upkeep, is de onderkant behoorlijk aangepast om deze bom te kunnen dragen en af te werpen.

1000011298.jpg

De draden zijn nu ook mooi weg gewerkt en de voedingsdraden heb ik uit het achter deel laten komen. Komt nog een krimpkous overheen om een kabel te simuleren.

Groet Ed

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan